Poslechněte si první díl našeho nového podcastu Nežbudeokruh

Kolegové a kolegyně z naší Laboratoře udržitelného urbanismu si pro vás do nového roku přichystali nový podcast Nežbudeokruh o městské mobilitě a územním plánování. Jeho první díl se věnuje historii, současnosti i budoucnosti pražských okruhů, zejména pak toho Městského. Úvodní díl si můžete už nyní poslechnout na našem Soundcloudu a najdete jej také na Spotify, Apple Podcasts a Player.fm.

A co v prvním díle najdete? Část týmu LABu – konkrétně jeho vedoucí a urbánní antropolog Michal Lehečka, dopravní expert a pamětník AutoMatu Vratislav Filler a urbanistka Zuzana Poláková – se bavili o tom, kdy bude okruh hotový (a zda je vůbec potřeba jej dokončovat), o celkové historii pražských okruhů a radiál, stejně jako o historii dosud posledního zprovozněného úseku, známého jako Blanka a jejích dopadech na pražskou dopravu. Od Blanky přešli k chystané Blance 2, tedy dostavbě posledního chybějícího úseku Městského okruhu mezi Hostivaří a Trojou. Jak to vypadá s její přípravou, jaké jsou její potenciální dopady na fungování Prahy a bude na ní vůbec Praha mít peníze?

V tomto článku dále najdete vysvětlení, proč se podcast jmenuje Nežbudeokruh, a odkazy na články související s obsahem prvního dílu.

Proč Nežbudeokruh?

Od některých pražských politiků často slýcháme, že něco – například omezení přebujelé automobilové dopravy v historickém centru nebo humanizace magistrály – nejde realizovat, protože Praha nemá dostavěné silniční okruhy. Ale prý až bude okruh hotový, tak se tím můžeme zabývat. Pro tento specifický proud politického prokrastinování se dokonce začíná vžívat termín „ažbudeokruhismus.“ Vzhledem k tomu, že nejčastěji je okruhem myšlen ten vnitřní, tedy Městský okruh, jehož poslední chybějící úsek mezi Trojou a Hostivaří, známý také jako Blanka 2, bude i v nejoptimističtější variantě dokončený v horizontu deseti a více let, není takové odkládání a čekání podle nás pro pražskou dopravu a územní plánování žádoucí.

Se spoustou opatření – ať už v dopravě nebo územním rozvoji – není nutné čekat do doby, než bude okruh hotový. Některé plány a stavby by dokonce bylo žádoucí realizovat dříve, než bude okruh dokončený. V LABu jsme se proto rozhodli, že o všech těchto tématech městské mobility, územního rozvoje a vůbec plánování budoucnosti města, se budeme v našem podcastu bavit do té doby, než bude okruh hotový. Odtud tedy název nežbudeokruh.

Související odkazy k prvnímu dílu

Web AutoMatu o tunelovém komplexu Blanka

Příběh Blanky 2 | 2. 11. 2020

Tunel Blanka slaví 5 let: Pomohla odlehčit městským ulicím? | 17. 9. 2020

Skutečně plní příprava Městského okruhu podmínky EIA? | 29. 7. 2020

Auta ucpávají silnice i těm, kteří jimi nejezdí. Posuneme se k větší udržitelnosti? | 13. 12. 2019

Městský okruh: Nový kabát pro spornou dceru Blanky | 13. 9. 2019

Městský okruh pro všechny – koncept Auto*Matu | 2. 3. 2017

Smysl Blanky po půl roce: 5% | 21. 3. 2016

Auto*Mat měl pravdu a vůbec ho to netěší… | 24. 9. 2015

ZÁKOS – Základní komunikační systém na Wikipedii

Padesát let autodráhového plánování v Praze

Přehodnocování dopravních plánů Prahy v 90. letech

Současné pražské dopravní strategie | aktualizováno 2015

 

 

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře