Potvrzeno očividné: Srážky mezi auty a bezmotorovými účastníky provozu dopadají téměř vždy na chodce a cyklisty

Následky dopravních nehod na zdraví nebo životě dopadají na různé účastníky provozu nerovnoměrně. Na evropské úrovni to ukazuje takzvaná „kolizní matice“, uvádějící následky u nehod mezi různými druhy vozidel dle takzvané protistrany. U srážek chodce a motorového vozidla je pro chodce protistranou auto a počítá se počet nehod s těžkými následky u chodce.

Analýza ke stažení zde

 

Tato analýza nebere v potaz zavinění nehod. Jejím cílem není ukazovat na viníky, ale ukázat nerovnoměrnost dopadů na zdraví a životě. Teorie dopravních nehod – jakož i jakýchkoliv jiných nehod – i hloubkové analýzy dopravních nehod potvrzují, že k nehodě zpravidla dojde vlivem více nepříznivých faktorů včetně pro slabší účastníky nevhodné infrastruktury, poté, co neuspěje snaha o její odvrácení. Určené zavinění je především formálním posouzením události s cílem stanovení odpovědnosti za škodu, samo o sobě nevypovídá o dalších faktorech, které k nehodám vedou.

Výsledky analýzy

Kolizní matice obsahuje počty nehod, u kterých se účastník nehody (v řádku) těžce zranil, nebo zemřel (tzv. KSI – killed and seriously injured), rozdělené podle protistrany – dalšího vozidla, které se nehody zúčastnilo (sloupce). Došlo-li ke srážce více vozidel, počítá se jako protistrana vozidlo v pořadí nad 3,5 tuny, osobní vozidlo, motocykl, bezmotorové vozidlo. Také se nezapočítávají nehody s jedním účastníkem, tzv. samonehody.

Další zjištění

Jednoznačně se potvrzuje, že při srážkách chodců a cyklistů a dokonce i motocyklistů s motorovými vozidly tahají nechránění účastníci provozu vždy za kratší konec provazu: srážky s chodci nebo cyklisty, kdy by si zdravotní následky odnesla posádka motorového vozidla, se prakticky nevyskytují. Zajímavé jsou poměry následků u chodce a bezmotorového vozidla (8 : 6) naznačující, že zde dopadají následky na obě strany; jedná se ale o malý počet nehod. Obdobně vyrovnaný (a z hlediska počtu nehod současně málo průkazný) je poměr následků při srážkách mezi cyklisty a motocyklisty (4 : 3).

Za zmínku stojí poměr následků při srážkách osobních a nákladních vozidel, který je zřetelně nevyvážený (zhruba 2 : 7 z 225 nehod), současně ale neukazuje, že by posádky či cestující velkých vozidel byli plně chráněni.

Závěrem

Následky srážek na zdraví a život nechráněných účastníků provozu si chodci a cyklisté odnášejí téměř vždy: i tehdy, když srážku s autem nezaviní. Je proto třeba vytvářet takové dopravní prostředí, které zajistí, že srážky s chodci a cyklisty budou mít co nejmenší následky. Jedná se o další argument směrem k nutnosti zajistit, aby se motorová vozidla v prostředí s pohybem chodců pohybovala pouze takovou rychlostí, při které budou ostatním prakticky neškodná.

Analýza je výstupem projektu Zvyšování bezpečnosti cyklodopravy na základě pozorování a dat. Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. 

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme! 

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře