Nová příručka pro zavádění nízkoemisních zón pomůže ke zdravějším městům

Česká města získala novelou zákona účinnější nástroj pro zdravější ovzduší, nízkoemisní zóny (NEZ). AutoMat proto v rámci projektu Central European Active Mobility Lab (CEAML) připravil příručku, která městům pomůže s jejich zaváděním v praxi. Aktuální je to i proto, že od roku 2030 začnou platit přísnější evropské limity pro kvalitu ovzduší.

Zavést nízkoemisní zónu neznamená pouze vyvěsit dopravní značky. Příručka Komplexní rámec pro zavádění nízkoemisních zón (NEZ) v městském prostředí České republiky přináší praktický, vědecky podložený a na české prostředí přizpůsobený návod, jak postupovat.

Publikace od AutoMatu popisuje postup od datové analýzy a návrhu zóny, přes veřejné projednání, vydání opatření obecné povahy, až po kontrolní systém a reporting výsledků. Text doplňují příklady potřebných dokumentů a dobré praxe z evropských měst i návrhy komunikační kampaně. Odborné konzultace poskytl Odbor ochrany ovzduší Ministerstva životního prostředí.

Změny v legislativě

Příručka reaguje na novelu zákona o ochraně ovzduší (zákon č. 42/2025 Sb.), který odstranil některé klíčové překážky pro zřizování NEZ. Současně byl zaveden systém, který může omezit nebo zpoplatnit vjezd vozidel podle emisních kategorií EURO – identifikace bude digitální pomocí kamer a propojena s registrem vozidel.

Nově mohou obce:

  • stanovit NEZ i bez objízdné trasy,
  • vybírat úplatu za vjezd podle emisní kategorie,
  • udělovat výjimky a spravovat systém přes centrální registr NEZ,
  • využít výnos na podporu veřejné a aktivní dopravy.

Vzhledem k nástupu nových evropských limitů v roce 2030 je plánována flexibilní architektura systému, který umožní zpřísnění pravidel v budoucnu.

Nové limity od roku 2030

  • PM2,5 – roční průměr: 10 μg/m3 (dosud 20 μg/m3)
  • PM10 – roční průměr: 20 μg/m3 (dosud 40 μg/m3)
  • NO2 – roční průměr: 20 μg/m3 (dosud 40 μg/m3)

Tato změna bude zásadní pro česká města, která se již dnes v okolí dopravních tahů pohybují na hranici současných limitů. NEZ tak budou hrát klíčovou roli při ochraně zdraví obyvatel i plnění evropských závazků.

Sofie, Varšava a co dál?

Nízkoemisní zóny se v řadě západoevropských měst uchytily jako dlouhodobá součást dopravní a environmentální politiky. K dispozici jsou přesvědčivá data, která potvrzují jejich přínos – ať už jde o pokles koncentrací PM částic a znečištění oxidem dusičitým nebo zlepšení celkové kvality ovzduší v městských ulicích.

Mnohá města navíc ukazují, že NEZ nejsou jen dočasným řešením, ale stabilní součástí cesty k udržitelné a spravedlivější mobilitě.V regionu CEE (střední a východní Evropa) první NEZ pro osobní dopravu zavedli v Sofii (2023), následovala Varšava (2024) a Budapešť zvažuje pilotní zónu. V mnoha městech jsou NEZ plánovány v rámci klimatických strategií, často podmíněné soudními rozhodnutími nebo evropským právem.

Komplexní rámec pro zavádění NEZ se svým pojetím zaměřuje na zástupce a zástupkyně samosprávy a státní správy, zástupce a zástupkyně městských úřadů a odbornou veřejnost.

Tento text vznikl v rámci projektu Central European Active Mobility Lab (CEAML) podpořeného Evropskou klimatickou nadací (European Climate Foundation).

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře