U nepoháněných jízdních kol počet nehod stagnoval. Počet nehod s těžkými následky se výrazně snížil (o 17 %). Protože počet nehod s těžkými následky u elektrokol a koloběžek vzrostl jen minimálně, fakticky se snížil podíl nehod s těžkými následky na počtu nehod evidovaných Policií ČR. To je dobrá zpráva v tom smyslu, že ačkoliv se počet nehod zvyšuje, následky se nezhoršují, právě naopak. Počet nehod s těžkými následky šel meziročně výrazně dolů.
U poháněných kol a koloběžek narůstá počet samonehod (cca o 170 nehod více) a nehod s lehkými následky řešenými policií ČR, aniž by výrazněji rostl počet nehod s těžkými následky. Samonehody tvoří necelou polovinu všech nehod s účastí cyklisty (48 % v sezóně 2024), u koloběžek je tento podíl vyšší (57 %). Samonehody jsou na tom podobně jako v roce 2023.
Počty srážek cyklistů s jedoucími motorovými vozidly se chovají obdobně jako počty samonehod, tedy rostou společně s celkovým počtem nehod u elektrokol a koloběžek (cca o 120 nehod), zatímco u kol bez pohonu jejich počet stagnuje. Jedná se zhruba o 42 % všech nehod s účastí cyklisty. Kromě zvýšení počtu nehod s lehkými následky nedochází tedy k žádným výrazným změnám.
Podíl zavinění při cyklistů srážkách s motorovými vozidly zůstává na straně cyklistů i nadále kolem 40 %, aniž by kterákoliv skupina z tohoto výrazněji vybočovala (hodnoty se pohybují mezi 37 % a 48 %).
Srážky s chodcem představují pouze tři procenta nehod s účastí cyklisty. V žádné ze sledovaných kategorií jejich počet nevzrostl více než o desetinu, současně u elektrokol a koloběžek je jejich evidovaný počet tak malý, že případný nárůst nebo pokles nemá smysl hodnotit. Podíl zavinění cyklistů při srážkách s chodci se pohybuje kolem 70 %. Rádi bychom tímto i přesto apelovali na ohleduplnost cyklistů*ek vůči pěším.
Podíl cyklistů s přilbou při nehodách se meziročně mírně zvýšil o 1,4 % na 41 %, výrazněji u jízdních kol bez pohonu (o cca 2 %). Zřetelně nižší zůstává podíl nošení přilby u koloběžek (25 %).
Hlavním závěrem naší analýzy je tedy pokles počtu nehod s těžkými následky, což je jednoznačně dobrá zpráva. Analýzu si můžete stáhnout tady. Nedávná výzkumná zpráva Sebereportovaná nehodovost ukázala, že PČR řeší jen zhruba pětinu reálných nehod, nemáme ale indicie, že by tato skutečnost souvisela s klesajícím počtem nehod evidovaných.
Analýza je výstupem projektu Zvyšování bezpečnosti cyklodopravy na základě pozorování a dat. Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
v Kavárně na Boršově od 18 h
Otevíráme registrace do Květnové výzvy 2025 za nejvýhodnější startovné
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!