„Města s vysokým podílem cyklistiky bývají jedněmi z nejbezpečnějších měst pro všechny účastníky silničního provozu,“ píše ve své práci Marshall z Katedry stavebního inženýrství na Univerzitě Colorado Denver.
Studie, která vyšla v lednu roku 2024 v Journal of Cycling and Micromobility Research, zkoumala 14 malých a středně velkých amerických měst s 50 000 až 200 000 obyvateli. Nejprve si vědci vybrali sedm měst s vysokým podílem cyklistické dopravy a označili je jako města s vysokou cyklistickou aktivitou. Následně každé takové město porovnali s městem, které mělo nižší nebo průměrný podíl cyklistické dopravy, ale sdílelo podobné rysy, jako je velikost populace, regionální poloha a blízkost k významným univerzitám nebo velkým městským aglomeracím.
Příkladem mohou být města jako Boulder v Coloradu, Corvallis v Oregonu a Davis v Kalifornii. I přes vysoký počet cyklistů si tato města udržují nízké počty úmrtí při dopravních nehodách. „Mezi lety 2015 a 2019 byly celkové počty úmrtí při dopravních nehodách na 100 000 obyvatel v těchto městech 2,1, 2,8 a 1,4,“ uvádějí autoři. Studie se podrobně zabývá faktory, které stojí za tímto zdánlivým paradoxem bezpečnosti, a závěry ukazují na zásadní roli cyklistů v ulicích města.
Řím. Dopravní chaos, ve kterém ale mají i lidé na kolech své místo
„Města s vysokou mírou cyklistiky bývají bezpečnější jak pro cyklisty, tak pro všechny ostatní účastníky silničního provozu,“ vysvětlil Ferenchak, který působí na Katedře stavebního, konstrukčního a environmentálního inženýrství na Univerzitě Nového Mexika. Společně výzkumníci zjistili, že hustší městské prostředí, kde jsou ulice živé a kompaktní, je bezpečnější. „Kompaktní města byla významně spojena s lepšími výsledky v oblasti silniční bezpečnosti.“
Studie také poznamenala, že pokud jde o úmrtí chodců v porovnávaných městech, v těch necyklistických je o 193,8 % vyšší než ve městech s vysokou cyklistickou aktivitou. Odhalila také, že dostupnost cyklistické infrastruktury, a tedy i větší bezpečnost není ve městech vždy rozložena spravedlivě a má své důsledky. „Oblasti s nižšími příjmy a větším podílem ne-bílých obyvatel zažívají více úmrtí při dopravních nehodách,“ poznamenává.
Lipsko. Přejte si město, kde můžete poslat na kole děti do školy
Vlastně je to logické, ve městech, kde jezdí méně aut, dává více lidí může přednost cyklistice a chůzi. Čím více lidí se pohybuje pěšky nebo na kole, tím bezpečnější je město pro všechny uživatele dopravní infrastruktury. Studie naznačuje, že města vybudovaná pro auta, tedy s velkými vzdálenostmi a se širokými silnicemi, budou i nadále přitahovat více motoristů. V našich poměrech ale vidíme spíše opak, naše města jsou hustá s kompaktními čtvrtěmi a úzkými silnicemi, do kterých za každou cenu rveme auta.
„Pokud si města přejí zvýšit bezpečnost silničního provozu, měla by především plánovat a navrhovat své ulice s ohledem na pohodlí a bezpečnost těch, kteří nepoužívají osobní automobil,“ uzavírá studie.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!