Mají okruhy chránit město před nadměrnou dopravou? V Praze to tak nevypadá…

Úsek Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi, takzvaná D0 č. 511, má stavební povolení. Jeho zprovozněním vznikne souvislý jižní dálniční obchvat. Povede ale odklonění tranzitu k odlehčení dopravy uvnitř města? Pomůže úbytek aut veřejné dopravě, chodcům a cyklistům? Zeptali jsme se náměstka primátora pro dopravu a ministra dopravy, jaká doprovodná opatření se zprovozněním této stavby vzniknou.

Otázky oběma politikům jsme zaslali koncem září, na odpověď Zdeňka Hřiba jsme čekali zhruba do Mikuláše. Dotazy na ministra Martina Kupku se týkaly podmínek posuzování vlivu na životní prostředí, pražského náměstka jsme se ptali také na opatření snižujících dopady zvýšeného provozu na navazujícím úseku v blízkosti Černého Mostu a Horních Počernic, zlepšení veřejné dopravy v jihovýchodním sektoru Prahy a možných opatření, která by udržela nižší dopravní zátěž i poté, co „zaúřaduje“ fenomén dopravní indukce.

Splnění podmínek EIA přislíbeno

Jediná „dopravní“ podmínka posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) je souběžné zprovoznění stavby 511 a přeložky silnice I. třídy č. 12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Tato druhá stavba ještě nemá stavební povolení, ale rychle k němu směřuje. Jak náměstek Zdeněk Hřib, tak ministr dopravy Martin Kupka nás ujistili, že tato podmínka EIA bude dodržena.

Na rozdíl od stavby severovýchodní sekce Městského okruhu, která v posudku EIA vyžadovala například regulaci dopravy uvnitř okruhu nebo zlepšení podmínek pro veřejnou a bezmotorovou dopravu, posudek u stavby 511 žádné požadavky na změny organizace dopravy uvnitř Prahy neklade.

Ne-jistota pro Počernické

Obyvatelé Horních Počernic a Černého Mostu se budou muset smířit s výrazným zvýšením provozu na již provozovaném úseku okruhu mezi hradeckou a libereckou dálnicí. Tento úsek plánuje ŘSD rozšířit v každém směru o jeden pruh, v současnosti běží územní řízení, je tedy zřejmé, že zkapacitnění zde nenastane hned. Obavy místních ze zhoršeného životního prostředí má vyřešit instalace protihlukových stěn, místní sdružení to ale nepovažují za dostatečné (odkaz).

Ne zcela optimální vedení Pražského okruhu v zásadě ještě uvnitř města (prověřování alternativ bylo před několika lety stopnuto) si tedy zakrátko na Černém Mostě a v Horních Počernicích vybere svou daň. A recept na zlepšení životního prostředí zde zřejmě spočívá v budoucím přidávání dalších jízdních pruhů. Těch má být po prodloužení Pražského okruhu dále na sever v místě podjezdu pod tratí na Lysou nad Labem celkem jedenáct.

Zlepšení cyklodopravy předběhla odpověď

Požadavky města na respektování celoměstského systému cyklotras se do podmínek EIA nepropsaly. Vedení cyklotras tak bylo spíše na domluvě mezi magistrátem, ŘSD a projekční firmou. Z obsáhlé odpovědi ministra Kupky na dotazy ohledně systémového zajištění realizace cyklotras souběžně s velkými dopravními stavbami vyplývá, že takové legislativní nastavení považuje ministerstvo za vyhovující: „Tuto problematiku nicméně doporučujeme řešit na metodické úrovni bez úpravy obecně závazných právních předpisů,“ zněla klíčová část odpovědi.

Odpovědi náměstka primátora ohledně plnohodnotného začlenění celoměstských cyklotras do řešení stavby 511 nebyly zrovna příznivé. Nicméně v době od odeslání našeho dopisu proběhla jednání, která řadu problémů či neřešených míst posunula k solidnímu výsledku (více zde). Ohledně nedostatků na souběžně připravované přeložce silnice I/12 se začali angažovat Komise pro cyklodopravu i náměstek Hřib.

Pro veřejnou dopravu město nic nepřipravuje

Na otázku, zda magistrát připravuje opatření, která by po zprovoznění stavby SOKP 511 využila komunikační kapacity uvolněné tranzitem pro zlepšení podmínek pro veřejnou dopravu, jsme dostali odpověď lehce mimoběžnou, a to ve smyslu, že na městském okruhu zatím ne. Zda někde jinde, jsme se nedozvěděli.

Doplňujícím dotazem položeným ROPIDu jsme získali upřesnění, že ani organizátor dopravy žádnou linkovou revoluci společně se zprovozněním Pražského okruhu zatím nechystá.

Chránit město před indukcí?

Dopravní indukci ve vnitřní Praze po zprovoznění části vnějšího okruhu už máme prokázanou z minulosti. V roce 2009 se na vnější okruh přesunulo 15 tisíc kamionů z Barrandovského mostu – aby na něm do dvou měsíců přibylo 40 tisíc osobních aut (viz ročenka dopravy TSK za rok 2010, s. 18), která předtím jezdila mezi oběma břehy Vltavy jen v minimální míře. Uvolnění ale umožnilo zřídit aspoň autobusovou linku 125, která se stala velmi populární. Po patnácti letech máme na jihu Prahy hotový vnitřní a vnější okruh a Barrandovský most je vlivem dlouhodobé dopravní indukce opět plný.

