Jak jsme již upozornili na začátku roku, hlavní město na poslední chvíli řešilo, že může přijít o platnost kladného stanoviska vlivu na životní prostředí EIA z roku 2012. Kvůli legislativní změně totiž není možné získat potřetí prodloužení platnosti. Zároveň však v posledních letech návrh na dokončení Městského okruhu prošel tak velkou změnou, že je nutné kladný posudek přehodnotit.
Závažný problém představuje i přístup hlavního města. To v roce 2023 požádalo skrze projekční firmu Satra o zrušení některých klíčových podmínek EIA – například těch, které požadují regulaci dopravy v centru města či realizaci vnějšího Pražského okruhu dříve, než bude Městský okruh zprovozněn. Argumentuje tím, že převedení městské dálnice do podzemí zmírní dopady. A opakuje to i nynějším řízení.
Jenže hluková a rozptylová studie, o níž se tato žádost opírá, zcela opomíjí klíčový faktor – indukovanou dopravu. Na základě vlastních analýz očekáváme, že záměr přivede do Prahy zhruba 1 milion vozokilometrů denně navíc (desetitisíce aut navíc) – a právě tyto nové cesty nejsou ve stávající dokumentaci vůbec zohledněny.
Ministerstvo životního prostředí proto správně zahájilo nové zjišťovací řízení. My však považujeme předložené podklady za nedostatečné, místy zavádějící a metodicky neaktuální – a proto přicházíme s návrhem 16 změn dokumentace.
Zásadní body našeho návrhu zahrnují:
Celé vyjádření najdete zde: Vyjádření k zahájení posuzování změny záměru
Městský okruh je jedním z největších dopravních zásahů do struktury Prahy. AutoMat se jeho vývojem systematicky zabývá již více než dekádu. Městský okruh a nadřazený komunikační systém vnímáme jako projekty s obrovským dopadem na prostor, klima, zdraví i rozvoj města.
Blanka měla přinést řešení, ale spíše znásobila problém
Naše dosavadní analýzy ukazují, že namísto deklarovaného zklidnění dopravy přinášejí městské dálnice nárůst automobilismu a související negativní dopady – jak to dokládají například zkušenosti po otevření tunelového komplexu Blanka:
Blanka za dva roky znásobila počet nových aut ve městě
Blanka po třech letech: zázrak se nekoná
Miliony kilogramů CO₂ ročně: spočítali jsme klimatické dopady Blanky a MO
Alternativní návrh pro řešení Městského okruhu z roku 2016 naleznete zde.
Stanovisko EIA není jen jedno razítko na stavební povolení. Je to prakticky jediný nástroj, jak zhodnotit, zda dopravní projekt přinese reálné přínosy. Nová dokumentace navrhuje zrušit stávající podmínky také proto, že jsou obtížně realizovatelné nebo je nahrazují opatření v Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (P+).
Podmínku předchozího zprovoznění vnějšího okruhu ale nelze smést ze stolu s tím, že investorem není Praha, ale stát. Stejně tak nelze zrušit regulaci vjezdu do vnitřní Prahy proto, že například pro mýto nemáme vhodný zákon. Hlavní město jakožto investor má zákonodárnou iniciativu a nebylo za patnáct let schopné legislativu navrhnout.
Konečně, přítomnost regulačních opatření v Plánu udržitelné mobility nemůže být důvodem zrušení podmínek EIA už proto, že strategické dokumenty města nemají závazný charakter. Právně vymahatelné podmínky EIA se v případě laxního politického přístupu města mohou stát jedinou cestou, jak určitých opatření dosáhnout.
Zrušení podmínek pro dokončení pražského Městského okruhu by tak bylo rozhodně krokem zpět – nejen pro ochranu životního prostředí, ale i pro budoucnost udržitelné dopravy.
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!