Jízda na kole má v hlavním městě mnoho překážek. Podle cyklistů magistrát stále jen slibuje zlepšení, ale nic pro něj nedělá.
Pražský magistrát nedrží sliby. Před půl rokem se zavázal, že alespoň při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací zajistí vhodné podmínky pro cyklistickou dopravu. „Ultimátum“ mu cyklistická sdružení dala do letošního podzimu.
A jak vypadá situace nyní, kdy vše mělo být podle slibu úředníků z poloviny hotovo?
„Slyšíme pořád ,počkejte, počkejte, všechno bude‘, ale neděje se nic. Magistrát to vůbec nezajímá. Už si připadáme jak otravné mouchy, které vždycky jen někdo odbyde,“ říká Michal Křivohlávek z projektu Auto*Mat, který jízdu po Praze na kole propaguje.
„Magistrátu jsme před necelými dvěma týdny poslali dopis, ve kterém jsme žádali vysvětlení, proč město pro cyklisty nedělá, co slíbilo. Zatím nám ale nikdo neodpověděl,“ dodává Křivohlávek.
Město si ale stojí za tím, že pro cyklisty dělá stále víc. Jako příklad často uvádí nové cyklotrasy, zavedení cyklovlaku nebo možnost přepravy kola tramvají. Podle Auto*Matu jde ale spíše o výsměch. Nové trasy pro kola se nacházejí většinou úplně na okraji města a vůbec na sebe nenavazují.
A do tramvaje s kolem? Tato novinka má zase tolik „ale“, že si svezení kdekdo možná rozmyslí. Jízda s bicyklem bude totiž možná jen o víkendu, během svátku nebo od osmi hodin večer do pěti hodin ráno. Cyklisté si navíc na tramvajovém ostrůvku budou muset počkat na nízkopodlažní, ovšem jízdním řádem negarantovanou tramvaj. Prý proto, aby nezabíraly místo kočárkům.
Cyklisté pochybení magistrátu dále dokumentují na konkrétních příkladech. „Městský okruh, Strossmayerovo náměstí, Anděl, Radlická… Jen za poslední dobu magistrát ignoroval cyklisty na desítkách míst. Město dokáže stavět tunely a metro, ale úplně mu chybí nápady pro cyklisty a chodce. Ty jsou přitom při realizaci daleko levnější,“ argumentuje Křivohlávek. Podle něj by zhruba v sedmdesáti vytypovaných ulicích stačilo jen vzít plechovku s barvou a namalovat pruhy pro kola.
Magistrát se ale brání. „Spoustu těch změn už jsme udělali. Cyklisté jsou mladí a neklidní a mají potřebu se realizovat, což na jednu stranu chápu,“ říká asistent primátora Pavel Polák.
Kde magistrát na cyklisty zapomněl:
* Městský okruh v Troji a v ulici Milady Horákové – investice města za desítky miliard ignoruje páteřní cyklotrasu
* Nové stanice metra C – při projektování se na jízdní kola zcela zapomnělo * Nábřeží Edvarda Beneše – chodník po rekonstrukci s cyklisty vůbec nepočítá
* Náměstí Republiky – milovníkům kol je sice vjezd povolen, ale moc na ně nemyslí – je zde nevhodný povrch
Od 19:00 předfilm: The Place Man (19 min., USA 2023, režisér: Guillermo Bernal), hlavní film: A Concrete Cinema (78 min., Argentina, 2017, režisérka: Luz Ruciello)
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!