Tato analýza nebere v potaz zavinění nehod. Jejím cílem není ukazovat na viníky, ale ukázat nerovnoměrnost dopadů na zdraví a životě. Teorie dopravních nehod – jakož i jakýchkoliv jiných nehod – i hloubkové analýzy dopravních nehod potvrzují, že k nehodě zpravidla dojde vlivem více nepříznivých faktorů včetně pro slabší účastníky nevhodné infrastruktury, poté, co neuspěje snaha o její odvrácení. Určené zavinění je především formálním posouzením události s cílem stanovení odpovědnosti za škodu, samo o sobě nevypovídá o dalších faktorech, které k nehodám vedou.
Kolizní matice obsahuje počty nehod, u kterých se účastník nehody (v řádku) těžce zranil, nebo zemřel (tzv. KSI – killed and seriously injured), rozdělené podle protistrany – dalšího vozidla, které se nehody zúčastnilo (sloupce). Došlo-li ke srážce více vozidel, počítá se jako protistrana vozidlo v pořadí nad 3,5 tuny, osobní vozidlo, motocykl, bezmotorové vozidlo. Také se nezapočítávají nehody s jedním účastníkem, tzv. samonehody.
Jednoznačně se potvrzuje, že při srážkách chodců a cyklistů a dokonce i motocyklistů s motorovými vozidly tahají nechránění účastníci provozu vždy za kratší konec provazu: srážky s chodci nebo cyklisty, kdy by si zdravotní následky odnesla posádka motorového vozidla, se prakticky nevyskytují. Zajímavé jsou poměry následků u chodce a bezmotorového vozidla (8 : 6) naznačující, že zde dopadají následky na obě strany; jedná se ale o malý počet nehod. Obdobně vyrovnaný (a z hlediska počtu nehod současně málo průkazný) je poměr následků při srážkách mezi cyklisty a motocyklisty (4 : 3).
Za zmínku stojí poměr následků při srážkách osobních a nákladních vozidel, který je zřetelně nevyvážený (zhruba 2 : 7 z 225 nehod), současně ale neukazuje, že by posádky či cestující velkých vozidel byli plně chráněni.
Následky srážek na zdraví a život nechráněných účastníků provozu si chodci a cyklisté odnášejí téměř vždy: i tehdy, když srážku s autem nezaviní. Je proto třeba vytvářet takové dopravní prostředí, které zajistí, že srážky s chodci a cyklisty budou mít co nejmenší následky. Jedná se o další argument směrem k nutnosti zajistit, aby se motorová vozidla v prostředí s pohybem chodců pohybovala pouze takovou rychlostí, při které budou ostatním prakticky neškodná.
Analýza je výstupem projektu Zvyšování bezpečnosti cyklodopravy na základě pozorování a dat. Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
v Kavárně na Boršově od 18 h
Otevíráme registrace do Květnové výzvy 2025 za nejvýhodnější startovné
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!