Brusel rok poté: méně aut, více cyklistů

Hlavní město Belgie se před rokem rozhodlo uskutečnit ambiciózní plán. Do roku 2030 snížit počet aut v ulicích o 24 %. Jak se mu ho daří naplňovat? Nad očekávání dobře.

V souladu s regionálním plánem mobility nazvaným Good Move přistoupily koncem loňského léta autority ke krokům, které měly za cíl snížit dopravní zátěž v centru města, místními označovaném jako Pentagon. Ve snaze odklonit auta na silniční okruh přeměnily úřady hlavní dopravní tepny na jednosměrky a některé bulváry na pěší zóny.

Rok poté tweetoval radní pro dopravu Bart Dhondt, že došlo k 27% poklesu transitu a neuvěřitelnému 36% nárůstu počtu cyklistů v ulicích. „Co tu vidíme, je modální posun. Lidé sázejí na aktivní mobilitu, a to není skvělé jen pro jejich zdraví, ale také pro rezidenty, kteří jsou nyní vystavováni menšímu množství škodlivých emisí a dalším nebezpečím spojeným s automobilovou dopravou.“

Navzdory obavám a nejistotě

Připustil také, že na začátku se opatření nesetkávala s nadšením všech obyvatel Bruselu. „Během prvních týdnů jsme zažívali časté dopravní zácpy, protesty motoristů a stížnosti od naštvaných rezidentů i znepokojených podnikatelů,“ řekl listu Politico.eu. „Věděli jsme, že to nebude zrovna procházka růžovou zahradou, chápali jsme obavy části majitelů obchodů, jejichž existence je podmíněna nejistotou, která přichází s tím, když nevíte, kolik následující měsíc utržíte. Chápali jsme i místní majitele aut, kteří se obávali, jak budou muset změnit své návyky,“ vysvětluje.

Obyvatelé Bruselu volí aktivní mobilitu

Navzdory všeobecnému reptání drželo město pevně nastavený kurz, který podporovaly i klesající počty aut na kritických křižovatkách během dopravních špiček naměřené tři měsíce po zavedení zklidňujících opatření. Koncem podzimu jezdilo v centru v průměru o 20 % méně aut, na některých klíčových místech ve špičce dokonce o 50 %. Radní zdůraznil, že pozitivní dopad schématu, včetně lepší kvality vzduchu a méně hluku, láká stále více lidí k tomu, aby se stěhovali do historického jádra města.

Města se vyvíjejí

Jak snížení počtu aut v centru ovlivnilo místní ekonomiku je těžké vyčíslit. Dhondt připouští, že některé místní podniky skončily, upozorňuje ale na to, že lokální ekonomiku ovlivňují i další faktory. „Podniky se potýkají s energetickou krizí a inflací způsobenou vlivem války na Ukrajině. Možná se to neposlouchá snadno, ale musíme zkrátka přijmout fakt, že města se konstantně vyvíjejí a sousedství – a obchody v nich – se mění,“ dodává. Dále zmiňuje, že množství firem, které se rozhodly během minulého roku otevřít své kanceláře v centru Bruselu, ukazuje, že změna byla rozhodně k lepšímu. Jako příklad uvádí francouzský Total, který si na nyní pěším bulváru Anspach otevřel novou centrálu své belgické pobočky.

„Společnost, která nepatří zrovna k těm nejekologičtějším se sem rozhodne přestěhovat na výslovnou žádost svých zaměstnanců, kteří se chtějí do práce dopravovat bez auta a mít v docházkové vzdálenosti kanceláře veškerou občanskou vybavenost. Jako město se snažíme, aby se lidé vrátili zpátky na svá pracoviště, aby kanceláře žily a abychom je učinily atraktivnějšími než možnost pracovat z domova, potřebujeme je vybavit atraktivním okolím,“ vysvětluje radní.

Místo parkoviště skate park

Chodníky, lavičky, klidné ulice

Nyní se chystá také zatraktivnit provizorní mobiliář použitý pro implementaci Good Move, což jsou hlavně betonové bariéry, ale také třeba skate park u La Chapelle, který vznikl na místě bývalého parkoviště zrušeného v rámci zklidňovacích opatření. Ve zklidněných ulicích budou také instalovány lavičky a širší chodníky.

Těmito vizuálními opatřeními si chce město upevnit podporu veřejnosti před belgickými regionálními volbami v příštím roce, které by měly být neformálním referendem o Straně zelených. Ta v roce 2018 získala zastoupení v 11 z 19 okrscích hlavního města.

Navzdory úspěchu Bruselu a jeho Good Move se jiné radnice zavedení podobných opatření kvůli odporu veřejnosti brání. Dhondt říká, že prosazení zklidňovacích plánů vyžaduje odvahu a ochotu vést s občany i politickými stranami dialog. „Je důležité, aby lidé věděli, že jde o politická rozhodnutí, progres, který nemůžeme považovat za samozřejmý, protože jej lze zvrátit. Město, které se nehýbe, je město, které umírá. Jsem rád, že Brusel se mění, kráčí vpřed a stává se lepší a zelenějším místem pro život,“ uzavírá radní.

Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás, udržitelnou mobilitu a městskou cyklistiku v Česku jakoukoliv částkou a nakrmte AutoMat. Díky!

Mohlo by vás také zajímat

Veřejná doprava zdarma: Čistí vzduch i silnice a pomáhá vrátit klimatické cíle do reality (5. 12. 2022)

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa (8. 2. 2023)

10 znaků kvalitního veřejného prostoru (3. 3. 2023)

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře