Pojďte spolu s námi měnit města v přátelštější a udržitelnější místa pro život! Třeba tím, že vyměníte auto za aktivní dopravu – kolo, koloběžku, chůzi… Kolo jako dopravní prostředek využívá stále více lidí, ale je třeba nezapomínat na to, abychom spolu v provozu všichni dobře vycházeli. Proto dlouhodobě propagujeme 10 hlavních zásad ohleduplné jízdy na kole s názvem Cykloetiketa.

 

A máme pro vás úplně nové ilustrace od Filipa Zatloukala.

Cykloetiketa vychází ze zásad publikovaných na portálu Městem na kole a shrnuje nejčastější situace, kdy může cyklista chybovat, ohrozit sebe nebo své okolí. Spolek AutoMat nabádá všechny zkušené i začínající cyklisty a cyklistky, aby šli (nebo spíše jeli) příkladem, šířili dobrou náladu a oplatky nepekli.

Připojte se svým podpisem a pojďme společně ukázat, že slušná městská cyklistika je dopravou 21.století!

10 zásad slušné a bezpečné jízdy na kole

Jízda na kole ve městě se řídí doporučeními na pomezí mezi pravidly silničního provozu a běžnou slušností. Doporučení naší „Cykloetikety“ vyjadřují snahu o ohleduplnou jízdu v náročném městském prostředí, kde je nezbytné zlepšovat vzájemný vztah všech účastníků provozu.

Doporučení směrem k výbavě apeluje především na cyklisty a cyklistky, co v létě nemají blikačky a při pozdějším návratu domů nemají jak svítit. Zvonek se všeobecně nepovažuje za nezbytný, ale je to šikovné zařízení, díky kterému na vás budou ostatní reagovat jako na cyklistu.

 

Při míjení chodců a chodkyň je důležité zvolit vhodný postup, který vám zajistí efektivní průjezd (s minimálním zpomalením) a současně nikoho nevyděsí. Na chodce, kteří o vás zjevně nevědí a kteří neponechávají dost místa k bezpečnému vyhnutí, se zvoní už z větší vzdálenosti (zhruba 5 sekund předem, tedy na vzdálenost asi 30-50 metrů).

Projíždění červené je chování, které je nejvíce „na tapetě“, i když se ho dopouští jen menšina cyklistů (průzkum z Portlandu ukázal, že asi 6 %). Jízda na červenou totiž, na rozdíl od jiného nežádoucího chování, rozběsní nejen ty, kterých se přímo dotýká, ale i všechny svědky. Včetně ostatních cyklistů. Na rozdíl (například) od jízdy po chodníku se dá navíc bez projíždění červené v Praze na kole fungovat skutečně docela dobře.

Tuto zásadu formulujeme trochu mírněji vzhledem ke stavu infrastruktury, který leckde neumožňuje jiné bezpečné řešení, a také faktu, že většina cyklistů si zpočátku bez jízdy po chodníku do města vůbec netroufne. Navíc ani zkušených cyklistů, kteří by po chodníku nikdy nejezdili, existuje naprosté minimum. (Také proto organizujeme pravidelné Cykloporadny, abychom zájemce naučili jezdit bezpečně v provozu a nikdo se nemusel uchylovat na chodník.)

Kromě odbočení vlevo nebo vpravo je za určitých okolností žádoucí signalizovat i zabrání pruhu, nebo držení se v něm. Například na velkých kruhových objezdech, kde hrozí „zavření“ od odbočujícího auta. Signalizace zde může být „polovičatá,“ tedy ukázáním šikmo vlevo dolů.

Toto je pravidlo předběžné opatrnosti — kdykoliv vám může pod kola někdo skočit. Zvláště varujeme před poměrně oblíbeným zlozvykem nahrazovat zpomalení před nepřehledným místem pouhým prozvoněním, které vyjadřuje „Pozor jedu!“ a předpokládá, že všichni preventivně uhnou.

Krizové situace, ve kterých vás někdo ohrozí zjevně úmyslným jednáním, jsou obtížné na následnou reakci. Rozhodně není žádoucí eskalovat konflikt, snažit se dotyčnému ukázat „zač je toho loket“ třeba pokusem o opětovné předjetí za každou cenu nebo dokonce vybíjením se na jiných účastnících provozu.

Velmi ošemetné může být „nepřekážení“ třeba v ulicích s velmi úzkými pruhy nebo s tramvajovými kolejemi. Rozhodnutí, zda někoho pustit, vyžaduje často velmi dobrý odhad. Někdy se tím skutečně můžete přímo ohrozit. Míru toho, kdy cyklista dá přednost setrvalejšímu zabrání pruhu, aby se do něj nemusel z krajnice obtížně vracet, či kdy se naopak schová do delší mezery mezi parkujícími vozidly, aby pustil třeba tramvaj, si musí každý určit podle svých schopností a dovedností.

Zde komentář asi není třeba. :-)

Tato doporučení považujeme za etalon slušného chování městského cyklisty, k jehož dodržování míníme směřovat.

Líbí se vám naše práce a chtěli byste naše úsilí o přátelštější a udržitelnější města pro všechny podpořit? Budeme moc rádi, když se přidáte k našim dárcům, stanete se členy našeho Klubu přátel a pojedete v tom s námi. I menší finanční příspěvek může pomoci uskutečnit velkou změnu! Děkujeme za vaši podporu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 600,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

ve prospěch účtu: 2400063333/2010
částka: [amount]
variabilní symbol: [variable_symbol]
vybraná frekvence plateb: [freq]

Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře

Podpořte vzdělávání k udržitelné dopravě

Pomozte nám vzdělávat budoucí generaci i dospělé v oblasti udržitelné dopravy. S terénními programy navštěvujeme školy, pořádáme Cykloporadny pro dospělé a vzděláváme také v rámci výzvy Do práce na kole.