Mnohokrát děkujeme všem z vás, kdo jste vložili důvěru v naše připomínky a díky více než 280 podpisům nám z nich pomohli udělat námitky, které budou mít při dalším projednávání územního plánu právní váhu. Děkujeme též kolegům z dalších spolků za vzájemnou podporu a v neposlední řadě také za organizaci Burzy připomínek, kterou zajistila Arnika.
Celkem jsme podali 95 námitek.
Metropolitní plán hl. m. Prahy ve svém stávajícím znění nepředstavuje dokument, který by byl přístupný široké veřejnosti. Územní plánování je sice složité téma, v regulativech navrženého plánu se ale často ztratí i pozorný čtenář. Do problémů s výkladem litery zákona se tak nebudou dostávat jen občané, ale i úředníci a úřednice na stavebních úřadech.
Nejsme přesvědčeni, že plán ve stavu, ke kterému vznášíme námitky, pomůže reagovat na výzvy a problémy, se kterými se město potýká již dnes. Velký prostor pro individuální výklad úředníka na jednu stranu uvádí majitele pozemků a investory do nejistoty a na druhou stranu nahrává “větším” investorům s větší zkušeností a větší mírou finanční jistoty. To může bránit rozvoji polyfunkčního pestrého města a v konečném důsledku dokonce brzdit rozvoj některých komplikovanějších lokalit.
Ideologické nastavení plánu vychází z logiky uvažování investorů a snaží se maximalizovat ekonomický potenciál Prahy. Toto paradigma se ale jeví jako velice sporné. Bez hlubší definice a skutečného provázání se zásadními dokumenty jako jsou Plán udržitelné mobility, Klimatický plán Hl. m. Prahy, Metodiky spoluúčasti developerů na rozvoji území a bez výslovného zohlednění veřejných zájmů nemůže tento dokument sloužit jako rukověť pro město 21. století, které si váží svých občanů a je schopno se udržitelně rozvíjet. Považujeme za velmi nešťastné, když územní plán nerespektuje a ani neodkazuje na cíle stanovené ve Strategickém plánu hl. m. Prahy, což by bezesporu pomohlo k jeho pochopení všemi účastníky územního řízení a kontinuitě v rozhodování o území.
Z těchto důvodů požadujeme některá posílení či korekce regulativů, které MPP stanovuje velmi měkce. Takovou regulaci nepovažujeme za restrikci, ale především za nastavení jasných pravidel pro skutečně demokratický a udržitelný rozvoj města.
Stávající rozčlenění záměrů v návrhu územního plánu odpovídá spíše stupni územní přípravy jednotlivých záměrů než cílům územního plánování. Naprosto není stanovena vzájemná podmíněnost konkrétních záměrů. Rezignováním na stanovení pořadí jednotlivých etap plán zcela selhává v plnění úkolu územního plánování dle stavebního zákona a vystavuje rozvoj města riziku realizace dopravních záměrů v pořadí, které způsobí v území značné škody na kvalitě života obyvatel a životního prostředí.
Z textu je zřejmé podcenění problému hypermobility a potřeby soustavně snižovat negativní dopady automobilové dopravy. Metropolitní plán vychází z neplatné ideologie založené na představě, že realizace kapacitních komunikací uvnitř města bez další regulace odvede dopravu z běžné uliční sítě. Při výrazném zvýšení celkové kapacity komunikací ovšem dochází k dopravní indukci (čím více silnic, tím více aut), která situaci dlouhodobě spíš zhorší.
Zásady řešení dopravního skeletu jsou opět v rozporu s některými cíli Strategického plánu, Plánu udržitelné mobility a Klimatického plánu Prahy a fakticky brání naplňování těchto cílů.
Pro jejich alespoň částečné naplnění je zásadní, aby se předpokládaný nárůst hybnosti obyvatel v rostoucím městě realizoval veřejnou dopravou. Proto je nutné upřednostnit stavby pro veřejnou dopravu před stavbami silničními. A to jednak přednostním začleněním maxima staveb pro veřejnou dopravu do návrhového horizontu, jednak podmíněním staveb zkapacitňujících silnice předchozím zprovozněním staveb pro veřejnou dopravu v rozvojových oblastech. Jinými slovy, nejdřív MHD, potom auta.
