Jak jsme shrnuli v článku AutoMat projektuje pro město, některé naše projekty vzešly z připomínek opatření obecné povahy (např. odstranění cyklistické „stopky” u metra Opatov, které by mělo být realizováno v nejbližší době). Vloni jsme se ale vyjadřovali i k dalším lokalitám. Připomínky jsme poslali k „pěší zóně” s vjezdem všech vozidel na náměstí I. P . Pavlova, rekonstrukci ulic Podbělohorská a Pod Stadiony, úpravě křižovatky Pod Kaštany a Jaselská nebo k chybějícím návaznostem na novou lávku v Uhříněvsi. Počátkem letošního roku jsme pak připomínkovali návrh P+R v odstavných pruzích ulice Jeremiášovy s cílem umožnit průjezd cyklistů za parkujícími auty.
Jednali jsme také o přechodných opatřeních, ke kterým není možné poslat formální připomínku, navrhovali jsme úpravy značení v ulici Koulova na Praze 6, vyznačení objízdné trasy při letní uzavírce ulice U vinných sklepů na Praze 9, a teď nejnověji jsme před několika dny žádali Prahu 8 o vyznačení objížďky rekonstruované cyklostezky A2 v Karlíně.
Na přelomu roku realizovaná rekonstrukce Bubenského nábřeží je pro cyklistickou dopravu významným krokem kupředu. Konečně vzniklo legální propojení nábřežní cyklostezky A1 se stezkou podél Argentinské ulice, a legální průjezd na kole bude možný v celé délce nábřežního chodníku. Protože je provoz na chodníku společný s chodci, je pro rychlé cyklisty zajištěno takzvané „duální řešení“, tedy jízda ve vozovce v ochranných cyklopruzích.
I takto přínosný a obsáhlý projekt měl nicméně několik nedostatků, v říjnu loňského roku jsme k němu proto podali připomínku. Její podstatou bylo rozšíření ochranných cyklopruhů z nevhodných 1,25 metru na vhodnějších 1,50 metru tak, aby byl zvětšen boční odstup při předjíždění cyklistů.
Ve směru z centra bylo rozšíření přijato, cyklopruh zde vede podél tramvajové trati. Ani po rozšíření nebude zasahovat do profilu jízdy tramvaje, proto úřad s rozšířením souhlasil. Směrem do centra byl vyprojektován jízdní pruh nevhodné šířky 3,75 metru, oddělený navíc od tramvajové trati podélným prahem („bumlíkem”). Toto velmi nešťastné řešení povede k těsnému předjíždění cyklistů, kteří budou mít k dispozici cyklopruh široký pouze 1,25 metru. Rozšíření cyklopruhu zde nebylo možné, žádali jsme tedy zkrácení podélného prahu před zastávkou Holešovická tržnice tak, aby bylo možné předjíždět cyklisty s vybočením do tramvajového pásu.
Nutno říci, že na tom, zda v jízdním pruhu širokém mezi obrubami 3,75 metru zřizovat ochranné cyklopruhy, nepanuje mezi experty soulad. Připomínka tak byla zamítnuta na základě postoje, že je lepší nechat cyklistu předjet relativně natěsno legálně s pruhem, než držet cyklistu v nejistotě, zda ho řidič za ním předjede nelegálně.
Vypořádání připomínek k Bubenské ukazuje, že v některých případech jsou zlepšení dopravního značení možná i v případě, kdy je už projekt téměř dokončen. Úpravy, které by zasahovaly do stavební části projektu, ale zpravidla již možné nejsou. Přesto se jak našemu spolku, tak dobrovolným nadšencům daří připomínkováním projekty dopravního značení v řadě případů zlepšit.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!