Tunel Blanka se nejčastěji skloňuje v souvislosti s auty. Nemohla by ji ale využít i MHD?
Případná autobusová linka vedoucí Blankou by např. dokázala zkrátit jízdní dobu z Kobylis na Hradčanskou asi o deset minut. Podle informací Auto*Matu (a reakce primátora Hudečka na interpelaci založenou na tomto článku) město o autobusové lince vedoucí Blankou sice uvažuje, ale až po skončení několikaměsíčního zkušebního provozu tunelu. To je ale chyba.
Důležité je, aby autobusy jezdily Blankou hned od jejího otevření. Pokud se tak nestane, může tím utrpět celá veřejná doprava na severu města. „Lidé po několika měsících už budou hůře přesedat z auta do autobusu. Aby měla Blanka smysl, musí být od začátku chápána i jako stavba zlepšující veřejnou dopravu (1),“ říká Vratislav Filler z Auto*Matu a dodává: „Fakt, že rychlé linky vedené po kapacitních komunikacích jsou u cestujících oblíbené, ukazuje například úspěch linky 125 (na Jižní Spojce), u které se několikrát snižoval interval“.
Proti zřízení zkušební linky stojí argument, že se tunel během svého zkušebního provozu bude čas od času zavírat. To ale je trochu zvláštní důvod. Jestliže se zkouší tunel pro auta, proč by se zároveň nemělo vyzkoušet, jak bude snášet provoz veřejné dopravy, pokud je také v plánu?
Bude-li zkušební autobusová linka krátká (třeba jen Kobylisy – Dejvická), nebudou se na ní přenášet zpoždění a cestující na nástupních zastávkách bude možné snadno informovat o kolonách či dočasných uzavírkách tunelu. Stejné informace budeme mít k dispozici jako řidiči v autě, technicky tedy nic nebrání přenášet je i na autobusovou zastávku.
„Autem budete moci díky Blance dojet z Kobylis na Dejvickou za 15 minut. MHD by neměla být pomalejší variantou – zvlášť, když pro to není důvod,“ říká Vratislav Filler.
Až zkušební provoz skončí, může se zavést definitivní linka podle návrhu ROPIDu (Regionální organizátor pražské integrované dopravy).
Kdyby se zavedení autobusu odkládalo, hrozí veřejné dopravě v Praze následující rizika:
Přílohy:
(1) Tunel Blanka je příležitostí i pro veřejnou dopravu:
19:00 | Velký kinosál kina Atlas na Florenci
18:30 | Malý sál kina Světozor
Oslavte s námi 20 let snah o udržitelnější města. Potkáme se v Kasárnách Karlín.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!