V roce 2005, když jsem náhodně procházel přes Smetanovo nábřeží. Tam zrovna probíhal Den bez aut a tam jsem se taky dozvěděl, že bude cyklojízda. Tak jsem si řekl, proč to nezkusit. Tenkrát se dělaly cyklojízdy každý třetí čtvrtek v měsíci a mně se to zalíbilo a začal jsem jezdit pravidelně. Občas jsem se také podílel i na organizaci.
Ano, ale ne tak často. Baví mě, že je to rychlejší než autem. Člověk pozná zajímavá místa i lidi. O čtyři roky později jsem začal organizovat i svoje vlastní cyklojízdy, tzv. Galasovy cyklojízdy. Na 27. dubna budu slavit výročí 16 let od jejich založení.
Dělám to pro lidi, kteří se třeba bojí jezdit sami v provozu. Na internetu se mohou dopředu podívat na mojí trasu a můžou to zkusit. A když se jim to bude líbit, mohou se účastnit pravidelně a zdarma. Byl jsem oceněn i primátorem Pavlem Bémem za městskou cyklistiku jako Dobrovolník roku. Začínal jsem s Prahou a okolím, to je vždycky jednou za měsíc o víkendu. Jednou za rok jezdíme trasu Vídeň – Bratislava a Mariánské Lázně a okolí v Německu. Minulý rok jsem dělal i Litomyšl a okolí a letos plánuju na konci června třídenní akci západní Čechy: Domažlice – Klatovy – Plzeň. Cyklojízdy jezdím podpořit i do Českých Budějovic, Liberce, Plzně…
„S Vláďou jsem jel v roce 2015 cyklojízdu do Vídně a musím říct, že bylo všechno skvěle zorganizované. Navíc jsem nikdy předtím ani potom neujel 100 km za den,“ přidává svou zkušenost člen AutoMatu Ondřej Hána. „Vyrazila jsem na Vláďovu narozeninovou jízdu, která vedla přes Prokopské údolí, a užila si nádherné scenérie při západu slunce. Člověka to namotivuje vyrazit, i když se mu původně třeba moc nechce,“ dodává další AutoMaťačka Anna Kociánová.
Galasova cyklojízda č. 392
Když jsem byl dítě, tak jsem jezdil na chalupě s rodinou na výlety. Ale i doma v Mariánských Lázních. V roce 1991 jsem se přestěhoval do Prahy a to bylo horší, zejména kvůli provozu. To jsem se projel jen občas. Až díky AutoMatu jsem začal jezdit pravidelněji.
Ano. Dělám kurýra, na kole i pěšky. Rozvážím jídlo a dělám i pro Cargobajkery, takže letos opět budu po Praze rozvážet účastnické balíčky pro Do práce na kole.
Občas je to o život, to ano. Ale já už jsem otrkaný a zvyklý. Dokážu se zařadit mezi auta a v rámci možností s nimi i držet tempo. Dobré je, že alespoň částečně se podmínky pro cyklisty v Praze zlepšily, ale pořád to není ani zdaleka ideální. Chybí propojení a občas ta infrastruktura prostě končí a poraď si, jak chceš. Ale řidiči jsou už trochu zvyklejší, že v provozu se pohybují i cyklisté a už tolik netroubí. Moje rada je, vůbec si jich nevšímat, pokud mne někdo ohrožuje, tak raději na chvilku zastavím, jdu na stranu a nechám to konkrétní auto projet.
S dánským velvyslancem v ČR
Tak na 70 %. Často chybí značení, kudy má cyklista jet. Jako příklad si představ, že vyjedeš z Folimanky na kopec do Lublaňské, která je v určitém úseku obousměrná a pak narazíš na zákaz vjezdu, respektive jednosměrku, auta jedou doleva do Legerovy a co si má počít cyklista, to není nikde značené.
Tam jezdí spousta lidí. Na té oddělené cyklostezce se motá hrozně moc lidí a když potřebuješ jet rychle a nechceš překážet těm lidem na bruslích a koloběžkách, jedeš tudy. Ale jo, člověk musí být pořád ve střehu. Spíš mi vadí, že lidé si z cyklopruhů a chodníků dělají parkoviště pro auta. Já když pojedu pět metrů po chodníku, dostanu pokutu, raz, dva. Auto zaparkované tamtéž nikomu nevadí.
Petiční archy, které Vláďa přinesl do kanceláře AutoMatu
Asi z Brna do Vídně a do Německa z Mariánských lázní.
Vídeň je hezká. I ta cyklostezka do Bratislavy, až na jedno místo, kde se jede po štěrku a člověk se hrozně ušpiní. I řidiči jsou ve Vídni ohleduplnější. A cykloinfrastruktura je úplný jiný level. Jen bývá hodně vytížená. V neděli 13. dubna je tam Radparade a 14. dubna mám svojí cyklojízdu Vídeň-Bratislava.
Určitě bych řešil Smetanovo nábřeží. Třeba klidně i pontonem z Výtoně na Čechův Most, o tom už se svého času mluvilo, ale nějak to zapadlo. Jako obvykle. Pak by určitě pomohly oddělené cyklopruhy, třeba i sloupky, aby tam nemohla parkovat auta.
Z natáčení videa Homo Cycliens
Určitě bych zavedl zpoplatnění vjezdu do centra. Věřím tomu, že pak by tam 60 % lidí přestalo jezdit autem. Pak bych zavedl pobídky typu: nejezdíte autem, máte MHD zdarma, tak jak je to v některých evropských městech. Nebo udělat akci na sdílená kola, protože s nimi je problém, že je lidé nechávají pod kopci a nahoře pak žádná nejdou. Takže, půjčíte si kolo a vrátíte ho na kopci, dostanete slevu.
V roce 2018 vedl Vláďa Galas jedno z ramen Hvězdicové cyklojízdy spolku AutoMat
Protože AutoMat se v rámci svých možností snaží něco zlepšit. Samozřejmě se vždycky najdou remcalové, kterým se nebude něco líbit. Jenže si neuvědomují, kolik je za vámi práce a co úsilí obnáší každý malý krok vpřed.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás na nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
15:30 - 17:00 Smíchovská náplavka
Projeďte se společně po místech, kam si člověk sám netroufne. Trasa bude ohlášena.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!