Už na podzim vyhlásil spolek AutoMat crowdfundingovou kampaň, ve které se příznivci celoroční cyklodopravy skládali na nový cyklopluh na odklízení sněhu a v další fázi pak spadaných listů, štěrku a dalších překážek z cyklostezek. Úklid cyklostezek a cyklopruhů totiž především v zimě výrazně vázne. Potřebná částka se díky 59 nadšencům a nadšenkyním z Klubu přátel AutoMatu podařila vybrat. V půlce ledna měl konstruktér Jirka Štrupl prototyp konečně hotový a teď už jen zbývalo počkat na sníh. Při první testovací jízdě jsme se Jirky zeptali na pár otázek.
Jak tě vůbec napadlo zkonstruovat cyklopluh? Kdy to bylo?
Zkonstruovat cyklopluh napadlo mého kamaráda „Lamželeza“ v roce 2012. Jeho pluh je vidět na tomto videu. Největší boom však nastal v letech 2015-2018, kdy vznikaly různé verze, kterými jsme se snažili udržovat Labskou stezku v Hradci Králové. To je vidět třeba na tomto nebo dalším videu.
Kde jsi hledal inspiraci v technickém řešení?
Nejvíce jsme vycházeli z vlastních zkušeností, protože kladené nároky jsou dost jiné než u jiných pluhů. Kromě uchycení konstrukce na rám jízdního kola nám jde také o skládání systému nejen pro úsporu místa při nepoužívání, ale také o transport na jiných kolech či vlakem.
Co bylo nejtěžší? V čem je pluh specifický? Sami jsme viděli „pantograf“, který umožňuje, aby se pluh pohyboval nahoru a dolů i do stran. Proč?
Pluh je specifický hlavně v bočním naklápění, které je nutné při použití na jednostopém vozidle. U nenaklápěcího tricyklu nebo quadrickyklu bychom si bez této funfce vystačili. Dost jsme si také lámali hlavu s dvoustupňovou vertikální nivelací. První stupeň zajišťuje optimální nastavení výšky při montáži na různě vysoká kola a ten druhý – zmíněný „pantograf“ – zajišťuje kopírování terénu během jízdy. Ten je také nutný z hlediska bezpečnosti, kdy pluh může „zakopnout“ o neviditelnou překážku pod sněhem. Přítlačné pružiny absorbují energii nárazu a pluh se zvedne.
Na jaké kolo jde pluh připojit?
Šípový pluh, který jsme dnes testovali, lze bez adaptéru připojit na všechna kola CykloTruck a nákladní modifikace různých recyklovaných kol v Bajkazylu (např. Eska, Liberta). Na ostatní kola je nutný adaptér, letos by měl vzniknout pro Tern GSD. Na jiných než nákladních kolech nedoporučuji tento typ pluhu používat, neboť většinou nemají dostatečně pevné kotvící body a nebo jejich konstrukce nepočítá s takovým zatížením.
Jak budeš pokračovat? Co pro další sezónu vylepšíš? Prý chystáš i připojení kartáče na dočišťování..
Chtěli bychom letos definovat standard příruby onoho pantografu, který už má vyřešené zmíněné nivelace a naklápění. Na přírubu už se pak bude moci namontovat ledacos. Frézu, kartáč a co já vím, koho zas co napadne. Jen připomenu, že jsme z automobilového světa převzali na naše nákladní kola podstatné parametry tažného zařízení ISO50, na které lze také zavěsit vlečný pluh místo přívěsu. Tzn. lze mít i 2 pluhy na jednom kole pro širší záběr či dočišťování, to si zase ukážeme někdy příště.
Díky! A už se těšíme na odklízení sněhu z cyklostezek dle výběru našich milých dárců a dárkyň.
Foto: Máca Juříčková
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!