Chcete-li rovnou přejít na naše nové aplikace:
Snaha o řešení problémových míst pro jízdu na kole v Praze je jednou z klíčových aktivit AutoMatu, které se věnujeme od samotného začátku. Návrhy na cykloobousměrky či jiná zlepšení předkládáme magistrátu a městským částem už od roku 2007. Návrhů nebylo zpočátku příliš mnoho, s postupujícím časem, mapováním problémových míst v mapě Prahou na kole i stále širší odezvou cyklistické veřejnosti ale podněty přibývaly. V roce 2013 jsme tak vsadili na decentralizaci a založili stránky Cyklisté sobě.
Stávající systém postavený na existenci aktivních skupin spravujících si podněty na zlepšení vlastními silami běží již desátým rokem. Po úspěšném rozjezdu do roku 2015 ale postupně přestal vyhovovat našim potřebám. Původně zamýšlená decentralizace řešení podnětů se postupně vytratila s tím, jak ubývalo dobrovolných zájemců o tuto poměrně náročnou práci. Doplňování funkcí, které by řešení podnětů vnitřně zefektivnilo, vázlo na odlišnosti použitého programovacího jazyka od backgroundu našich ostatních webů a služeb. Systém dlouhodobě postrádal nástroje pro efektivní sledování vývoje podnětů a postupně se stal příliš těžkopádným.
Interně jsme už v roce 2017 začali sledovat vybraných zhruba 200 podnětů mimo systém Cyklisté sobě. Letos jsme se rozhodli přesunout interní tabulky do geodatabáze: to je v zásadě informační systém obsahující také prostorová data, takže se dá snadno zobrazit v mapě. Rozjíždíme nový způsob, jakým můžete sledovat nakládání s podněty a řešení problémových míst jednak ve zvláštní aplikaci, za druhé přímo v mapě Městem na kole.
Nutno říct, že ani pro uživatele neznamenalo vložení podnětu na stránky Cyklisté sobě, že se začne automaticky řešit. Zvlášť v posledních letech jsme se intenzivně věnovali sběru podnětů o problémových místech jiným způsobem, například v dubnovém dotazníku mezi účastníky Do práce na kole. Řešení podnětů vložených na stránky Cyklisté sobě tak bylo velmi sporadické.
Od nového systému si proto slibujeme lepší odezvu vůči veřejnosti požadující řešení problémových míst a větší transparentnost. U podnětu v mapě se nově může každý podívat, kdy jsme v AutoMatu s podnětem něco naposledy dělali, jak dlouho se podnět řeší a jak na něj reagovaly úřady. Zda je podnět v řešení, nebo „spí“, se nově pozná jednoduše podle barvy v mapě. V mapce také poznáte, o jaký druh podnětu jde.
Ve zveřejněné geodatabázi se o každém podnětu dozvíte řadu nových informací:
Databázi můžete také prohledávat podle klíčových slov, druhu podnětu, městské části a dalších filtrů. Navíc si v mapě můžete zobrazit pražský cyklogenerel, výškopis nebo hranice městských částí – informace podstatné třeba pro to, kam zacílit váš podnět na zlepšení.
Podněty si můžete prohlédnout také v mapě webu Městem na kole, kde pro ten účel přibyla nová vrstva.
Databáze je přístupná z hlavního menu mapy:
Pro hlášení problémových míst pro jízdu na kole jsme vytvořili nový, zjednodušený formulář. Po jeho odeslání se podnětu začneme věnovat. Podle toho, co podnět vyžaduje, buď pisateli přímo odpovíme, nebo si problém vložíme do databáze a budeme jej řešit dlouhodobě.
V naší databázi evidujeme zejména následující problémy a podněty:
Ani v novém systému negarantujeme, že se budeme podnětem zabývat hned, nebo že jej automaticky předáme patřičnému úřadu. Chcete-li, aby problém řešila přímo samospráva, státní správa nebo Technická správa komunikací, použijte raději následující služby:
Problémy pro pěší pak doporučujeme řešit přes aplikaci spřáteleného spolku Pěšky městem – Chodci sobě.
Chcete-li poradit, kam váš podnět poslat, nebojte se nás oslovit napřímo. Kontaktní osobou pro řešení problémových míst pro jízdu na kole je Vratislav Filler (vratislav.filler@auto-mat.cz). Mail pište také, nesnese-li váš podnět či problém odkladu, například byl-li zveřejněn návrh opatření obecné povahy, na která je potřeba zareagovat během třiceti dnů.
Diskuse k problémovým místům se již v posledních letech v podstatě přesunula na sociální sítě, kde spravujeme skupinu Cyklisté sobě s mnoha stovkami členů. Tato skupina má několik moderátorů a členové spolku AutoMat jsou v ní trvale aktivní. Využití tohoto kanálu je tak nejlepším způsobem, jak odstartovat debatu o problémovém místě, kde nemáte jistotu, jak s ním naložit.
V současnosti jsou v novém systému vloženy podněty a problémy identifikované na městských částech Praha 1–4 a některé další. Do konce roku vložíme interně sledované podněty ze zbytku Prahy a dále problémy identifikované v průzkumech, které jsme prováděli tento rok.
Následně do nového systému doplníme i problémy, které evidujeme jinde, nebo řešíme, aniž bychom je měli nějak zvlášť poznamenané. Původní systém Cyklisté sobě zůstane přinejmenším v roce 2024 stále v provozu, ale podněty v něm už nebudeme aktivně sledovat. Určitě ale provedeme revizi podnětů na těchto stránkách a vybereme další podněty, které vložíme do nové databáze. Předpokládáme, že počet sledovaných podnětů na území Prahy bude i nadále v řádu několika stovek.
Začlenění nové databáze do mapy Městem na kole by pak mělo v příštích letech doznat dalších změn společně s redesignem celé mapy. To je ale už trochu jiný příběh…
Vznik geodatabáze a začlenění do mapy Městem na kole bylo finančně podpořeno Hlavním městem Prahou v rámci projektu Cyklisté úřadům na základě dat.
Podpořte systematickou a nezávislou činnost našeho spolku a Nakrmte AutoMat.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!