K naplnění výše uvedených cílů přispěje také nárůst podílu cyklistické dopravy. Toho lze dosáhnout jedině zřízením infrastruktury, která bude použitelná pro většinu obyvatel. Stávající návrh cyklistické infrastruktury ovšem nezaručuje zřízení souvislé sítě chráněných cyklotras, a to ani ve stávajících uličních profilech, ani v souběhu se záměry veřejných investorů mimo město, jako jsou ŘSD, SŽ nebo správci vodních toků.
Popelkou je pak v územním plánu doprava pěší. Praha stále nemá pěší generel (programový dokument), který by definoval priority, které by se zobrazily i v relativně málo podrobném územním plánu.
IAD – 001: Etapizace dopravních staveb – obecná připomínka
IAD – 002: Článek 118 – Komunikační systém, odst. 4 – přeformulování
IAD – 004: Čl. 119 (3) – vliv Městského okruhu na dopravu v městské uliční síti
IAD – 005: Čl. 120 (4) – doplnění
IAD – 006: Záměry pro IAD uvnitř Městského okruhu podmínit jeho dostavbou
IAD – 007: Městský okruh v úseku Pelc-Tyrolka – Balabenka – variantní řešení
IAD – 009: Kbelská a Průmyslová – vyřazení z NKS
IAD – 010: Zkapacitnění Kbelské a Průmyslové – odstranění z návrhu
IAD – 011: Břevnovská radiála – odstranění nebo alternativní řešení
IAD – 012: Vysočanská radiála – odstranění
IAD – 013: Radlická radiála – podmínění vnějším okruhem
IAD – 014: Městský okruh – podmínění vnějším okruhem a zahloubením Kbelské
IAD – 015: Městský okruh – podmínění železničním diametrem a linkou metra D
IAD – 016: Městský okruh – podmínění železnicí Libeň – Hostivař
IAD – 017: Břevnovská radiála – podmínění železnicí do Kladna
IAD – 018: MÚK Vrbova – zaslepení ul. Ke Krči
IAD – 019: Smetanovo nábřeží a Křižovnická, Karmelitská – zklidnění
IAD – 020: Severojižní magistrála – humanizace
IAD – 021: Plzeňská – převedení IAD do Vrchlického
IAD – 022: 610/-/104 Vestecká spojka – odstranění
IAD – 023: Vestecká spojka – náhradní záměr
IAD – 024: Obchvat Březiněvsi – odstranit z návrhu
IAD – 025: Propojení Veleslavín – Petřiny (610/-/113) – odstranění
IAD – 026: Komunikační propojení Bubenečská – Milady Horákové (610/-/14) – odstranit
IAD – 027: Rozšíření ulice Karlovarské (610/-/85) – podmínění tramvajovou tratí
IAD – 030: Podolský most (610/-/110) – řádně odůvodnit
IAD – 031: Dvorecký most (610/-/112) – řádně odůvodnit
IAD – 033: Zkapacitnění Bohdalec (610/-/94 a 103) – odstranění
IAD – 034: Komunikační propojení Evropská – Svatovítská (KES, 610/-/11) – úprava
IAD – 035: Komunikace za Vršovickým nádražím – úprava na bezmotorové
VHD – 001: Nové spojení II do návrhu
VHD – 002: Vysokorychlostní trati do návrhu
VHD – 003: Nové spojení 3 – východní sekce železničního diametru
VHD – 005: Přehodnocení vedení linky metra D v centru a na severu Prahy
VHD – 006: Druhý vestibul stanice Roztyly
VHD – 007: Druhý vestibul stanice Opatov
VHD – 008: Druhý vestibul stanice Strašnická
VHD – 009: Vestibul stanice Vyšehrad v Nuselském údolí
VHD – 010: Prodloužení metra C na jihu
VHD – 011: Prodloužení metra C na severu
VHD – 012: Potvrzení veřejného zájmu u vybraných tramvajových tratí
VHD – 013: Potvrzení veřejného zájmu tramvajových tratí v centru
VHD – 014: Přesun tramvajových tratí z územní rezervy do návrhu
VHD – 015: Doplnění nových tramvajových tratí v širším centru Prahy do územní rezervy
VHD – 016: Potvrzení veřejného zájmu trati Kobylisy – Bohnice
VHD – 018: Tramvajová trať Spořilov – Háje
