Aby člověk pochopil, proč urbanisté tolik sází na kola, stačí se postavit na ulici Saint Denis v Montrealu. Během deseti minut tam zpravodaj The Economist napočítal 132 cyklistů, z nichž někteří vezli i děti a jen 82 aut, většinou obsazených jedním člověkem, a jeden autobus městské hromadné dopravy. Auta způsobují zácpy, zatímco cyklopruh je i při špičce prostorný. V jeden červnový den jej využilo přes 14 000 lidí.
Za poslední dekádu, obzvláště za starostky Valérie Plante (od roku 2017), se Montreal stal největším cyklistickým městem Severní Ameriky. V některých čtvrtích tvoří jízdy na kole až pětinu všech cest. Více než třetina obyvatel města jezdí alespoň jednou týdně a počet jízd v systému sdílených kol Bixi se od roku 2019 zdvojnásobil – loni jich bylo 13 milionů.

Křižovatka v Montrealu
Tento boom se neomezuje jen na Kanadu. Cyklistika se znovu stává klíčovou součástí městské mobility po celém světě – a překvapivě nahrazuje sny technologických gigantů o autonomních elektrických autech. Proč? Protože kola jsou levná, efektivní, neznečišťují ovzduší a nezabírají tolik prostoru jako auta.
Ve skutečnosti se kola stala natolik populárními, že začala rozdělovat společnost. Města je podporují stále více, a to se některým nelíbí. Vzniká tak nová „kulturní válka“ mezi cyklisty a motoristy.
V New Yorku se každý třetí den uskuteční přes 250 000 jízd sdílenými koly – tedy tolik, kolik za týden zvládne celý vozový park robotaxi firmy Waymo. V Londýnské City už cyklisté převyšují počet aut v poměru 2:1. V Paříži jich je víc než motoristů, a to v celoměstském měřítku. A i tradiční cyklistické velmoci jako Amsterdam nebo Kodaň hlásí další nárůst počtů cyklistů a cyklistek.
Dokonce i v Pekingu, kde byli cyklisté před třiceti lety prakticky vytlačeni auty, se kola vracejí – jen dnes spíš ve formě elegantních skládacích Bromptonů než levných černých kol Flying Pigeon z dob komunismu.

Montreal se pyšní nestarším systémem sdílených kol v Severní Americe
1. Covid 19:
Pandemie zásadně změnila dojíždění. Lidé se vyhýbali MHD a nakupovali kola – často svá první. Některé vlády navíc zavedly tzv. pop-up cyklostezky pro podporu rozestupů. V USA přiznalo 18 % dotázaných, že si v té době koupili kolo. V Tokiu 23 % obchodníků přesedlalo z vlaku na kolo.
2. Elektrokola:
Technologický pokrok z nich udělal levnější a dostupnější variantu. Díky šlapací asistenci jsou vhodná i pro lidi, kteří by na klasickém kole jízdu nezvládli. Zvládnete s nimi pracovní schůzku i rodinný nákup – bez potu a převlékání. Elektrokola zároveň pomohla ziskovosti sdílených systémů – v Chicagu se používají o 70 % více než klasická kola.
3. Bezpečná infrastruktura:
Cyklistika zmizela z ulic zejména proto, že mezi auty nebyla bezpečná. Ale s příchodem oddělených cyklopruhů se situace zásadně změnila. Právě ty jsou největším tahákem – zvyšují bezpečnost a přitahují nové uživatele. Navíc jsou levnější než metro nebo silnice. Pokud se udělají dobře, dokážou zásadně pomoci se zácpami.
Brent Toderian, bývalý hlavní urbanista Vancouveru, říká: „Když vytvoříte cyklistickou infrastrukturu, která dokáže konkurovat autu, kola mají obrovský potenciál zmírnit dopravní krizi.“
Madeleine Giey, 37letá matka tří dětí z Montrealu, nikdy dřív na kole nejezdila. Teď ho používá každý den – nejprve zaveze děti do školy, pak jede do práce. Ona i manžel se dokonce vzdali druhého auta.

