Znečištěný vzduch je v celosvětovém měřítku příčinou milionů předčasných úmrtí. Výfukové plyny jsou ale v rozvinutých zemích díky moderní filtraci u nových vozidel velmi nízké, v Evropě zdaleka nedosahují zákonného limitu, píše britský The Guardian. Nicméně, stále se zvyšující se hmotnost aut vede k tomu, že se zvyšuje objem částic, které zanechávají na silnicích jejich pneumatiky.
Testy odhalily, že pneumatiky produkují více než 73 miligramů ultrajemných částic na každý ujetý kilometr, včetně částic menších než 23 nanometrů. Ty obsahují i výfukové plyny a představují vážné nebezpečí pro lidské zdraví, protože se díky své malé velikosti dostanou skrze krevní oběh dovnitř orgánů. Částice menší než 23 nanometrů se velmi obtížně měří a v současné době je nijak nereguluje legislativa Evropské unie.
Nejen v amerických městech jezdí čím dál tím víc velkých osobních aut
“Pneumatiky rychle zastiňují výfukové plyny jakožto hlavní zdroj emisí z vozidel,” řekl The Guardianu Nick Molden z Emissions Analytics, nezávislé společnosti na testování emisí, která výzkum uskutečnila. Podle něj jsou dnešní výfuky již na takové úrovni, že téměř žádnou regulaci nepotřebují. K testování emisí z pneumatik firmu přiměly nejčerstvější odhady kolem emisí z nich. “Vyšlo nám velmi znepokojivé množství materiálu, který se vylučuje do ovzduší. Jen z osobních aut a dodávek v USA a Velké Británii jde o 300 000 tun gumy ročně,” dodává Molden.
V současné době neexistují žádné regulace na emise z ojetých pneumatik a jen malá omezení na chemikálie, které obsahují. Emissions Analytics rozlišují látky přítomné v 250 rozdílných typech pneumatik, vyrobených ze systetické gumy ze surové ropy. “Jde o stovky a stovky chemikálii, z nichž je mnoho karcinogenních. Když je vynásobíte množstvím pneumatic na silnicích, dojdete k závratným číslům toho, co se z nich vylučuje,” říká Molden.
Různé typy pneumatik se podle něj ojíždějí různě rychle a liší se i množství jedovatých chemických látek v nich. Snížit jejich dopad na životní prostředí by přitom bylo možné díky nízkonákladovým úpravám. “Hodně by mohlo zbavit se těch nejtoxičtějších z nich. Nechceme lidem bránit, aby jezdili autem a není ani třeba vynalézat nové druhy pneumatik. Pokud bychom se zbavili té nejhorší poloviny a drželi se toho, co máme k dispozici nejlepšího, viděli bychom obrovský rozdíl. V tuto chvíli ale neexistuje žádná regulace a tedy ani dohled,” vysvětluje výzkumník.
Testy společnost prováděla na 14 různých značkách pneumatik a Mercedesu třídy C na běžné silnici. Ultra přesné váhy pak určily hmotnost, o kterou při jízdě přišly a vzorkovací systém identifikoval částice, jejich velikost a počet, který se při tom vyloučil do ovzduší. Pneumatiky vyloučily 36 miligramů částic na každý ujetý kilometr, tedy 1850 x více než 0,02 miligramů na kilometr, které představují výfukové plyny. Agresivní – i když stále legální – způsob jízdy dramaticky zvýšil množství emisí z pneumatik až na 5 760 miligramů na kilometr.
Typický obrázek z dopravní špičky v mnoha městech
Problém roste s tím, jak se zvyšuje průměrná hmotnost vozidel. Debata se vede i tom, jak moc k tomuto typu znečištění přispívají elektromobily, které jsou ještě těžší než auta se spalovacím motorem. Molden upřesňuje, že v takovém případě bude záležet hlavně na stylu řízení, jemně řízené elektroauto může znečišťovat méně, než agresivně řízené konvenční vozidlo. V průměru ale očekává u pneumatik od elektromobilů trochu vyšší emise.
Dr. James Tate z Institutu pro transportní studie při University of Leeds řekl, že ho výsledky testů ohromily. “Je důležité nezapomínat, že hmotnost elektromobilů se rychle snižuje. V roce 2024 – 25 už můžeme očekávat, že bude srovnatelná s hmotností vozidel na fosilní paliva,” zdůrazňuje. Další výzkumy ale ukazují, že částice z pneumatik jsou významným zdrojem mikroplastů, které znečišťují oceány. Specifické chemikálie používané do pneumatik jsou spojovány s úhynem lososů ve Spojených státech a v Kalifornii navrhli tento měsíc jejich úplný zákaz. “Spojené státy jsou v přemýšlení o vlivu částic z pneumatik mnohem dál a Evropská unie v tomto dost zaostává. Jsme teprve na začátku, ale mohl by to z toho být velký problém,” varuje výzkumník.
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!