VHD – 019: Doplnění alternativního koridoru trati Eden – Želivského
VHD – 021: Tramvajová trať Nádraží Hostivař – Horní Měcholupy – Petrovice – Jižní Město
VHD – 022: Tramvajová trať Motol – Nové Butovice – Velká Ohrada
VHD – 023: Tramvajová trať Depo Hostivař – Jarov a odbočky
VHD – 025: Tramvajová trať Chilská – hranice Prahy (Průhonice / Čestlice)
VHD – 026: Tramvajová trať Depo Písnice (D) – hranice Prahy (Jesenice)
VHD – 027: Tramvajová trať Chilská – Depo Písnice (D)
VHD – 028: Kapacita odstavů na autobusových nádražích
VHD – 029: P+R a terminály BUS jako veřejně prospěšné stavby
BEZM – 001: Pěší generel
BEZM – 002: Článek 31(5) propustnost cyklo na pozemních komunikacích
BEZM – 003: Článek 88 pěší prostupnost a cyklo
BEZM – 005: 127 (3e) Řešení neomezující bezpečnost bezmotorové dopravy
BEZM – 006: 127 (3d) Systém zřizování cyklistické infrastruktury
BEZM – 008: 128 (5) Kvalitativní standard
BEZM – 011: Doplnění významných cyklotras z celoměstského systému
BEZM – 012: Veřejně prospěšné stavby cyklo
BEZM- 013: Bezmotorová prostupnost v rozvojových a transformačních plochách
BEZM – 014: Vybrané trasy celoměstského systému k začlenění na základě usnesení KCD
BEZM – 014: Vybrané trasy celoměstského systému k začlenění na základě požadavku na chráněný průběh trasy
BEZM – 015: opravy a přeložky významných cyklotras
BEZM – 016: Vybrané bezmotorové stavby jako veřejně prospěšné
BEZM – 017: Vybraná uliční a pěší propojení
BEZM – 018: Vybrané bezmotorové stavby do výkresu O02
UUR – 001: Přeformulování možnosti navýšení RPB na úkor parku ve volné zástavbě (dále PvVZ)
UUR – 002a: Definice výškové regulace veřejné vybavenosti v článku 47 Modernistická struktura
UUR – 002b: Jasná regulace rozlohy plochy u veřejné vybavenosti
UUR – 003: Jasné vyčlenění budov a veřejné vybavenosti z parku ve volné zástavbě
UUR – 004a: Fixní požadavek na zpracování ÚPčP nebo ÚS s regulačními prvky ve všech transformačních územích
UUR – 004b: Stanovení požadavku stanovení podmíněnosti výstavby v rámci ÚPčP či ÚS
UUR – 004c: Jednoznačné vymezení možnosti vyřešení parametrických regulativů transformačních ploch zpracováním ÚPčP nebo ÚS včetně jednoznačného stanovení podmíněností
UUR – 005: Ulice metropolitní a čtvrťové
UUR – 006: Hlubší definice a chybějící regulativy pro obytné lokality
UUR – 007: Jednoznačná definice podmínek pro rozhodování o výškové regulaci
UUR – 008: Zpřesnění podmínek, které bude muset splňovat ÚPčP zejména ve vztahu k Parku ve volné zástavbě
UUR – 009a: Zpřesnění definic pojmů a jejich použití v MPP – “Jiná stavba”
UUR – 009b: Zpřesnění definic pojmů a jejich použití v MPP – “Přihlédnutí k výšce okolní zástavby”
UUR – 009c: Zpřesnění definic pojmů a jejich použití v MPP – “Zastavitelnost stavebního bloku”
UUR – 010: Rozšíření ploch parku ve volné zástavbě pro lokalitu 522 sídliště Stodůlky
UUR – 011: Vymezení veřejné vybavenosti v lokalitě 531 Sídliště Pankrác I.
UUR – 012: Ochrana a vymezení veřejné vybavenosti ve stabilizovaných lokalitách (souhlasná připomínka)
UUR – 013: Veřejná vybavenost v transformačních územích
UUR – 014: Monofunkce veřejné vybavenosti
UUR – 015: Operování s “budoucími konkrétními řešeními v transformačních nebo rozvojových plochách”
UUR – 016: Model vývoje počtu obyvatel – upřesnění
Ještě jednou vám děkujeme za vaše neuvěřitelnou podporu. Bez vás bychom to nedali!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!