Praha 1 chystá pod záminkou boje proti sdíleným elektrokoloběžkám zákaz jízdy všech elektrokol v širokém okolí Staroměstského náměstí. Původní veřejně prezentovaný návrh radnice tiše zpřísnila. V době koronavirové krize, kdy elektrokoloběžky turisté nepoužívají, dopadne opatření výhradně na Pražany, kteří se rozhodli vypořádat se s kopcovitostí Prahy pořízením eletrokoloběžky, elektrokola, a také na rozvážkové služby. Spolek AutoMat žádá v otevřeném dopisu radnici Prahy 1, aby opatření přepracovala. Apeluje také na Prahu 1 i magistrát, aby podobné zásahy do podmínek pro jízdu na kole vzájemně projednávaly.
Praha 1 připravila návrh značení, který v širokém okolí Staroměstského náměstí zakáže jízdu všech elektrokol. Realizace značení by měla proběhnout v dubnu nebo květnu. Původním cílem bylo vytěsnit turistické elektrokoloběžky z Královské cesty a blízkého okolí, kde je jejich pohyb nevhodný. Spolek AutoMat byl o původním záměru informován předchozím vedením radnice a souhlasil s ním, i přes výhrady, které měl k omezení severojižního průjezdu přes Staroměstské náměstí, neboť byl ujištěn, že standardních elektrokol se zákaz nedotkne. Nové vedení radnice ale opatření v tichosti výrazně zpřísnilo.
Původní omezení se nemělo vztahovat na elektrokola s pedály, navržený rozsah je ale mnohonásobně větší a vztahuje se na všechna elektrokola. Opatření tak dopadne i na Pražany s vlastními elektrokoly, elektrokoloběžkami a na provozovatele rozvážky na ekologických nákladních elektrokolech.
Radní Richard Bureš (ODS) v novinách městské části napsal: „Ti, kdo pro přepravu po Praze 1 používají klasická elektrokola, mohou tyto pěší zóny snadno objet vedlejší ulicí.“ Realita je ale jiná. Celetnou nejde objet, protože zákaz zasahuje i Železnou. A Železnou nejde rozumně objet, protože Husova není cykloobousměrka. Dochází tak k neúměrné diskriminaci cyklistů volících pro Prahu vhodnější typ kola.
Příklad cesty, která bude opatřením zasažená
Tím, že nová radnice nechala schválit podstatně tvrdší zákaz, než jaký v lednu předchozí vedení veřejně vyhlásilo, veřejnost fakticky podvedla. Staronový radní pro dopravu Richard Bureš (ODS) představil veřejně rozšíření zákazu až ve chvíli, kdy byl návrh již stažený z úřední desky. Zřejmě z obavy, aby proti tomu nezakročili Pražané, kteří v kopcovité Praze elektrokolo používají.
Návrh stanovení byl na úřední desku vyvěšen od 4. února, tedy zhruba dva týdny po lednové změně obsazení radnice. AutoMat chtěl dát nové radě obvyklých sto dnů hájení, aby k jejím krokům přistupoval férově. Ovšem její postup v záležitostech cyklodopravy zjevně férový není, stejně jako není transparentní.
AutoMat se snažil zjistit, zda byl návrh projednaný s magistrátem. Z toho, co víme, je zřejmé, že ani na magistrátě neměli úplné informace o připravovaném rozsahu a charakteru akce. Chápeme, že magistrát a Praha 1 nejsou aktuálně v názorech na dopravu zrovna ve shodě. To ale neznamená, že spolu musí přestat mluvit.
Sdílené elektrokoloběžky se v kombinaci s přebujelým turismem zvrhly v obtíž, která pak negativně dopadá jak na běžnou cyklodopravu, tak i elektrickou mikromobilitu jako takovou. Právě její regulaci je třeba provádět také na základě způsobu provozování a ne pouze podle druhu vozidla. Nelze s vaničkou vylévat dítě, což právě teď radnice Prahy 1 udělala.
Cyklodopravu v centru Prahy je nutné podporovat skutečnými opatřeními, které umožní pěší zóny a nebezpečné ulice na kole přirozeně objet. Principielně by měly být všechny klidné ulice na Starém Městě obousměrné pro kola.
Tomu ale radnice městské části zrovna nefandí. Cykloobousměrky na Praze 1 již sice vznikají, je jich ovšem stále málo. Tři ze sedmi opatření vzniklých v roce 2018 jako objížďka pěších zón už také stačily tiše zmizet. A je tu nejméně 30 ulic, kde v posledních letech cykloobousměrky navrhoval magistrát a byl odmítnut.
Rada Prahy 1 ale místo skutečných opatření schválila dne 24. března instalaci cedulí informujících o přítomnosti cyklistů. Tímto způsobem radnice pouze zatěžuje veřejný prostor zbytečnými cedulemi, aniž by jim jakkoliv zlepšila možnost legálního pohybu.
AutoMat již před několika týdny požádal radního Prahy 1 Richarda Bureše o jednání, byl ale odmítnut s poukazem na koronavirovou krizi. Koronavirus ale radnici zjevně nebrání dělat vůči cyklodopravě škodlivé kroky. Spolek AutoMat je tak nucen reagovat i v této pohnuté době.
Radě Prahy 1 jsme proto napsali otevřený dopis, ve kterém žádáme:
Zajímá vás další vývoj této kauzy? Přihlaste se k odběru našeho mailového Zpravodaje nebo nás sledujte na Facebooku, Twitteru či Instagramu.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!