20 let s AutoMatem: Vláďa Galas vás vezme na cyklojízdu a doporučuje, jak jezdit v provozu

Vladimír Galas je jedním z nejskalnějších fanoušků AutoMatu a pořadatel nejdéle fungujících pravidelných cyklojízd. Když chtěla Praha 1 v letech 2017/2018 zakázat průjezd na kole,  donesl nám rekordní počet podpisů pod naší petici. Pomáhal a stále pomáhá s organizací našich cyklojízd. Spolupracuje s námi už 20 let. U příležitosti našeho rozhovoru nám prozradil, že na kole do pražských ulic ho vlastně dostalo náhodné setkání s AutoMatem.

Kdy ses poprvé potkal s AutoMatem?

V roce 2005, když jsem náhodně procházel přes Smetanovo nábřeží. Tam zrovna probíhal Den bez aut a tam jsem se taky dozvěděl, že bude cyklojízda. Tak jsem si řekl, proč to nezkusit. Tenkrát se dělaly cyklojízdy každý třetí čtvrtek v měsíci a mně se to zalíbilo a začal jsem jezdit pravidelně. Občas jsem se také podílel i na organizaci.

Na kole jsi po Praze jezdil už předtím? A co tě na tom nejvíc baví?

Ano, ale ne tak často. Baví mě, že je to rychlejší než autem. Člověk pozná zajímavá místa i lidi. O čtyři roky později jsem začal organizovat i svoje vlastní cyklojízdy, tzv. Galasovy cyklojízdy. Na 27. dubna budu slavit výročí 16 let od jejich založení.

V čem tvoje cyklojízdy spočívají? Komu jsou určeny?

Dělám to pro lidi, kteří se třeba bojí jezdit sami v provozu. Na internetu se mohou dopředu podívat na mojí trasu a můžou to zkusit. A když se jim to bude líbit, mohou se účastnit pravidelně a zdarma. Byl jsem oceněn i primátorem Pavlem Bémem za městskou cyklistiku jako Dobrovolník roku. Začínal jsem s Prahou a okolím, to je vždycky jednou za měsíc o víkendu. Jednou za rok jezdíme trasu Vídeň – Bratislava a Mariánské Lázně a okolí v Německu. Minulý rok jsem dělal i Litomyšl a okolí a letos plánuju na konci června třídenní akci západní Čechy: Domažlice – Klatovy – Plzeň. Cyklojízdy jezdím podpořit i do Českých Budějovic, Liberce, Plzně…

S Vláďou jsem jel v roce 2015 cyklojízdu do Vídně a musím říct, že bylo všechno skvěle zorganizované. Navíc jsem nikdy předtím ani potom neujel 100 km za den,“ přidává svou zkušenost člen AutoMatu Ondřej Hána. „Vyrazila jsem na Vláďovu narozeninovou jízdu, která vedla přes Prokopské údolí, a užila si nádherné scenérie při západu slunce. Člověka to namotivuje vyrazit, i když se mu původně třeba moc nechce,“ dodává další AutoMaťačka Anna Kociánová.

Galasova cyklojízda č. 392

Kolo tě baví už od dětství, nebo jak jsi se k němu vlastně dostal?

Když jsem byl dítě, tak jsem jezdil na chalupě s rodinou na výlety. Ale i doma v Mariánských Lázních. V roce 1991 jsem se přestěhoval do Prahy a to bylo horší, zejména kvůli provozu. To jsem se projel jen občas. Až díky AutoMatu jsem začal jezdit pravidelněji.

A dneska tě ježdění na kole částečně i živí, že?

Ano. Dělám kurýra, na kole i pěšky. Rozvážím jídlo a dělám i pro Cargobajkery, takže letos opět budu po Praze rozvážet účastnické balíčky pro Do práce na kole.

Jak se vyrovnáváš s pražským provozem?

