Video: Bém zaštítil tunel Blanka vlastním tělem
20.6.2008, Jaroslav Pašmik, Respekt
Pražský primátor se na včerejším zastupitelstvu vsadil s aktivisty, že se cena největší připravované stavby v hlavním městě neprodraží. V případě prodražení odpracuje Pavel Bém 50 hodin veřeně prospěšných prací v oboru, který mu zadají aktivisté.
Bém se vsadil o Blanku
20.6.2008, František Novák, Respekt
Kolik má stát tolik diskutovaný tunel Blanka? A je vůbec třeba budovat další tunely pod Prahou a navazující několikaproudové silnice? Iniciativa Auto*Mat, která mimo jiné propaguje cyklistiku, tvrdí, že celá koncepce pražské dopravy je špatná.
Podle Michala Křivohlávka z cyklistické sekce iniciativy, koncepce vychází ze 70. let minulého století a nadále podporuje automobilovou dopravu v Praze. Výstavba městského okruhu včetně tunelů a navazujících radiál na vnější městský okruh podle něj pouze zahustí dopravu ve vnitřní Praze. „Místo aby lidé jeli MHD nebo na kole, sednou do auta,“ vysvětlil Respektu.cz, proč vyzval primátora Pavla Béma během zasedání pražského zastupitelstva k sázce.
Pokud město překročí rozpočet 25,7 miliardy korun do konce roku 2011, kdy se má tunel otevírat, Bém odpracuje 50 hodin veřejných prací pro iniciativu. V opačném případě pak lidé z iniciativy Auto*Mat odpracují 1000 hodin veřejně prospěšných prací pro hlavní město. Iniciativa původně navrhovala vyvěšení omluvných billboardů primátora s textem, který samam určí, to však Bém odmítl.
„Nedám vám džentlmenský slib, že Auto*Mat bude něco vyvěšovat po Praze. Ale za sebe vám nabízím pětinásobek vaší nabídky,“ reagoval na zastupitelstvu Bém. To při počtu 100 sympatizantů iniciativy vychází na 50 hodin práce primátora na projektech, které si Auto*Mat zadá.
„Samozřejmě si nepřejeme vyhrát, naše vítězství bude, když rozpočet nebude překročen,“ zdůraznil Křivohlávek. Inflace by měla být v konečné sumě zohledněna, počítá Křivohlávek.
Kolik stojí tunel
Kamenem úrazu je vyčíslení stavby, především tunelů. Incicativa tvrdí, že dosud všechny stavby byly dražší, než původní rozpočet, za který firmy veřejnou zakázku „vysoutěžily“.
Mluvčí Metrostavu František Polák tvrdí, že dopředu se cena tunelu dá jen stěží stanovit. „Tyto stavby se nedají dát za pevnou cenu. Cena se odvíjí od předpokladu, že geologické složení bude vypadat tak, jak stanovil průzkum,“ vysvětlil pro Respekt.cz Polák. „Poté se dělají v součinnosti s investorem odpočty a přípočty,“ přiblížil.
Poslední dokončený tunel v Praze Mrázovka však vyšel o dvě a půl miliardy dráž, než se plánovalo (z 4,5 na 7 miliard korun). To bylo podle Poláka způsobeno tím, že tam obtížnost ražení byla vyšší něž se předpokládalo. Navíc stavba byla dokončena o tři roky později, než se původně počítalo. Polák odmítl, že by se tunel Blanka měl prodražit kvůli květnovému propadu tunelu. „To se hradí z pojistky,“ zdůraznil.
Křivohlávek tvrdí, že by se měla především zvyšovat kvalita života rezidentů v Praze. Podle mezinárodního žebříčku firmy Mercer dlouhodobě vede Curych, druhá se letos umístila Vídeň. Praha se letos umístila na 71. místě. Podle Křivohlávka se například ve Vídni snaží snižovat počet automobilů ve městě. „Výhodou Prahy je dobrý systém veřejné dopravy. Ten by se měl posilovat,“ tvrdí.
