Zavést nízkoemisní zónu neznamená pouze vyvěsit dopravní značky. Příručka Komplexní rámec pro zavádění nízkoemisních zón (NEZ) v městském prostředí České republiky přináší praktický, vědecky podložený a na české prostředí přizpůsobený návod, jak postupovat.
Publikace od AutoMatu popisuje postup od datové analýzy a návrhu zóny, přes veřejné projednání, vydání opatření obecné povahy, až po kontrolní systém a reporting výsledků. Text doplňují příklady potřebných dokumentů a dobré praxe z evropských měst i návrhy komunikační kampaně. Odborné konzultace poskytl Odbor ochrany ovzduší Ministerstva životního prostředí.
Příručka reaguje na novelu zákona o ochraně ovzduší (zákon č. 42/2025 Sb.), který odstranil některé klíčové překážky pro zřizování NEZ. Současně byl zaveden systém, který může omezit nebo zpoplatnit vjezd vozidel podle emisních kategorií EURO – identifikace bude digitální pomocí kamer a propojena s registrem vozidel.
Nově mohou obce:
Vzhledem k nástupu nových evropských limitů v roce 2030 je plánována flexibilní architektura systému, který umožní zpřísnění pravidel v budoucnu.
Tato změna bude zásadní pro česká města, která se již dnes v okolí dopravních tahů pohybují na hranici současných limitů. NEZ tak budou hrát klíčovou roli při ochraně zdraví obyvatel i plnění evropských závazků.
Nízkoemisní zóny se v řadě západoevropských měst uchytily jako dlouhodobá součást dopravní a environmentální politiky. K dispozici jsou přesvědčivá data, která potvrzují jejich přínos – ať už jde o pokles koncentrací PM částic a znečištění oxidem dusičitým nebo zlepšení celkové kvality ovzduší v městských ulicích.
Mnohá města navíc ukazují, že NEZ nejsou jen dočasným řešením, ale stabilní součástí cesty k udržitelné a spravedlivější mobilitě.V regionu CEE (střední a východní Evropa) první NEZ pro osobní dopravu zavedli v Sofii (2023), následovala Varšava (2024) a Budapešť zvažuje pilotní zónu. V mnoha městech jsou NEZ plánovány v rámci klimatických strategií, často podmíněné soudními rozhodnutími nebo evropským právem.
Komplexní rámec pro zavádění NEZ se svým pojetím zaměřuje na zástupce a zástupkyně samosprávy a státní správy, zástupce a zástupkyně městských úřadů a odbornou veřejnost.
Tento text vznikl v rámci projektu Central European Active Mobility Lab (CEAML) podpořeného Evropskou klimatickou nadací (European Climate Foundation).
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!