Naši Květnovou výzvu Do práce na kole, pěšky či poklusem přijali letos již po čtrnácté desítky tisíc lidí z celé republiky. Ti se přepravovali po celý měsíc převážně na vlastní pohon a data o svých trasách nahrávali do našeho systému. Díky těmto anonymizovaným datům pomáháme městům získat realistický přehled o tom, kudy a v jaké intenzitě lidé skutečně cestují, kde je infrastruktura pro pěší a lidi na kolech dostatečná a kde problematická.
Všech 54 aktivně zapojených měst bojovalo o titul Cykloměsto a Cykloskokan roku. Tak oceňujeme města, která udržitelnou dopravu prosazují a podporují, a motivujeme další radnice. Místním politikům, političkám, úřednicím a úředníkům jsme také předali podněty, které jsme získali od účastnictva Květnové výzvy.
AutoMatí Laboratoř udržitelného urbanismu řešila např. podněty z Do práce na kole z Ostravy (Cykloskokan roku 2023), Hradce Králové (Cykloměsto 2023), Topolné a Napajedel.
Zástupců ostravského magistrátu jsme se ptali na rozšiřování stání a úschoven pro kola: „Během mapování doprovodné infrastruktury jsme napočítaly 457 stojanů, které historicky instalovalo město, obvody či městské společnosti. Stojany se zřizují dle aktuálních potřeb. V současné době se nejčastěji stojany ze strany města umísťují společně s požadavkem na zavedení stanice sdílených kol či pokud nedostačuje stávající kapacita. Samozřejmostí je požadavek na nové stojany či kolárny u nových veřejných staveb. Nejjednodušší je poslat žádost o umístění stojanu oficiálně na podatelnu města (posta@ostrava.cz).“
Obrátili jsme se na starosty Topolné a Napajedel kvůli jejich nevyhovujícímu dopravnímu spojení pro jízdní kola. „Obec zvažuje přípravu projektové dokumentace na cyklostezku od Búrovců podél potoka k cestě na Spytihněv. Do doby realizace plánujeme částečné „zpevnění“ polní cesty v místech s největšími problémy,“ napsal nám starosta Topolné.
V Případě Hradce Králové jsme se dotázali na zřizování cykloobousměrek a stání pro kola v centru města (více také ve zprávě o návštěvě u náměstka primátorky). „Město se pravidelně snaží rozšiřovat počet cykloobousměrek. Poptávka je zejména v centru a na sídlištích. Pro řešení máme k dispozici několik analytických podkladů. Na tipování vhodných ulic spolupracujeme s místními samosprávami a také cyklokomunitou. Aktuálně máme v hledáčku přes 20 lokací, přičemž průběžně přibývají další. U stojanů je to obdobné. Na každý rok máme určitý objem prostředků na nákup nových a kde jsou třeba je doplňujeme nebo vyměňujeme za staré,“ odpověděli nám z Oddělení architektury a regulace.
Cykloměsto roku 2023 Hradec Králové jsme letos navštívili dvakrát. V září měl náš LAB schůzku s náměstkem královéhradecké primátorky Lukášem Řádkem a vedoucím oddělení koncepce a strategie mobility Petrem Schillerem. Řešili jsme společně podněty účastníků naší výzvy Do práce na kole ke zřizování cykloobousměrek a stojanů pro kola. Náměstek Řádek nám také ukázal vizi proměny Velkého náměstí, které nyní funguje jako jedno velké parkoviště. Historické náměstí má přitom potenciál stát se příjemným místem nejen k tranzitu a parkování. Držíme palce, ať se to povede. Bavili jsme se také o sdílených kolech, školních plánech mobility a první školní ulici před ZŠ a MŠ Josefa Gočára. Cykloměsto roku 2023 má zkrátka pořádně našlápnuto k pozitivní proměně a udržitelnému rozvoji. Více najdete v našem článku.
V Českých Budějovicích omezili v červenci 2022 tranzitní dopravu na náměstí Přemysla Otakara II., ale už po pár měsících nařídil zrušení tohoto opatření soud. Již tehdy se nové vedení radnice zavázalo, že brzy přijde s vlastním návrhem. I po více než roce a půl však auta po budějovickém náměstí jezdí bez jakýchkoliv omezení, a to navzdory petiční akci Už jsme se dohodli, kterou podepsaly stovky obyvatel. Zklidňování dopravy v Budějovicích bylo hlavním tématem říjnového diskusního workshopu Doprava v centru: Tak co bude? Spolu s dalšími hosty a veřejností debatoval v Alšově jihočeské galerii vedoucí naší Laboratoře udržitelného urbanismu Michal Kalina o možnostech řešení situace i obecně o zklidňování dopravy.
V Táboře jsme se začátkem září zúčastnili veřejné debaty Je to jízda Aneb O odvaze žít a tvořit město pro lidi pořádané spolkem AutoMatky a festivalem Tabook. K hostům Petru Šestákovi, Ondřeji Budeusovi a Kateřině Čechové se za AutoMat připojil náš „otec zakladatel“ Martin Mareček.
V dílně našeho LABu vznikla za poslední rok celá řada materiálů, které může využívat široká veřejnost z celé republiky. Znalostní báze je tu pro každého, kdo má zájem o zlepšování podmínek pro cyklistky a cyklistky ve svém okolí. Zanalyzovali jsme statistiky nehod za rok 2023. Realizovali a zpracovali jsme unikátní výzkum o skutečné (nenahlášené) nehodovosti cyklistů a cyklistek. Vydali jsme Metodiku výzkumu dopravního chování cyklistů a cyklistek, jejímž cílem je poskytnout oporu při zadávání, realizaci a zpracování různých druhů průzkumů zaměřených na cyklodopravu. Jejich prostřednictvím pak zlepšit infrastrukturu pro jízdu na kole. Světlo světa spatřily také 2 nové infografiky, díky kterým by vám měl být jasnější pohyb po městě na kole: Cyklisté a chodci a Opatření ve vozovce. Natočili jsme také tři videa s praktickými tipy pro lidi, kteří na kole v provozu teprve začínají.
Na začátku června jsme uspořádali také oslavu Světového dne jízdního kola neboli Světovou cyklojízdu pod záštitou náměstka pro dopravu primátora Hlavního města Prahy, a za podpory kanceláře OSN v Česku a řady velvyslanectví z celého světa. V říjnu jsme uspořádali seminář Cyklistická infrastruktura: standardy a data, na kterém krom expertů z LABu vystoupili i naši hosté z Ostravy, Bratislavy a Budapešti a který jsme zakončili komentovanou cyklovyjížďkou. Uspořádali jsme již 5. ročník našeho podzimního festivalu filmů o dopravě, urbanismu a komunitách nazvaný Městem, v rámci kterému jsme divákům a divačkám přinesli unikátní dokumenty z USA, Argentiny, Itálie a Německa.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoli částkou. Děkujeme!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!