Za cenu tunelu Blanka by se podle Auto*Matu mohlo postavit několik tisíc kilometrů cyklostezek, desítky kilometrů tramvajových tratí, 15 nových knihoven, nebo se cena rovná čtyřem a půl ročních rozpočtů Prahy na kulturu a sociální oblast. „Veřejný tlak by měl způsobit to, že stále více lidí bude dávat přednost kvalitě života své ulice, než že pojede do práce autem,“ hledá východisko ze současné situace Křivohlávek.
Na oficiálních stránkách tunelu Blanka Bém Pražanům vzkázal: „Věřím, že společným úsilím města i státu se Pražané celé sítě hlavních komunikací dočkají v čase co nejkratším a bude tak konečně napraveno to, co totalitní režim v minulosti tolik podcenil.“ Po otevření tunelu by se tak mohla Praha pyšnit nejdelším tunelovým městským komplexem v Evropě.
Bém za tunel ručí vlastním tělem
20.6.2008, Ivana Kottasová, Hospodářské noviny
Pražský primátor Pavel Bém má o důvod víc tlačit na to, aby se stavba pražského okruhu neprodražila. Pokud totiž konečný účet bude znít na více než nyní plánovaných 25 miliard, čekají ho desítky hodin dobrovolnické práce pro jeho časté kritiky – občanské sdružení Auto*Mat. Včera to veřejně slíbil na zasedání zastupitelstva.
„Myslíme si, že se stavba prodraží, už teï jsou některé úseky nákladnější. Tohle je cesta, jak tlačit politiky k zodpovědnosti,“ říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Stavby, kdy se výrazně liší cena slíbená od té konečné, nejsou v Praze, ostatně jako v celém Česku, nijak neobvyklé. Bém se však prodražení nebojí a neváhal se proto za stavaře zaručit doslova vlastním tělem.
Bém se práce nebojí
Pokud ale Metrostav nedodrží původní finanční odhady, Bém bude Auto*Matu zadarmo pomáhat 50 hodin. Když naopak Bém tuhle sázku vyhraje, budou lidé z Auto*Matu vykonávat pro hlavní město veřejně prospěšné práce. Křivohlávek a jeho kolegové si ale věří. Svědčí o tom i nepoměr jejich sázky: pokud totiž prohraje primátor, bude pracovat jen 50 hodin, když ale prohrají aktivisté z Auto*Matu, musí odpracovat celých tisíc hodin. „Je pravda, že pan primátor mohl být velkorysejší a nabídnout větší počet hodin. Na druhou stranu si myslíme, že je to docela schopný člověk a zvládne toho i tak hodně,“ říká Křivohlávek. Dostavba severozápadní části pražského okruhu by měla být hotová v roce 2011. Pokud se 25 miliard vyhrazených na stavbu vyčerpá dříve, bude primátor brigádničit ještě před jeho dokončením. Soustava tunelů, která nese jméno Blanka, se skládá ze tří částí: Brusnice, Dejvice a Královská obora. Měří šest a půl kilometru a kvůli její stavbě je teï částečně ochromena doprava na pražské Letné.
Není žádný gambler
Křivohlávek se s Bémem chtěl původně vsadit o peníze z rozpočtu hlavního města. Kdyby pak Auto*Mat vyhrál, Praha by musela zaplatit billboardy s texty, které by si sdružení vybralo. S tím ale Bém nesouhlasil. „Já se nevsázím, nejsem gambler, nehraju automaty, jiným hazardním hrám se také nevěnuji,“ vzkázal. Nakonec ale slíbil alespoň sebe coby pracovní sílu. Co přesně by dostal Bém od Auto*Matu za úkol, není zatím jisté. „Je to pro nás dost čerstvá věc, takže to zatím nemáme přesně rozmyšlené. Ale asi bychom chtěli využít jeho schopností a hlavně kompetencí, které ve funkci primátora má,“ říká Křivohlávek. Primátor by tak mohl v rámci neplacené brigády plnit různé administrativní úkoly. Auto*Mat ale nevylučuje ani to, že by dal Bémovi za úkol i nějakou tradiční veřejně prospěšnou práci. Pražský primátor by tak mohl být k vidění například s koštětem při zametání ulic svého města. Ani toho se neobává: „Práci mám rád, zvláště pak manuální. Koneckonců, doma také stále zametám já.“
Bém se vsadil o veřejně prospěšné práce
20.6.2008, Jakub Mračno, Právo
Tunelový komplex Blanka, který je jedním z nejkritizovanějších úseků městského okruhu, je důvodem k sázce.
