Začátkem podzimu zveřejnila Praha k připomínkování dvě územní studie okolí budoucích stanic metra D, konkrétně stanic Libuš a Písnice. V okolí obou stanic se nachází jak stabilizovaná území v podobě sídlištní zástavby i nízkopodlažních sídelních útvarů staré Libuše a staré Písnice, tak také rozvojové plochy určené k zástavbě. Obě studie jsme v Laboratoři udržitelného urbanismu pečlivě prostudovali a opřipomínkovali. Jak si s řešenými územími autoři studií poradili?
Studie zpracovaná týmem UNIT Architekti je podle nás příkladem kvalitně a dobře zpracované územní studie. Autorský tým se skládal jak z urbanistů, tak z odborníků na krajinu a dopravu. Velice oceňujeme, že autoři ve všech oblastech pracovali s dostupnými analytickými podklady, vzniklými z plánování s občany a respektovali dané výchozí podmínky. Kvalita analytické části studie se tak kladně odráží v kvalitě návrhové části. Například nově navržená zástavba, ať už na rozvojových plochách, tak v současném sídlišti i staré Libuši, respektuje současný charakter území a vstupuje do něj citlivým a promyšleným způsobem. Podobně hodnotíme pozitivně návrh i v oblasti dopravy, který vychází z principů udržitelné mobility a cíleně zajišťuje co největší prostupnost území pro pěší a navrhuje zřídit kvalitní opatření pro cyklodopravu. S rozmyslem se věnuje také veřejné dopravě, kdy autoři nad rámec studie doporučují prověřit ukončení plánované tramvajové trati nikoliv u stanice Libuš, ale až na Nových dvorech.
K územní studii nemáme žádné zásadní připomínky, podali jsme pouze pár podnětů k zapracování v oblasti dopravy. Doporučili jsme nad rámec studie alespoň základně prověřit zřízení tramvajové trati jihovýchodně od Novodvorské směrem k Depu Písnice, aby plánovaná trať do Jesenice byla napojená na současnou síť.
Návrh možných změn v území kolem budoucí stanice Písnice zpracoval Ing. arch. Tomáš Beneš, který již dříve pro Prahu vypracoval také územní studii na rozvojovou oblast kolem stanice metra Roztyly. Oblast přírody a krajiny v řešeném území pak zpracovala Ing. Andrea Junková. Oproti územní studii Libuše je tato studie, bohužel, objektivně kvalitativně horší. V analytické části autoři nedostatečně pracují s dostupnými podklady, které, stejně jako v Libuši, vznikly ve spolupráci s místními občany. Nedostatečná práce s těmito podklady se následně ukazuje v návrhové části studie, ve které jsou v některých oblastech požadavky místních zcela ignorovány.
Území řešené studií zahrnuje kromě krajinného rozhraní a rozvojových ploch u areálu SAPA a budoucí stanice metra především celek sídliště Písnice, který je smutným úkazem prodeje celého sousedství do rukou soukromého developera i s nájemníky. Je evidentní, že developer CIB chce sídliště přestavět na luxusnější a atraktivnější bydlení a tím dokonat nájemnickou proměnu, kterou odstartoval bezprecedentním zvyšováním nájmů starousedlíkům v minulých letech. Jde tak o první proces gentrifikace celého modernistického sídliště v České republice. Studií navrhovaná změna území pak tomuto procesu a záměru developera ještě více nahrává, mimo jiné i tím, že některé dílčí návrhy jsou v nesouladu s připravovaným Metropolitním plánem. Ten by paradoxně sídliště a jeho park ve volné zástavbě ochránil více.
Naše připomínky tak mířily jak na nerespektování modernistické koncepce současného sídliště a jeho necitlivé zahušťování, tak i na relativně předimenzované bloky v rozvojovém území, které by navíc zbytečně vytvořily prostorovou bariéru mezi sídlištěm a stanicí metra. Problematický je podle nás i návrh zástavby v krajinném území, navazující na zástavbu staré Písnice, který je v rozporu s Metropolitním plánem. Tento rozpor studie nijak nezdůvodňuje a navíc se v analytické ani návrhové části nijak nevypořádává s developerským záměrem Písnické aleje v daném místě.
Ve studii jsme se zaměřili také na navrhované řešení dopravy v území. Za zásadní nedostatek považujeme, že pěší a cyklistické dopravě nejsou věnovány zvláštní kapitoly, kde by byly jinak fragmentované poznámky o řešení bezmotorové dopravy soustředěny do srozumitelného a koncepčně uchopitelného rámce. Absence takového koncepčního rámce pak vede mimo jiné k nejasnostem ohledně implementace stávajících doporučení pro řešení cyklistické dopravy, jmenovitě pokud jde o celoměstský systém cyklotras (v platném stavu z února 2019) a Studii cyklistických tras Prahy 12 z roku 2009. Studie pak také nijak nepracuje s faktem, že z hlediska cyklistické dopravy bude poloha stanice metra Písnice strategická pro bezmotorový příjezd z celé náhorní plošiny jižně od Písnice.
Naše kompletní připomínky k územní studii Písnice si můžete prohlédnout v samostatném pdf.
Souběh dvou územních studií řešících typově velice podobné lokality poskytl na pražské poměry unikátní srovnání, jak mohou takové studie vypadat. Ukázalo se zejména to, že bez důkladné práce s analytickými podklady nemůže vzniknout kvalitní a k současné zástavbě v území citlivý návrh. Doufáme, že se v Praze v budoucnosti dočkáme více územních studií alespoň v takové kvalitě, v jaké je územní studie Libuše.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!