Kolegové a kolegyně z naší Laboratoře udržitelného urbanismu si pro vás do nového roku přichystali nový podcast Nežbudeokruh o městské mobilitě a územním plánování. Jeho první díl se věnuje historii, současnosti i budoucnosti pražských okruhů, zejména pak toho Městského. Úvodní díl si můžete už nyní poslechnout na našem Soundcloudu a najdete jej také na Spotify, Apple Podcasts a Player.fm.
A co v prvním díle najdete? Část týmu LABu – konkrétně jeho vedoucí a urbánní antropolog Michal Lehečka, dopravní expert a pamětník AutoMatu Vratislav Filler a urbanistka Zuzana Poláková – se bavili o tom, kdy bude okruh hotový (a zda je vůbec potřeba jej dokončovat), o celkové historii pražských okruhů a radiál, stejně jako o historii dosud posledního zprovozněného úseku, známého jako Blanka a jejích dopadech na pražskou dopravu. Od Blanky přešli k chystané Blance 2, tedy dostavbě posledního chybějícího úseku Městského okruhu mezi Hostivaří a Trojou. Jak to vypadá s její přípravou, jaké jsou její potenciální dopady na fungování Prahy a bude na ní vůbec Praha mít peníze?
V tomto článku dále najdete vysvětlení, proč se podcast jmenuje Nežbudeokruh, a odkazy na články související s obsahem prvního dílu.
Od některých pražských politiků často slýcháme, že něco – například omezení přebujelé automobilové dopravy v historickém centru nebo humanizace magistrály – nejde realizovat, protože Praha nemá dostavěné silniční okruhy. Ale prý až bude okruh hotový, tak se tím můžeme zabývat. Pro tento specifický proud politického prokrastinování se dokonce začíná vžívat termín „ažbudeokruhismus.“ Vzhledem k tomu, že nejčastěji je okruhem myšlen ten vnitřní, tedy Městský okruh, jehož poslední chybějící úsek mezi Trojou a Hostivaří, známý také jako Blanka 2, bude i v nejoptimističtější variantě dokončený v horizontu deseti a více let, není takové odkládání a čekání podle nás pro pražskou dopravu a územní plánování žádoucí.
Se spoustou opatření – ať už v dopravě nebo územním rozvoji – není nutné čekat do doby, než bude okruh hotový. Některé plány a stavby by dokonce bylo žádoucí realizovat dříve, než bude okruh dokončený. V LABu jsme se proto rozhodli, že o všech těchto tématech městské mobility, územního rozvoje a vůbec plánování budoucnosti města, se budeme v našem podcastu bavit do té doby, než bude okruh hotový. Odtud tedy název nežbudeokruh.
Web AutoMatu o tunelovém komplexu Blanka
Příběh Blanky 2 | 2. 11. 2020
Tunel Blanka slaví 5 let: Pomohla odlehčit městským ulicím? | 17. 9. 2020
Skutečně plní příprava Městského okruhu podmínky EIA? | 29. 7. 2020
Auta ucpávají silnice i těm, kteří jimi nejezdí. Posuneme se k větší udržitelnosti? | 13. 12. 2019
Městský okruh: Nový kabát pro spornou dceru Blanky | 13. 9. 2019
Městský okruh pro všechny – koncept Auto*Matu | 2. 3. 2017
Smysl Blanky po půl roce: 5% | 21. 3. 2016
Auto*Mat měl pravdu a vůbec ho to netěší… | 24. 9. 2015
ZÁKOS – Základní komunikační systém na Wikipedii
Padesát let autodráhového plánování v Praze
Přehodnocování dopravních plánů Prahy v 90. letech
Současné pražské dopravní strategie | aktualizováno 2015
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!