Uzavřel ji včera na veřejném jednání pražských zastupitelů primátor Prahy Pavel Bém (ODS) s Michalem Křivohlávkem ze sdružení AutoMat.
To se zabývá cyklistickou dopravou a obecně patří k nejhlasitějším kritikům městského okruhu. „Vsadím se s vámi pane primátore, že se cena tunelového komplexu Blanka vyšplhá vysoko přes slibovaných pětadvacet miliard. Naše odhady hovoří až o čtyřiceti miliardách korun,“ vyzval Béma na jednání Křivohlávek. Sázku si představoval tak, že v případě, že město část okruhu postaví za slibovanou cenu, udělají lidé z AutoMatu dobrovolně tisíc hodin veřejně prospěšných prací podle zadání města. V opačném případě, v němž si aktivisté věří, by pak Bém měl poskytnout na náklady města určitý počet billboardů, na nichž se objeví text formulovaný lidmi z AutoMatu.
Bém se k celé věci tradičně postavil dost šalamounsky. „Možná vás překvapím, ale nesázím se, nehazarduji, možná kromě nějakých adrenalinových sportů, nejsem gambler a nehraji automaty,“ vzkázal AutoMatu Bém. Záhy však navrhl aktivistům jinou sázku, kterou nazval „džentlmenskou dohodou“.
„Nedám slib, že bude AutoMat vyvěšovat nějaké plakáty v ulicích, zeptám se ale, kolik lidí je ve vašem sdružení,“ vyzval Křivohlávka Bém.
Ten nejprve odpověděl vyhýbavě, až Béma donutil k důraznější výzvě: „Kolik lidí bude pracovat, řekněte nějaké číslo.“ „Tak asi stovka,“ odpověděl Křivohlávek. Bém na to zareagoval propočtem, že tedy vychází na každého deset hodin veřejně prospěšných prací. „Nabízím vám tedy tady veřejně, že v případě, že bude překročena smluvní cena stavby, udělám pro AutoMat pětinásobek, tedy padesát hodin,“ dodal Bém s dotazem, zda Křivohlávek na jeho návrh přistoupí. Aktivisté souhlasili. „Supr,“ uzavřel už polohlasem Bém. Jak v sázce, ve které si obě strany věří, primátor uspěje, ale není jasné.
„Varoval bych pana primátora, aby na tu sázku nepřistupoval, cena stavby byla uzavřena v nákladech roku 2007, je tedy už nyní jasné, že výsledná cena bude podstatně vyšší už s ohledem na inflaci a růst cen stavebních prací,“ řekl ve svém příspěvku na jednání opoziční zastupitel Jiří Witzany (SNK ED).
Podle jeho slov bude výsledná cena části okruhu minimálně přes třicet miliard korun.
Jiří Toman, šéf magistrátního odboru městského investora, který má stavbu okruhu na starosti, ale vidí situaci jinak.
„Nevyhraje nikdo, nestanovili si jasně parametry té sázky,“ řekl na dotaz Práva Toman. Podle něj totiž cena stavby překročí oněch pětadvacet miliard, s ohledem na inflační doložku smlouvy se stavebníkem ale nedojde k překročení smluvní ceny.
„I s inflací se vejdeme do konečných třiceti miliard,“ je navíc přesvědčen Toman.
***
Cena stavby byla uzavřena v nákladech roku 2007, je tedy jasné, že výsledná cena bude podstatně vyšší už s ohledem na inflaci – Jiří Witzany, zastupitel
Regionální mutace| Právo – Praha
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!