Jaké jsou dopady změn ve veřejném prostoru na bezpečnost cyklistické dopravy? Na tuto otázku pokusil přinést odpovědi první přednáškový blok. Jako první vystoupil Michal Šindelář z AutoMatu se svým příspěvkem nazvaným Bezpečnost jízdy na kole z pohledu a pohybu uživatelů*ek. Mluvil především o svých výzkumech subjektivní bezpečnosti jízdy na kole, sebereporované nehodovosti a pilotní studii projektu Central European Active Mobility Lab v Praze.
Jasně se potvrdilo, že lidé k jízdě na kole preferují bezpečnou a oddělenou infrastrukturu. Ženy ještě výrazněji než muži, a to platí i pro bezpečnou a přívětivou infrastrukturu pro pěší.
Druhým řečníkem byl pak Jaroslav Martinek z Partnerství pro městskou mobilitu, který představil Cyklovizi 2030. Projekt pomáhá prostřednictvím mapového portálu identifikovat úzká místa a společně s partnery hledat řešení na jejich odstraňování, hledat cesty, jak efektivně vynakládat prostředky, kde je to nejvíce potřeba a upozorňovat na systémové problémy.
Úprava ulice Podháj v Bratislavě byla předmětem vášní veřejnosti i přednášky Dana Kollára z Cyklokoalície. Naše sousedé se na sídlišti v svém hlavním město odhodlali k bezprecedentnímu zklidnění komunikace. Jaké jsou jeho praktické dopady?
Dorottya Teveli-Horváth z Hungarian Cyclists‘ Club přednesla příspěvek s názvem Public space alteration practices from District 8th, Budapest. Prezentovala sérii opatření, která zde byla zavedena pro zlepšení dopravy i kvality života. Školní ulice, komunitní zahrady, mikroparky a zásadní parkovací reforma.
Po ní vystoupila Zsófia Anna Ghira z organizace Mobilissimus s prezentací The lessons learnt from the Central European Active Mobility Lab (CEAML) project.
První blok programu pak zakončili zástupci AutoMatu Vratislav Filler a Zuzana Poláková s příspěvkem nazvaným Shrnutí výsledků průzkumů a pozorování v Praze. Sociologické pozorování cyklistů potvrdilo, že kvalitní, praktická a „rychlá“ infrastruktura předchází problémovému chování lidí. Agresivní chování je okrajové a důležitou roli hraje i dlažba. Měli bychom se více věnovat nepřímému levému odbočení a zřetelnému průchodu křižovatkami. Z těchto výzkumů pak vzešlo téměř 100 návrhů konkrétních dopravních opatření, které AutoMat zaslal městským částem a magistrátu.
Druhý blok konference se věnoval Standardům aktivní mobility. V rámci něj vystoupili/y: Karolína Klímová z ODO MHP s příspěvkem nazvaným Standardy aktivní mobility v Praze, Tomáš Cach s Vzorovými řešeními pro Standardy aktivní mobility v Praze a Josef Laža z MAPPA s Koncepcí cyklistické dopravy v Ostravě. Následovala Panelová diskuze na téma bezpečná a komfortní chráněná cykloinfrastruktura. Té se kromě výše jmenovaných účastnili i Marek Lahoda (zastupitel města Brna) a Adam Smola (Odbor památkové péče HMP).
Posledním bodem programu pak byla Komentovaná vyjížďka po cykloinfrastruktuře.
Záznam semináře – v popisu videa se skrze časové značky dostanete ke konkrétním prezentacím.
Všechny prezentace ze semináře
Galerie fotek ze semináře a diskuse
Konání semináře bylo realizováno v rámci projektů Cyklisté sobě pro Prahu s finanční podporou hlavního města Prahy a Central European Active Mobility Lab podpořeným Evropskou klimatickou nadací.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoli částkou. Děkujeme!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!