Praha nechce závazné podmínky k Městskému okruhu. AutoMat proto podal vyjádření k EIA

04. 04. 2025, LAB , Územní rozvoj

V rámci zjišťovacího řízení jsme se vyjádřili k aktualizaci stanoviska EIA na dokončení pražského Městského okruhu. Upozorňujeme na zásadní nedostatky stávající dokumentace a navrhujeme 16 konkrétních změn, které mají zajistit, že vlivy záměru budou posouzeny odpovědně a v souladu s realitou 21. století.

Jak jsme již upozornili na začátku roku, hlavní město na poslední chvíli řešilo, že může přijít o platnost kladného stanoviska vlivu na životní prostředí EIA z roku 2012. Kvůli legislativní změně totiž není možné získat potřetí prodloužení platnosti. Zároveň však v posledních letech návrh na dokončení Městského okruhu prošel tak velkou změnou, že je nutné kladný posudek přehodnotit.

Závažný problém představuje i přístup hlavního města. To v roce 2023 požádalo skrze projekční firmu Satra o zrušení některých klíčových podmínek EIA – například těch, které požadují regulaci dopravy v centru města či realizaci vnějšího Pražského okruhu dříve, než bude Městský okruh zprovozněn. Argumentuje tím, že převedení městské dálnice do podzemí zmírní dopady. A opakuje to i nynějším řízení.

Jenže hluková a rozptylová studie, o níž se tato žádost opírá, zcela opomíjí klíčový faktor – indukovanou dopravu. Na základě vlastních analýz očekáváme, že záměr přivede do Prahy zhruba 1 milion vozokilometrů denně navíc (desetitisíce aut navíc) – a právě tyto nové cesty nejsou ve stávající dokumentaci vůbec zohledněny.

Ministerstvo životního prostředí proto správně zahájilo nové zjišťovací řízení. My však považujeme předložené podklady za nedostatečné, místy zavádějící a metodicky neaktuální – a proto přicházíme s návrhem 16 změn dokumentace.

Co konkrétně navrhujeme

Zásadní body našeho návrhu zahrnují:

  • zapracování nových evropských limitů pro kvalitu ovzduší po roce 2030,
  • zohlednění nejnovějších měření kvality ovzduší v Praze (např. v ulici V Holešovičkách),
  • přepracování rozptylové a hlukové studie s doplněním vlivu indukované dopravy,
  • zahrnutí dalších připravovaných dopravních záměrů v Praze i Středočeském kraji,
  • posouzení variant s dopravní regulací uvnitř Městského okruhu,
  • zachování klíčových podmínek z původního stanoviska EIA, včetně regulace dopravy a realizace vnějšího okruhu.

Celé vyjádření najdete zde: Vyjádření k zahájení posuzování změny záměru 

Městský okruh sledujeme dlouhodobě

Městský okruh je jedním z největších dopravních zásahů do struktury Prahy. AutoMat se jeho vývojem systematicky zabývá již více než dekádu. Městský okruh a nadřazený komunikační systém vnímáme jako projekty s obrovským dopadem na prostor, klima, zdraví i rozvoj města.

Blanka měla přinést řešení, ale spíše znásobila problém

Naše dosavadní analýzy ukazují, že namísto deklarovaného zklidnění dopravy přinášejí městské dálnice nárůst automobilismu a související negativní dopady – jak to dokládají například zkušenosti po otevření tunelového komplexu Blanka:

Blanka za dva roky znásobila počet nových aut ve městě
Blanka po třech letech: zázrak se nekoná
Miliony kilogramů CO₂ ročně: spočítali jsme klimatické dopady Blanky a MO

Alternativní návrh pro řešení Městského okruhu z roku 2016 naleznete zde.

Podmínky EIA strategie města nenahradí

Stanovisko EIA není jen jedno razítko na stavební povolení. Je to prakticky jediný nástroj, jak zhodnotit, zda dopravní projekt přinese reálné přínosy. Nová dokumentace navrhuje zrušit stávající podmínky také proto, že jsou obtížně realizovatelné nebo je nahrazují opatření v Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (P+).

Podmínku předchozího zprovoznění vnějšího okruhu ale nelze smést ze stolu s tím, že investorem není Praha, ale stát. Stejně tak nelze zrušit regulaci vjezdu do vnitřní Prahy proto, že například pro mýto nemáme vhodný zákon. Hlavní město jakožto investor má zákonodárnou iniciativu a nebylo za patnáct let schopné legislativu navrhnout.

Konečně, přítomnost regulačních opatření v Plánu udržitelné mobility nemůže být důvodem zrušení podmínek EIA už proto, že strategické dokumenty města nemají závazný charakter. Právně vymahatelné podmínky EIA se v případě laxního politického přístupu města mohou stát jedinou cestou, jak určitých opatření dosáhnout.

Zrušení podmínek pro dokončení pražského Městského okruhu by tak bylo rozhodně krokem zpět – nejen pro ochranu životního prostředí, ale i pro budoucnost udržitelné dopravy.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme. Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!

 

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře