Jak vnímají a využívají různé typy dopravních řešení cyklisté a cyklistky v Praze? Na to se zaměřila série průzkumů, které provedl tým Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMatu v roce 2023. Tři skupinové rozhovory a padesát hodin pozorování nabízí unikátní vhled do detailu dopravního chování různých typů cyklistů*ek. Z pozorování v deseti lokalitách jsme pak formulovali přes 80 doporučení na změny: Od drobných úprav přes návrhy na přestavbu až po obecná doporučení platná i pro jiná místa.
Na základě míst vytipovaných cyklisty*kami v dubnovém dotazovacím průzkumu (psali jsme o něm zde), jsme vybrali deset lokalit. V každé z nich jsme po pět hodin sledovali a zaznamenávali to, jak si zde cyklisté*ky poradí s problémovými místy, nekvalitní infrastrukturou, ale i jak používají první pražský oddělený cyklopás na Smetanově nábřeží. Méně frekventovanou Křižíkovu jsme vybrali kvůli poměrně vysoké statistice nehodovosti, nábřeží Kapitána Jaroše jsme pak pozorovali také kvůli jízdnímu pruhu nekomfortní šířky 3,75 m s ochranným cyklopruhem.
Tři nejvýznamnější místa – Smetanovo nábřeží, Klárov a magistrálu na Praze 2 jsme zkoumali podrobněji ve skupinových rozhovorech. Ty nám nabídly různé pohledy lidí, kteří těmito místy na kole jezdí a s tamní infrastrukturou se pravidelně potýkají. Skupinové rozhovory proběhly v červnu 2023, pozorování jsme prováděli v červnu, září a říjnu.
Focus groups i pozorování nám potvrdilo velkou různorodost chování cyklistů*ek, zejména v prostředí bez atraktivní infrastruktury. Jakkoliv se cyklisté často chovají na první pohled zvláštně či dokonce nebezpečně, zpravidla při jízdě neohrožují sebe ani ostatní.
Hlavní závěry výzkumu jsou následující:
Z průzkumů v jednotlivých místech vyplynula řada nedostatků stávající infrastruktury, pokud jde o zajištění bezpečných, komfortních a důstojných podmínek pro jízdu na kole. Zastávkové mysy, chybějící cyklopruhy, nelogické vazby, nevhodné povrchy – to vše jsou problémy, které je třeba řešit.
K desítce lokalit jsme zpracovali celkem 87 návrhů na změny. Někde doporučujeme drobnou úpravu dopravního značení, jinde pomůže jedině kompletní přestavba celé křižovatky či náměstí. Podněty nyní předáváme městským částem, především Praze 1, 2, 6 a 8, a též magistrátu hlavního města a budeme o nich dále jednat.
Kromě konkrétních návrhů také formulujeme doporučení pro projektování dalších jednosměrných (dánských) cyklopásů, pokud jde o vhodné šířky, znemožnění vjezdu parkujících vozidel či větší zdůraznění průjezdu křižovatkami.
Některé otázky naše pozorování nerozřešila, například vhodnost či nevhodnost ochranných cyklopruhů v jízdních pruzích šířky 3,7–4 metry. Tedy pokud za rozluštění této záhady nepovažujeme prostou skutečnost, že takový pruh ohraničený zleva obrubníkem by v ulicích neměl vůbec vznikat. I zde je ale prostor více si vyjasnit interakce mezi cyklisty a řidiči v kolizních místech, a proto plánujeme v pozorováních pokračovat i v roce 2024.
Výzkum finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Cyklisté úřadům na základě dat.
Odkazy
Sociologický výzkum chování cyklistů ve vybraných lokalitách v centru Prahy (1) Analýza
Sociologický výzkum chování cyklistů ve vybraných lokalitách v centru Prahy (2) Návrhy opatření
Výzkumná zpráva z dotazovacího průzkumu
Podpořte prosím systematickou a nezávislou činnost našeho spolku a Nakrmte AutoMat.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!