Základní podmínky zprovoznění Blanky 2 jsou obecně známé: Městský okruh nemá být zprovozněn dříve než (celý) Silniční okruh kolem Prahy. Tedy včetně vysoce problémového úseku na severu a úseku na severovýchodě, jehož územní příprava je teprve v počátku. Další významnou podmínkou (díky které mimochodem EIA vůbec pozitivně vyšla), je zavedení mýta v oblasti uvnitř Městského okruhu nejpozději s jeho zprovozněním. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka je dokončení okruhu pražskou prioritou. Dohled nad podmínkami, které by mohly být opomenuty, je tak nezbytný.
Dle stavebního zákona je nejbližším krokem územní přípravy staveb Blanky 2 územní řízení. EIA ale stanovila i podmínky, bez jejichž splnění nemůže být územní řízení zahájeno. Respektive zahájeno být může, nesplnění podmínek je ale pravděpodobně dostačující okolností k tomu, aby bylo územní řízení v počátku přinejmenším odloženo do jejich splnění. Kromě řady podmínek globálních, je zde také mnoho těch, které se týkají konkrétních lokalit na Praze 8, 9 a 10 a mohou tak být zajímavé pro všechny, komu v daných lokalitách leží na srdci kvalita životního prostředí a veřejného prostoru.
Základní podmínkou platnou v této době je, že územní řízení na stavby Blanky 2 nemůže být zahájeno dříve, než bude vytvořena a s veřejností konzultována rozsáhlá urbanistická analýza. Došlo-li by k zahájení územního řízení bez toho, aby byla široká veřejnost vyzvána k participaci na přípravě této analýzy (například sdělovacími prostředky), dojde tím k porušení podmínek EIA. V pražském rozpočtu na letošní rok je na územní přípravu Blanky 2 několik desítek milionů Kč, lze tak jen doufat, že veřejnost bude do této přípravy skutečně v souladu s podmínkami EIA zapojena.
Podle jedné z podmínek také Zadavatel poskytne veřejnosti součinnost při vypořádání případných námitek nebo návrhů na změny v podobě PD a vysvětlí jednotlivé své kroky. Asi přichází čas si tuto součinnost vyžádat – a to platí nejen pro naši organizaci. O tom, jak se Blanka 2 připravuje, by se měli zajímat všichni, kdo budou Blankou 2 jakkoliv dotčeni.
Podívejme se na část podmínek podrobněji.
Poznámka 1: podmínky v tomto článku jsou pro orientaci číslovány dle klíče č. stavby / č. podmínky, u podmínek, které se týkají všech staveb, je doplněno “vše”.
Poznámka 2: Posudky EIA na jednotlivé stavby Blanky 2 včetně kompletního znění podmínek si můžete stáhnout zde .
(vše;0081/47): “Průběžně informovat širokou veřejnost s možností zapracování případných požadavků před zahájením DÚR.”
(vše;0081/55): “V další přípravě PD (urbanistická analýza, podrobná studie, DÚR, dokumentace pro stavební povolení) zajistit transparentní průběh, dlouhodobou minimalizaci negativního vlivu záměru na životní prostředí a urbanismus města, realizaci jmenovaných záměrů v podmínkách maximálního dosažitelného konsensu, průběh realizace záměru s minimem dodatečně vzniklých požadavků, omezení víceprací a dodatečného navyšování nákladů na realizaci záměru, průběžné informování široké veřejnosti o vývoji projekčních prací a maximální zapojení zainteresovaných osob, organizací a jednotlivých složek MHMP do rozhodování o konečném urbanistickém řešení lokalit zasažených výstavbou záměru.”
(vše;0081/56): “Jako základní podklad pro další přípravu ve spolupráci s veřejností vytvořit urbanisticko – dopravně analytickou dokumentaci současného i navrhovaného stavu, rozšířenou navíc o tzv. problémové výkresy (se zachycením pozitivních i negativních jevů). Tento dokument v průběhu přípravy projednávat i s účastí veřejnosti a její podněty dále zapracovávat, na základě tohoto podkladu poté následně přistoupit k prověřování podrobnějších variant konceptu a následně návrhu.”