Občas je to o život, to ano. Ale já už jsem otrkaný a zvyklý. Dokážu se zařadit mezi auta a v rámci možností s nimi i držet tempo. Dobré je, že alespoň částečně se podmínky pro cyklisty v Praze zlepšily, ale pořád to není ani zdaleka ideální. Chybí propojení a občas ta infrastruktura prostě končí a poraď si, jak chceš. Ale řidiči jsou už trochu zvyklejší, že v provozu se pohybují i cyklisté a už tolik netroubí. Moje rada je, vůbec si jich nevšímat, pokud mne někdo ohrožuje, tak raději na chvilku zastavím, jdu na stranu a nechám to konkrétní auto projet.

S dánským velvyslancem v ČR

Máš tedy pocit, že cyklopatření bezpečnost cyklistů zvyšují? Že zkrátka fungují?

Tak na 70 %. Často chybí značení, kudy má cyklista jet. Jako příklad si představ, že vyjedeš z Folimanky na kopec do Lublaňské, která je v určitém úseku obousměrná a pak narazíš na zákaz vjezdu, respektive jednosměrku, auta jedou doleva do Legerovy a co si má počít cyklista, to není nikde značené.

Mě fascinuje cyklopruh na Modřanské, když chceš autem najet na Barrandovský most, tak přes něj musíš přejet a přijde mi, že řidiči se moc nedívají, jestli v něm nikdo nejede. To mi přijde hrozně nebezpečné…

Tam jezdí spousta lidí. Na té oddělené cyklostezce se motá hrozně moc lidí a když potřebuješ jet rychle a nechceš překážet těm lidem na bruslích a koloběžkách, jedeš tudy. Ale jo, člověk musí být pořád ve střehu. Spíš mi vadí, že lidé si z cyklopruhů a chodníků dělají parkoviště pro auta. Já když pojedu pět metrů po chodníku, dostanu pokutu, raz, dva. Auto zaparkované tamtéž nikomu nevadí.

Petiční archy, které Vláďa přinesl do kanceláře AutoMatu

Kam ses na kole podíval nejdál?

Asi z Brna do Vídně a do Německa z Mariánských lázní.

A kde se ti nejvíc líbilo?

Vídeň je hezká. I ta cyklostezka do Bratislavy, až na jedno místo, kde se jede po štěrku a člověk se hrozně ušpiní. I řidiči jsou ve Vídni ohleduplnější. A cykloinfrastruktura je úplný jiný level. Jen bývá hodně vytížená. V neděli 13. dubna je tam Radparade a 14. dubna mám svojí cyklojízdu Vídeň-Bratislava.

Co by podle tebe Praze nejvíc ulevilo?

Určitě bych řešil Smetanovo nábřeží. Třeba klidně i pontonem z Výtoně na Čechův Most, o tom už se svého času mluvilo, ale nějak to zapadlo. Jako obvykle. Pak by určitě pomohly oddělené cyklopruhy, třeba i sloupky, aby tam nemohla parkovat auta.

Z natáčení videa Homo Cycliens

Jak obecně motivovat lidi k udržitelné dopravě? Veřejná debata je tu pořád na úrovni, že jezdit kamkoliv autem je v podstatě lidské právo…

Určitě bych zavedl zpoplatnění vjezdu do centra. Věřím tomu, že pak by tam 60 % lidí přestalo jezdit autem. Pak bych zavedl pobídky typu: nejezdíte autem, máte MHD zdarma, tak jak je to v některých evropských městech. Nebo udělat akci na sdílená kola, protože s nimi je problém, že je lidé nechávají pod kopci a nahoře pak žádná nejdou. Takže, půjčíte si kolo a vrátíte ho na kopci, dostanete slevu.

Cyklojízda 2018

V roce 2018 vedl Vláďa Galas jedno z ramen Hvězdicové cyklojízdy spolku AutoMat

Proč má podle tebe cenu podporovat AutoMat, ať už finančně nebo dobrovolnicky?

Protože AutoMat se v rámci svých možností snaží něco zlepšit. Samozřejmě se vždycky najdou remcalové, kterým se nebude něco líbit. Jenže si neuvědomují, kolik je za vámi práce a co úsilí obnáší každý malý krok vpřed.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás na nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře