V souladu s regionálním plánem mobility nazvaným Good Move přistoupily koncem loňského léta autority ke krokům, které měly za cíl snížit dopravní zátěž v centru města, místními označovaném jako Pentagon. Ve snaze odklonit auta na silniční okruh přeměnily úřady hlavní dopravní tepny na jednosměrky a některé bulváry na pěší zóny.
Rok poté tweetoval radní pro dopravu Bart Dhondt, že došlo k 27% poklesu transitu a neuvěřitelnému 36% nárůstu počtu cyklistů v ulicích. „Co tu vidíme, je modální posun. Lidé sázejí na aktivní mobilitu, a to není skvělé jen pro jejich zdraví, ale také pro rezidenty, kteří jsou nyní vystavováni menšímu množství škodlivých emisí a dalším nebezpečím spojeným s automobilovou dopravou.“
Připustil také, že na začátku se opatření nesetkávala s nadšením všech obyvatel Bruselu. „Během prvních týdnů jsme zažívali časté dopravní zácpy, protesty motoristů a stížnosti od naštvaných rezidentů i znepokojených podnikatelů,“ řekl listu Politico.eu. „Věděli jsme, že to nebude zrovna procházka růžovou zahradou, chápali jsme obavy části majitelů obchodů, jejichž existence je podmíněna nejistotou, která přichází s tím, když nevíte, kolik následující měsíc utržíte. Chápali jsme i místní majitele aut, kteří se obávali, jak budou muset změnit své návyky,“ vysvětluje.
Navzdory všeobecnému reptání drželo město pevně nastavený kurz, který podporovaly i klesající počty aut na kritických křižovatkách během dopravních špiček naměřené tři měsíce po zavedení zklidňujících opatření. Koncem podzimu jezdilo v centru v průměru o 20 % méně aut, na některých klíčových místech ve špičce dokonce o 50 %. Radní zdůraznil, že pozitivní dopad schématu, včetně lepší kvality vzduchu a méně hluku, láká stále více lidí k tomu, aby se stěhovali do historického jádra města.
Jak snížení počtu aut v centru ovlivnilo místní ekonomiku je těžké vyčíslit. Dhondt připouští, že některé místní podniky skončily, upozorňuje ale na to, že lokální ekonomiku ovlivňují i další faktory. „Podniky se potýkají s energetickou krizí a inflací způsobenou vlivem války na Ukrajině. Možná se to neposlouchá snadno, ale musíme zkrátka přijmout fakt, že města se konstantně vyvíjejí a sousedství – a obchody v nich – se mění,“ dodává. Dále zmiňuje, že množství firem, které se rozhodly během minulého roku otevřít své kanceláře v centru Bruselu, ukazuje, že změna byla rozhodně k lepšímu. Jako příklad uvádí francouzský Total, který si na nyní pěším bulváru Anspach otevřel novou centrálu své belgické pobočky.
„Společnost, která nepatří zrovna k těm nejekologičtějším se sem rozhodne přestěhovat na výslovnou žádost svých zaměstnanců, kteří se chtějí do práce dopravovat bez auta a mít v docházkové vzdálenosti kanceláře veškerou občanskou vybavenost. Jako město se snažíme, aby se lidé vrátili zpátky na svá pracoviště, aby kanceláře žily a abychom je učinily atraktivnějšími než možnost pracovat z domova, potřebujeme je vybavit atraktivním okolím,“ vysvětluje radní.
Nyní se chystá také zatraktivnit provizorní mobiliář použitý pro implementaci Good Move, což jsou hlavně betonové bariéry, ale také třeba skate park u La Chapelle, který vznikl na místě bývalého parkoviště zrušeného v rámci zklidňovacích opatření. Ve zklidněných ulicích budou také instalovány lavičky a širší chodníky.
Těmito vizuálními opatřeními si chce město upevnit podporu veřejnosti před belgickými regionálními volbami v příštím roce, které by měly být neformálním referendem o Straně zelených. Ta v roce 2018 získala zastoupení v 11 z 19 okrscích hlavního města.
Navzdory úspěchu Bruselu a jeho Good Move se jiné radnice zavedení podobných opatření kvůli odporu veřejnosti brání. Dhondt říká, že prosazení zklidňovacích plánů vyžaduje odvahu a ochotu vést s občany i politickými stranami dialog. „Je důležité, aby lidé věděli, že jde o politická rozhodnutí, progres, který nemůžeme považovat za samozřejmý, protože jej lze zvrátit. Město, které se nehýbe, je město, které umírá. Jsem rád, že Brusel se mění, kráčí vpřed a stává se lepší a zelenějším místem pro život,“ uzavírá radní.
Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás, udržitelnou mobilitu a městskou cyklistiku v Česku jakoukoliv částkou a nakrmte AutoMat. Díky!
Veřejná doprava zdarma: Čistí vzduch i silnice a pomáhá vrátit klimatické cíle do reality (5. 12. 2022)
5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa (8. 2. 2023)
10 znaků kvalitního veřejného prostoru (3. 3. 2023)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!