Platforma Cyklisté sobě, kterou spravuje Auto*Mat, úspěšně funguje už třičtvrtě roku.
Kdo má větší přehled o zarostlých stezkách, nebezpečných úsecích nebo nesmyslném značení než samotní cyklisté? Právě jejich podněty na zlepšení podmínek pro jízdu na kole už devět měsíců sbírá web Cyklisté sobě. Ten aktuálně registruje už 350 uživatelů a 19 skupin působících v pražských městských částech i ve velkých městech ČR (1). Jeho uživatelé podali už přes 550 podnětů na zlepšení. Většina z nich byla zaslána úřadům, dvacet z nich bylo s úspěchem vyřešeno (další „succes stories“ zde nebo zde).
Jak to funguje? Na webu se může kdokoliv zaregistrovat, označit svou trasu nebo čtvrť, která ho zajímá a pak už jen sledovat, vkládat nebo komentovat podněty. O podnětech se tu dá hlasovat – u těch s více hlasy je pak logicky větší snaha o řešení (podnět na zrušení nedávné uzavírky Kampy se 130 hlasy ukázal, že i hlasování je nástrojem, který pomáhá argumentovat pro určitá opatření).
Stránky Cyklisté sobě také vytváří zázemí místním cyklo-komunitám, které předkládají podněty úřadům a řeší s nimi jejich realizaci. Některým se daří posouvat věci dopředu díky vstřícným úřadům. Příkladem je Praha 14, kde se i díky nakloněnému starostovi podařilo vytvořit pozici cyklokoordinátora, vyřešit řadu drobných problémů a prodloužit páteřní cyklotrasu A26 z Hloubětína na sídliště Černý Most. Dobré výsledky mají i skupiny na Praze 3, 8 a 10. Skupiny mají samozřejmě k dispozici také know-how lidí z Prahou na kole a Auto*Matu, kteří často asistují u přípravy podnětů. Tam, kde nejsou silné místní skupiny, pak podněty úřadům předkládají zkušení lidé z Prahou na kole (více zde).
Řešení podnětů pro cyklodopravu je ovšem běh na dlouhou trať. Nejedná-li se jednoduché osazení dodatkové tabulky (jako “mimo symbol kola” pod značku slepá ulice), může vyřízení trvat několik měsíců. Akce vyžadující stavební povolení mohou trvat klidně i rok. Díky zapojení stovek lidí ale mají Cyklisté sobě skvělý přehled o problémových místech a většina z nich byla zaslána úřadům přetavená do podoby návrhu na zlepšení.
V některých městských částech o spolupráci se svými obyvateli bohužel nestojí. Místním skupinám pak nezbývá než vzít věc doslova do vlastích rukou. V zimě 2013 tak například lidé z Prahy 5 odstranili bahno v podjezdu pod železniční tratí ve Stodůlkách, v březnu 2014 pak proběhl větší úklid kolem Vítkovské cyklostezky. 30. srpna proběhne úklid na zanedbané trase A2 U Českých Loděnic v Praze 8.
Zvláštní činnosti v rámci platformy se věnuje tzv. analytická skupina. Ta zatím dokázala vyčíslit veřejné náklady na jednu cestu autem tunelem Blanka a v současnosti se věnuje analýze veřejných nákladů spojených s jednotlivými druhy individuální dopravy.
Cyklisté sobě pořádají i celopražská setkání. To zatím poslední proběhlo 21.8. po cyklojízdě v parku Kampa ohrazeném nesmyslně umístěnými značkami „zákaz sesedání z kola“.
Pozn. č.1) Skupiny Cyklisté sobě působí v Brně, Pardubicích, Ústí nad Labem, Liberci, Jablonci nad Nisou, v Hradci Králové a v jedenácti částech Prahy (centrum, Karlín, Praha 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14 a v Letňanech).
Vybrané aktivní skupiny
Praha 10
I na Praze 10 se cyklistická doprava těší slušné podpoře, alespoň v mezích možností. Tamní skupina se věnovala především konceptu využití opouštěné železniční trati mezi Edenem a Zahradním městem, která by se dala snadno zrekultivovat do podoby lineárního parku umožňujícího i komfrotní jízdu na kole. Skupina začala spolupracovat s místním úřadem a intenzivně se podílí na přípravě generelu cyklistické dopravy Prahy 10. Na Praze 10 bylo proznačeno několik úseků městských cyklostras s návaznými spojkami, včetně cykloobousměrek a legalizací. Praha 10 má také to štěstí, že se na jejím území realizuje jedna z mála celoměstských akcí, a sice zkvalitnění trasy Záběhlice – Hostivař.
Praha 6
Skupina je početná a předložila radnici seznam problémových lokalit. V období před volbami ale nenašla na městské části dobrou odezvu.
Praha 5
Jedním z prvních podnětů, kterým se skupina věnovala, bylo bídné propojení Jihozápadního města s Prokopským údolím: zde byla byla v srpnu 2014 cesta z dlaždic nahrazena mlatovou cestou. První velký podnět této skupiny tak byl úspěšně vyřešen. Zástupce Cyklisté sobě se také dostal do pracovní skupiny k cyklistické dopravě, po změně v obsazení Rady počátkem roku 2014 byla ale celá cyklodoprava odstavena a pracovní skupina se přestala scházet. Místní skupina tak čeká na další impuls k aktivitě, ke kterému patrně dojde po volbách.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!