(vše;0081/245) Požadavky Rady hlavního města Prahy, Komise pro cyklistickou dopravu:
Stavba 0081 (Pelc-Tyrolka – Balabenka)
(0081/72)
“Před DÚR zahájit fázi studijního ověření citlivých lokalit pro celý komplex staveb MO a LS a zahrnout do něj jednotlivé požadavky na řešení kritických míst pro odstranění bariér v území a pro dopravně urbanistické řešení. V rámci těchto dopravně urbanistických studií zohlednit již vznesené připomínky Komise pro cyklistickou dopravu a požadavky vznesené v průběhu procesu EIA. Jedná se o návrh řešení následujících lokalit v rámci celého souboru staveb MO a LS:
Stavba 0094 (Balabenka – Štěrboholská radiála)
(0094/26) Před vlastním vypracováním dalšího stupně přípravné dokumentace (DÚR) prověřit podrobněji celý záměr (vybraná varianta, resp. kombinace předkládaných variant), porovnat a vyhodnotit ve variantách dopravně – organizačního a urbanistického řešení jednotlivých křižovatek a křížení (zejména MÚK V Olšinách, Českobrodská, Novovysočanská, ale také Balabenka, U Kříže a Vychovatelna v případě staveb MO č. 0081 a LS) tak, aby byly podmínky individuální a veřejné, resp. motorové a bezmotorové dopravy vyrovnané, kvalitativně srovnatelné. Zajistit u výsledného řešení, sloužícího jako podklad pro DÚR, odpovídající kvalitu veřejného prostoru a podmínky bezmotorové, resp. cyklistické dopravy v souladu s Usnesením Rady hl. m. Prahy č. 0544 ze dne 29. 4. 2003 a č. 1776 ze dne 26. 10. 2010.
(0094/29) Znovu prověřit větev V7 tj. napojení ulice Rabakovské na Štěrboholskou radiálu (směr Štěrboholy) a zvážit její zařazení již do stavby MO č. 0094 na základě aktuální situace plánované zástavby území skladovými a výrobními areály v průmyslové zóně podél ulice Rabakovské a s tím spojeným nárůstem individuální automobilové a nákladní dopravy v této oblasti.
Stavba 8313 (Libeňská spojka)
Nespecifikováno, jsou zde ale podmínky ke splnění v rámci územního řízení.
(vše;0081/54) V územním řízení prokázat, že v době provozu MO a LS bude u všech obytných objektů splněn hygienický limit hluku pro chráněný venkovní prostor staveb pro den/noc, tj. 60/50 dB.
(vše;0081/59) Před zpracováním definitivní DÚR vyhotovit a porovnat různé varianty dopravního a prostorového řešení jednotlivých křižovatek a křížení zejména s cestami pro bezmotorovou dopravu, adekvátnímu připravovanému zlepšení podmínek pro dopravu motorovou (…)
(vše;0081/60) Prověřit přístupnost veškerých objektů v okolí záměru kvůli zachování přístupu pěší a cyklistické dopravy.
(vše;0081/61) Před zpracováním definitivní DÚR prověřit a navrhnout vhodné návaznosti na veřejnou dopravu tak, aby nabízely motorizovaným uživatelům komfortní napojení na veřejnou dopravu a využívaly navržené komunikace přímo pro veřejnou dopravu:
(vše;0081/62) Před zpracováním definitivní DÚR vyhotovit návrh (nebo návrhy) zklidnění komunikací, na kterých dojde ke snížení dopravní zátěže tak, aby zabránily opětovnému nárůstu dopravní zátěže na souběžných komunikacích. Návrhy zklidnění prezentovat místním obyvatelům, které zapojit vhodným způsobem do definice požadavků a charakterizace návrhů zklidnění.
(vše;0081/63) V souladu s Usnesením Rady hlavního města Prahy č. 0544 ze dne 29. 4. 2003 a č. 1776 ze dne 26. 10. 2010 zapracovat do návrhu zklidnění odpovídající řešení pro cyklistickou dopravu.
(vše, nečíslováno) Pro naplnění reálnosti uvedených předpokladů zapracovaných do dokumentace souboru staveb MO a LS je důležité schválení navrhovaných opatření usnesením Rady hlavního města Prahy č. 1701 ze dne 21. 9. 2010.
Územní rozhodnutí pro stavby MO č. 0081, MO č. 0094 a LS lze vydat až poté, co hlavní město Praha organizační opatření uvedená v dokumentaci rozhodne, a to tak, aby začátek jejich platnosti byl nejpozději v den zprovoznění obou předmětných staveb.
Emisní zóny
(vše, 0081/236) Návrh zřízení oblastí se zákazem vjezdu vozidel nesplňujících požadavky emisní normy EURO 3, resp. EURO 4 na území Prahy.
Plošná regulace automobilové dopravy
(vše, 0081/237) Regulace v podobě snížení intenzity automobilové dopravy v ploše celého města pomocí zejména zpoplatnění (mýta). S regulací souvisí návrh následných opatření:
Z těchto podmínek zřetelně vyplývá, že legislativa ČR musí již před dokončením územního řízení umožňovat zřídit v Praze mýto pro osobní automobily a před dokončením územního řízení musí být také rozhodnuto o zřízení nízkoemisní zóny dle výše uvedené specifikace.
Ve čtvrtek 28. ledna jsme při setkání příznivců iniciativy na Praze 8 prezentovali stav přípravy Blanky 2 a její možné alternativy. Prezentaci (v PDF) naleznete zde.
Autor: Ing. arch. Tomáš Cach
Článek byl vydán v rámci projektu „Praha udržitelná“
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!