Část Smetanova nábřeží se uzavře pro auta. Konkrétně půjde o zhruba 100 metrů dlouhý úsek od křižovatky s Národní po budovu Fakulty sociálních věd UK a to jen v uvedeném směru. S tímto drobným opatřením, které alespoň trochu zlepší veřejný prostor v centru Prahy, ovšem nesouhlasí vedení Prahy 1, magistrátní opozice a dokonce ani někteří zastupitelé z vládnoucí koalice. Na čtvrtečním jednání pražského zastupitelstva se tak okolo uzavírky 100 metrů relativně nepříliš využívaného jízdního pruhu odehrála několikahodinová ostrá diskuzní bitva.
My v AutoMatu chápeme navržené opatření jako pokus o to udělat aspoň něco v situaci, kdy měly být Smetanovo nábřeží a Malá Strana již mnoho let pro automobily zneprůjezdněny (s výjimkou průjezdu pro rezidenty a nutnou dopravní obsluhu). Výsledkem včerejší debaty na zastupitelstvu je přijaté usnesení, které ukládá Radě hlavního města projednat do půlky června s Prahou 1 celkový koncept řešení omezení zbytné tranzitní dopravy v historickém centru na obou březích Vltavy. Takových konceptů vzniklo v průběhu času již více, jeden z nich jsme navrhli i my ve studii Centrum bez kolon. Náš návrh je realizovatelný v horizontu několika měsíců.
Poslední příležitost na zklidnění centra Praha promarnila vloni na podzim, když bylo Smetanovo nábřeží uzavřené úplně z důvodu rekonstrukce tramvajové trati. Tehdy dopravní kolaps nenastal – běžné kolony totiž nejsou kolaps – a dopravní situace by se po několika týdnech stabilizovala. Stejně, jako se po zprovoznění Blanky v září 2015 uvolněné komunikace naopak postupně zaplnily, když bylo politicky rozhodnuto, že se centrum nebude řešit – právě dokud se silnice opět nezaplní. Každopádně, ať od roku 2015 nebo 2019, centrum mohlo být pro tranzit zneprůjezdněné a teď by nebylo třeba diskutovat o sporných aspektech aktuální úpravy.
Rozhodování o vhodném dopravním řešení v centru Prahy je bohužel ovlivněno chimérou čekání na okruhy, které ale dopravu v centru neřeší. Kapacitní silnice kolem historického centra Praha má, centrum tedy může pro průjezd uzavřít. Inspirovat se může například v belgickém Gentu, kde úspěšně implementovali nizozemský koncept cirkulačního plánu.
Jasná formulace požadavku zastupitelstva na přípravu dopravního zklidnění centra je impulsem k tomu, aby příprava řešení pro oba břehy reálně začala. Je přitom jisté, že bude vzneseno mnoho argumentů proti návrhu. V roce 2013 si magistrát nechal od IPRu zpracovat analýzu „Den B“, shrnující možná opatření po otevření tunelu Blanky, která obsahovala mimo jiné i zklidnění centra. Následně ale na TSK vznikl technokratický dokument deklarující v podstatě jen to, že by navrženými opatřeními byla omezená auta, což stačilo jako alibi k tomu, aby se celý záměr uložil k ledu. Historie Smetanova nábřeží z let 2013-2015 se může klidně opakovat. Stane-li se tak, budeme už ale vědět, že se opakuje jako fraška.
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!