Měl to být velký úkol na jehož konci stála zjištění, jak pomoci Praze od problémů po zprovoznění Blanky. Radní Nouza ale zaspal a svůj úkol, který měl být splněn na konci roku 2013, nevyřešil. Kvůli tomu jsme ho interpelovalai, ale zdá se, že náměstek primátora má času dost. Narozdíl od Pražanů, kteří jeho laxností budou trpět.
Aby se zprovoznění Blanky nestalo Praze osudným, je třeba provést mnoho dalších dopravních úprav: zpomalit přísun aut v návazných ulicích, začít s humanizací magistrály a dostat tranzit z historického centra. „Praha se zavázala k osmi hlavním úpravám, ale nyní to vypadá, jako by z některých chtěla vycouvat,“ vysvětluje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.„Přitom je stále více lidem zřejmé, že pokud bude Blanka zprovozněna bez těchto opatření, bude její dopad ničivý, protože do města přivede velké množství nových aut.“
Rada přijala 19. listopadu 2013 usnesení, ve kterém pověřila náměstka primátora Nouzu a ředitele Technické správy komunikací Pivce, aby prověřili proveditelnost osmi opatření omezujících negativní dopady zprovoznění tunelu Blanka. Kontrolní datum bylo stanoveno na 31. 12. 2013.
Kdo čekal na začátku ledna informace o dalším vývoji, byl zklamán – týdny ubíhají a hlavní aktéři z magistrátu a TSK o celé záležitosti mlčí. Jaké jsou tedy dosavadní výsledky práce TSK? Na to se náměstka pro infrastrukturu Nouzy ve své interpelaci ptal ve čtvrtek 27. 2. Vít Masare.
„Podle našich informací se nám jeví, že ve značné části plnění tohoto bodu usnesení se na TSK neděje nic nebo jsou dokonce podnikány kroky v rozporu s usnesením Rady,“upozornil Vít Masare. Týká se to zejména přípravy humanizace severojižní magistrály a zabránění tranzitu historickými ulicemi Starého Města a Malé Strany. Omezení tranzitu v této oblasti – při podmínce zachování průjezdu pro rezidenty – přitom podporuje i Praha 1 a spolu se zahájením humanizace magistrály jde o klíčová opatření.
Varovali jsme, že s otevřením tunelu Blanka dojde také k prohloubení problémů v ulicích na Blanku navazujících. Obzvlášť silně budou zasaženy ulice V Holešovičkách a Jugoslávských partyzánů. Vítězné náměstí se stane součástí přivaděče na okruh. V okolí míst, kde tunely vycházejí na povrch, se stanou ulice pro lidi nesnesitelnými.
Negativní důsledky zprovoznění Blanky lze nicméně snížit, pokud se současně s otevřením tunelu zabrání tranzitu historickým centrem a začnou práce na humanizaci magistrály. Tranzit, který lze z centra odklonit do Blanky, čítá více než 30 000 vozidel denně, dopravní modely ale ukazují, že bez opatření v samotném centru se tak nestane.
Náměstek Nouza reagoval tím, že na interpelaci odpoví písemně. „V současné chvíli vám nemůžu podat žádné vysvětlení, musím se na celou záležitost podívat společně s ředitelem TSK, a nejpozději do 30 dnů budu mít k dispozici jasnější stanovisko, které se těchto akcí týká,“ řekl při interpelaci. Znamená to jediné: Nouza, který byl řešením problémů s Blankou pověřen, se zadanému úkolu nevěnuje a neví ani, v jakém stavu se nachází. Za jeho pasivitu budou ale trpět Pražané.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!