Ani počasí Kanaďany nezastaví
Pod vedením starostky Plante město zavírá ulice autům, zužuje silnice a ruší parkovací místa. Smyslem není auta zakázat, ale zpomalit je a udělat ulice bezpečnější. Podle ní z toho profitují i podniky – od otevření cyklostezky na ulici Saint Denis se snížil počet prázdných výloh o polovinu.
Přesto se z cyklostezek stává politické téma. Opoziční kandidátka Soraya Martinez Ferrada chce výstavbu pozastavit a některé stezky zrušit, protože podle ní vadí podnikatelům. A není sama – termín „válka proti autům“ zpopularizoval už před deseti lety Rob Ford, tehdejší starosta Toronta, který mimochodem kouřil crack a prosazoval rušení tramvají i cyklostezek.
I přesto zůstává cykloinfrastruktura politicky výbušné téma. V Montrealu zabírají cyklopruhy méně než 2 % silnic, auta asi 80 %, zbytek patří chodcům. Přesto jsou cyklostezky hlavním tématem nadcházejících voleb. Opozice navrhuje výstavbu pozastavit a některé úseky zrušit.Kritika cyklostezek je často součástí konzervativní rétoriky. Nigel Farage, lídr britské Reform Party, vnímá nízké rychlostní limity a cyklostezky jako „woke anti-automobilový fanatismus“. Richard Holden, stínový ministr dopravy, mluví o „válce proti řidičům“.
Téma „války proti autům“ se objevuje po celém světě. V Británii tvrdí populisté, že cyklopruhy a nízké rychlosti jsou projevem „woke ideologie“. V Německu pozastavila nová konzervativní vláda v Berlíně výstavbu cyklostezek. A v Americe za vlády Donalda Trumpa se federální podpora ekologické dopravy – včetně cyklostezek – dostala pod lupu. Zatímco levicově orientovaná města investují do kol, auta se stávají symbolem konzervativního odporu. V New Yorku třeba zvítězil ve volbách Zohran Mamdani – socialista, který nevlastní auto a chlubí se tisíci jízd na městském kole. Tam, kde se nejezdí autem, ho lidé volili výrazně víc než bývalého guvernéra Andrewa Cuoma.

Cyklopruhy v montrealské čtvrti Plateau
S rostoucí popularitou elektrokol přicházejí i problémy. Jsou těžší a rychlejší, a když je řídí nezkušení uživatelé, roste riziko úrazů. V Londýně doktoři hlásí nárůst zlomenin, v Nizozemsku dosáhl počet úmrtí cyklistů v roce 2022 rekordní výše. Velkým problémem jsou tzv. rychlá nelegální elektrokola – ta, která mají plyn a dosahují vyšších rychlostí než povolených 25 km/h. Využívají je hlavně rozvážkoví kurýři, protože čím rychlejší jízda, tím vyšší výdělek. Jenže jsou hrozbou pro chodce a ostatní cyklisty. V New Yorku na ně městská policie reagovala tvrdě – došlo i na zatýkání cyklistů, což pobouřilo obhájce městské cyklistiky, protože řidiči aut za porušování pravidel často dostávají jen pokuty.
Přes všechny komplikace je v městech, kde se cyklistika stala běžnou součástí života, představa návratu k ucpaným silnicím téměř nemyslitelná. Nizozemský expremiér Mark Rutte dojížděl do práce na kole. Dánský král Frederik vloni přivezl své děti na charitativní akci v elektrickém nákladním kole. A v Paříži si už lidé stěžují ne na zácpy aut, ale kol. Montreal je možná dalším městem, kde budou brzy vznikat dopravní zácpy – tentokrát ovšem cyklistické. A to je, jak by řekli Britové, ten správný směr.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!