Ani zprvu podmračené počasí neodradilo cyklisty, cyklistky i cyklistickou drobotinu od účasti na sobotní hvězdicové cyklojízdě. Když poté slunce vykouklo zpoza mraků a prozářilo celou jízdu i afterparty v karlínském Přístavu 186 00, byla to ta nejlepší odměna pro všechny účastníky i organizátory ze spolku Auto*Mat.
Jednotlivá ramena cyklojízdy vyjela po jedné hodině odpolední z Jižního Města, Jihozápadního Města, Řep a Počernic – zpočátku po cyklostezkách a klidnými uličkami.
Od Braníka se dvě ramena spojila a vyrazili jsme po nábřeží již za asistence policie. Cyklojízda je povolenou akcí, jejíž trasa se předem konzultuje se zástupci Policie ČR a Dopravním podnikem tak, aby byl dopad na veřejnou, automobilovou i pěší dopravu vzhledem k charakteru akce co nejmenší.
Z Braníka nás také doprovázela DJka na nákladním kole, která celý peloton příjemně ozvučila a pobavila i mávající chodce podél trady cyklojízdy. Průjezd po nábřeží směrem k Rudolfinu byl relativně svižný. Jízda jede rychlostí 12 km/h., rameno z Bráníka bylo tentokrát ale o trochu rychlejší, a tak na sraz na nám. Jana Palacha dorazilo o něco dříve. O chvíli později dorazila další ramena a všichni účastni zde mohli načerpat síly před společnou asi hodinovou jízdou. Byla to také příležitost probrat se špuntaři poslední změny trasy a účastníkům připomenout pravidla cyklojízdy.
Těsně po 16. hodině pak mohlo všech asi 300 cyklistů a cyklistek vyrazit. Hladký průjezd zajistila asi třicítka špuntařů a také policejní doprovod. Cyklisté se tak dostali i na místo, kam se na kole běžně vjet nedá, tedy do Těšnovského tunelu.
Cyklojízda se samozřejmě dotkla i řady “bolavých míst” pražské dopravy, průjezdem po Smetanově nábřeží počínaje, přes doposud nepříliš zhumanizovanou Severojižní magistrálu až po problematické mimoúrovňové křižovatky na Vltavské. Dotkli jsme se také Povltavské, budoucího Městského okruhu, který se připravuje v urbanisticky nevhodné a přemrštěné podobě a který hrozí udělat ve východní Praze z některých ulic další Holešovičky.
Že nelze nikdy předvídat všechno, co se na trase bude dít, se prokázalo v Libni. Tam jsme se až v den jízdy dozvěděli o pouti, která zasáhla do původně plánovaného průjezdu po cyklostezce podél ústí Rokytky. Ve spolupráci s policií jsme trasu operativně mírně změnili a vše tak proběhlo hladce. Účastníci pouti pak peloton odměnili veselým máváním.
Na Rohanském nábřeží nás přivítal mírný protivítr, proti kterému jsme dokřižovali až do Karlína. A tam už na účastníky jízdy čekal Přístav 186 00, s malou afterparty, nízkoalkoholickým pivem, veganskými i masitými buřty, DJem Jakobeenem, stánkem Auto*Matu a taky tombolou. Do té se zapojily desítky účastníků a šťastlivci odcházeli s novým páskem, pěněženkou a crossbody taškou Do práce na kole od Respira nebo také s knihou Městem na kole.
Oplocenky na přivazování kol, stánek Auto*Matu i s kuchyní a veškerý další materiál pak odvezl Jirka Štrupl na mechanickém cargokole Shakal3c. Na tom během jízdy vezl i DJku s aparaturou.
Velký dík patří letos všem, kdo cyklojízdu připravovali, špuntařům a také Policii ČR a Dopravnímu podniku, kteří zajistili dopravu na rozsáhlejších křižovatkách.
Foto: Libor Fojtík
Celý průjezd si můžete připomenout ve videu Pražského cyklisty:
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!