Na základě této zkušenosti jsme chtěli vědět, zda magistrát připravuje nějaká opatření, která využijí snížení intenzit dopravy v oblasti chráněné nově Pražským okruhem pro zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty, jako je přidání přechodů či doplnění cyklopruhů, aby se současně snížená intenzita po prvotním odlehčení dlouhodobě nezvýšila na hodnoty, které by mohly být dokonce vyšší než před zprovozněním okruhu.

„Je nutné si ale uvědomit, že tím, že je Jižní spojka v její východní části nyní plná kamionů, tak řada vozidel jí nevhodně objíždí okolními komunikacemi (částečně i po severojižní magistrále, ke které jste nám psali petici), a proto určitá indukce těchto vnitroměstských cest na nadřazenou komunikační síť po jejím uvolnění od tranzitní dopravy je žádoucí (příkladem budiž indukce na západní části Jižní spojky po zprovoznění jižní části Pražského okruhu, která uvolnila okolní ulice).“

Tuto odpověď nám nezbývá než rozporovat. Za prvé po zprovoznění jižní sekce Pražského okruhu byl celkový pokles dopravy v ulicích mimo Jižní spojku čtvrtinou toho, co na samotné Jižní spojce přibylo už během dvou měsíců od zprovoznění. Dále náměstkova odpověď představuje dopravní indukci jako pouhý přesun cest na okruh z jiných komunikací, což tak ale vůbec není.

Okruh by tak sloužil hlavně k tomu, aby prostor uvolněný tranzitem zaujala automobilová doprava v samotném městě cílová. Jak daleko to má k ochraně vnitřní Prahy před nadměrnou automobilovou zátěží, ponecháváme na úvaze čtenářům a čtenářkám.

Konkrétních opatření bude minimum

Odpovědi na další, konkrétnější otázky nám tyto obavy spíše potvrdily. U dvacítky konkrétních navržených úprav (o nichž nám je známo, že je požadovaly městské části nebo je považujeme za vhodné) jsme dostali převážně informace o tom, že se nepřipravují a že o ně městské části nežádaly.

V některých případech jde patrně jen o informační šum. Městské části byly dle magistrátu osloveny s nabídkou zřízení zón 30, nikoliv ale v souvislosti se změnou dopravních poměrů po zprovoznění okruhu. Ohledně opatření na hlavních ulicích to vypadá spíš, že není přehled o tom, co městské části chtějí. Například na Praze 11 se už roky čeká na omezení vjezdu vozidel nad 6 tun do ulice Mírového hnutí s tím, že to není možné bez zprovoznění okruhu v úseku stavby 511. Aktuálně se zde také připravuje zřízení signalizovaného přechodu přechodu přes ulici Výstavní při křižovatce s Opatovskou, kde magistrátní odpověď informuje pouze o chystaném přisvětlení.

U dalšího opatření (doplnění přechodů nebo přejezdů pro cyklisty přes Opatovskou) jsme se dozvěděli informováni, že „Pokud bude na Opatovské po zprovoznění stavby 511 zásadně snížena intenzita automobilové dopravy nabízí se toto téma opětovně otevřít.“ Dopravní indukce ale, jak známo, postupuje v první fázi velmi rychle; okno příležitosti na bezbolestné provedení zásadnějších úprav trvá zpravidla jen několik týdnů.

Proto je třeba jednat rychle a projekty zahrnující udržení nižší intenzity dopravy začít realizovat ihned po zprovoznění jižní sekce Pražského okruhu. Na to ale musí být 1) koncepčně považované za potřebné, dále 2) navržené, 3) dopravně namodelované, 4) vyprojektované 5) projednané s městskými částmi a 6) povolené. Praha v tuhle chvíli neudělala ani ten první krok.

O požadavcích městských částí chybí přehled

Můžeme jen hádat, kolik požadavků městských částí na úpravy na hlavních městských tazích na jihozápadě Prahy v nedávné minulosti například TSK, OPKD nebo Policie ČR zprovozněním stavby 511 podmínily. Z odpovědí na naše dotazy vyplývá, že magistrát nemá v tuto chvíli v záležitosti doprovodných opatření se zprovozněním stavby 511 přehled ani vizi.

Alespoň jsme zaslali podněty

Střípkem naděje, že ne vše je tak chmurné, jak se zdá, je věta z průvodního dopisu:

„Přestože byla moje odpověď v některých případech negativní, vnímám Vaše otázky rovněž jako zajímavé podněty pro další rozvoj dopravního systému v jihovýchodním segmentu hl. m. Prahy,“ vzkázal nám náměstek primátora.

Je tedy možné, že náš pokus upozornit Prahu na to, že okruh má sloužit k tomu, k čemu okruh sloužit má – tedy k ochraně Pražanů před tranzitem – a že nemá být použit jako nástroj dovolující po městě řidičům projíždět ještě více než dnes, snad nebyl zcela marný.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře