Uzavře se na Smetanově nábřeží pro auta více jak 100 metrů?

Část Smetanova nábřeží se uzavře pro auta. Konkrétně půjde o zhruba 100 metrů dlouhý úsek od křižovatky s Národní po budovu Fakulty sociálních věd UK a to jen v uvedeném směru. S tímto drobným opatřením, které alespoň trochu zlepší veřejný prostor v centru Prahy, ovšem nesouhlasí vedení Prahy 1, magistrátní opozice a dokonce ani někteří zastupitelé z vládnoucí koalice. Na čtvrtečním jednání pražského zastupitelstva se tak okolo uzavírky 100 metrů relativně nepříliš využívaného jízdního pruhu odehrála několikahodinová ostrá diskuzní bitva. 

My v AutoMatu chápeme navržené opatření jako pokus o to udělat aspoň něco v situaci, kdy měly být Smetanovo nábřeží a Malá Strana již mnoho let pro automobily zneprůjezdněny (s výjimkou průjezdu pro rezidenty a nutnou dopravní obsluhu). Výsledkem včerejší debaty na zastupitelstvu je přijaté usnesení, které ukládá Radě hlavního města projednat do půlky června s Prahou 1 celkový koncept řešení omezení zbytné tranzitní dopravy v historickém centru na obou březích Vltavy. Takových konceptů vzniklo v průběhu času již více, jeden z nich jsme navrhli i my ve studii Centrum bez kolon. Náš návrh je realizovatelný v horizontu několika měsíců.

Poslední příležitost na zklidnění centra Praha promarnila vloni na podzim, když bylo Smetanovo nábřeží uzavřené úplně z důvodu rekonstrukce tramvajové trati. Tehdy dopravní kolaps nenastal – běžné kolony totiž nejsou kolaps – a dopravní situace by se po několika týdnech stabilizovala. Stejně, jako se po zprovoznění Blanky v září 2015 uvolněné komunikace naopak postupně zaplnily, když bylo politicky rozhodnuto, že se centrum nebude řešit – právě dokud se silnice opět nezaplní. Každopádně, ať od roku 2015 nebo 2019, centrum mohlo být pro tranzit zneprůjezdněné a teď by nebylo třeba diskutovat o sporných aspektech aktuální úpravy.

Rozhodování o vhodném dopravním řešení v centru Prahy je bohužel ovlivněno chimérou čekání na okruhy, které ale dopravu v centru neřeší. Kapacitní silnice kolem historického centra Praha má, centrum tedy může pro průjezd uzavřít. Inspirovat se může například v belgickém Gentu, kde úspěšně implementovali nizozemský koncept cirkulačního plánu.

Jasná formulace požadavku zastupitelstva na přípravu dopravního zklidnění centra je impulsem k tomu, aby příprava řešení pro oba břehy reálně začala. Je přitom jisté, že bude vzneseno mnoho argumentů proti návrhu. V roce 2013 si magistrát nechal od IPRu zpracovat analýzu „Den B“, shrnující možná opatření po otevření tunelu Blanky, která obsahovala mimo jiné i zklidnění centra. Následně ale na TSK vznikl technokratický dokument deklarující v podstatě jen to, že by navrženými opatřeními byla omezená auta, což stačilo jako alibi k tomu, aby se celý záměr uložil k ledu. Historie Smetanova nábřeží z let 2013-2015 se může klidně opakovat. Stane-li se tak, budeme už ale vědět, že se opakuje jako fraška.

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře