Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Vše začíná bezplatnou registrací. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová.
„Jízda na bicyklu či koloběžce, chůze nebo běh nejsou jen sportovními disciplínami. Jsou to regulérní způsoby dopravy po městě, na které je potřeba myslet po celý rok,” vysvětluje Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole ze spolku AutoMat. Lednová výzva je také dalším ze způsobů, jak upozornit na neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou individuální automobilovou dopravu v našich městech. „Trvale udržitelné město je takové, které dává vyvážený prostor všem způsobům dopravy a bere ohledy na všechny její účastníky a účastnice – nejen úhlem pohledu motoristy,“ doplňuje Dominika Lenthárová.
Pořádající spolek AutoMat se podpoře celoroční aktivní dopravy věnuje dlouhodobě a systematicky. „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu. „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.
Do předešlé Lednové výzvy Do práce na kole 2022 se zapojilo 1 854 lidí z celého Česka, kteří si dohromady zapsali 31 300 km na kole a 9 700 km pěšky. Celkově do systému zaznamenali 3 300 cest na kole a 2 744 cest pěšky, což vychází průměrně 9,5 km na jednu cestu na kole a 3,5 km na „pěškocestu”. Celkově se tedy teoreticky ušetřilo 5,3 tun CO2 (oproti stejné vzdálenosti vykonané autem).
Anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o rozvoji bezpečnější infrastruktury. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy Do práce na kole, může získat cenná data pro rozvoj své stávající infrastruktury a plánování té budoucí. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé nejezdí po městě na kole, patří strach z pohybu mezi motorovými vozidly. Zkušenosti ze zahraničí svědčí o tom, že kvalitní a bezpečná infrastruktura pro pěší a cyklisty je pro změnu dopravního chování mnohem zásadnější než třeba počasí nebo podnebí,“ říká Dominika Lenthárová.
Kolo nebo chůze ale jsou také prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého, která přispívá ke stále citelnější klimatické změně. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 %, přičemž ta osobní motorová z tohoto množství tvoří cca 50 % procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.
Na plno už jedou také přípravy na 13. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, která je výzvou (nejen firemním) týmům, ale také oblíbeným teambuildingem. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější startovné, v rámci kterého získají účastníci a účastnice mimo jiné také soutěžní tričko s designem od typografa Jana Charváta. Chcete-li startovné pořídit svým zaměstnancům například jako dárek, pište na firmy@dopracenakole.cz.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!