“Tak děti, kdo jezdí do školy tramvají, metrem nebo autobusem, půjde ke mně,” velí architektka Zuzana Poláková ze spolku AutoMat, v tuto chvíli v roli průvodkyně druháčků po okolí jejich školy. “Kdo jezdí autem, tak k Lucce, kdo chodí pěšky, tak k Aničce.” Z houfu 25 dětí se před ZŠ Ohradní tvoří tři podobně velké skupinky. “My dneska měli málem nehodu na dálnici,” vykřikuje chlapeček. “A já zase chodím pěšky přes semafory,” popisuje školačka, která jako jediná chodí do školy sama. “Bezva, tak nám za chvíli ukážeš, kudy chodíš a jak přecházíš silnici, ano?” domlouvá Zuzka.
K hloučku dětí, paní učitelky a dvou průvodkyní z AutoMatu se připojuje ještě kolega Michal.”Nemohl jsem najít klíče od sklepa, chtěl jsem jet na kole,”omlouvá lehce pozdní příchod. Spolu se Zuzkou pak dětem ukazují staré mapy, povídají si o historii Michle, u dálnice chvíli pozorují projíždějící auta, počítají desítky schodů a hlavně se učí přecházet.
Buď připraven!
Procházka, v rámci které lektoři z AutoMatu “zdolají” s dětmi poměrně široké okolí jejich školy, je součástí terénních vzdělávacích programů AutoMatu. Takzvané Generace U. “Nefunguje to tak, že bychom přijeli na místo chvíli před začátkem a pak se prostě procházeli a povídali si. Vždy si místo předem důkladně obhlédneme a celý program nachystáme tak, abychom si za tu hodinu a půl vyzkoušeli různé věci a aby se děti dozvěděly něco nového,” popisuje Zuzka.
„Procházky děláme pro různé ročníky ZŠ a tematicky je přizpůsobujeme věku a potřebám třídy. Témata procházek jsou široká – zabýváme se bezpečností, udržitelným městem i urbanismem,“ dodává Lucie Poubová, koordinátorka vzdělávání v AutoMatu.
Fronta na přechod
“Udělejte řadu a po jednom si budeme zkoušet, jak se na téhle křižovatce musíte rozhlédnout do všech stran a pak rychle přejít,” dává instrukce Michal. Pán v autě, které stojí u přechodu, se na chvíli zapojuje do názorné ukázky, trochu túruje motor, ale dětem dává s úsměvem přednost. “Radši už ale jeďte, tady to bude ještě na dlouho,” ukončuje demonstraci přímo s autem Zuzka. Každé dítě, které se správně rozhlédne, pak na druhé straně ulice dostává nálepku.
Z online do offline prostoru
Po měsíci a půl zavřených škol jsou děti i všichni z AutoMatu rádi, že se můžou potkat venku tváří v tvář. V říjnu a listopadu se díky technickým dovednostem a improvizaci podařilo uskutečnit několik procházek s žačkami a žáky od druhé do šesté třídy v online podobě. “Bylo to fajn a navíc jsme se naučili víc využívat technické vymoženosti pro účely vzdělávání. Ale kontakt přímo v terénu nic nenahradí. I pro děti. Dnes jsou docela hodné, ale minulý týden, těsně po znovuotevření škol, všude běhaly, skákaly a bylo vidět, jak se těšily mezi kamarády,” říká Michal Lehečka.
Mrazivé počasí spolu s Luckou motivuje děti k dvaceti dřepům a postupném návratu do školy.
Michal z AutoMatu odchází na metro, Zuzana s Luckou na tramvaj a Anna sedá na kolo, které jí naštěstí v “drátolamu” před školou dvě hodiny vydrželo. Zpátky v AutoMatu pak připravují poklady na další vycházku, tentokrát na Petřinách.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!