V posledních dnech můžeme sledovat výrazné zhoršení průjezdnosti centra města pro MHD i automobily. S otevřením Blanky se situace může ještě výrazně zhoršit.
Nepřijela vám již desítky minut tramvaj? Trčíte v zácpě? Pak vězte, že i za vaše časové a ekonomické ztráty může běžná oprava části Jižní Spojky u Barrandovského mostu. Z nutnosti regulovat kvůli této opravě vjezdy do tunelového komplexu Městského okruhu se automobilová doprava nekontrolovatelně snaží protlačit objízdnými trasami. Výsledkem je totální paralýza historického centra kvůli banální opravě – Strahovský tunel se totiž jinudy, než centrem a starou a nekapacitní trasou přes Strahov, objet nedá. Auta zcela blokují MHD i sama sebe – zpoždění tramvají jedoucích Malou Stranou či po Smetanově nábřeží běžně dosahují půl hodiny a přenášejí se i do okrajových čtvrtí. Lidé na Bíle hoře by mohli vyprávět.
Bohužel se nejedná o jednorázový problém. Naopak, celý tento stav je pouze předzvěstí problémů, jež nás čekají po otevření Blanky. Stejná regulace vjezdu do tohoto tunelu se totiž bude odehrávat při jakémkoliv problému, ať již nehodě či koloně. K tomu ještě připočítejme desítky tisíc nových jízd autem denně, které do Blanky oproti současnému stavu přibudou. Tak hovoří nejen dopravní modely. Tyto předpoklady se potvrdily i při všech předchozích otevření nových silničních komunikací v Praze. Nové silnice prostě lákají novou dopravu. A to znamená, že jakékoliv omezení vjezdu do soustavy tunelů vyvolá díky zvýšenému provozu mnohem horší problémy, než jaké teď zažíváme. Otevření nové kapacitní komunikace tak může bez dalších opatření paradoxně způsobit zhoršení dopravní situace v Praze.
Proto je třeba okamžitě aktivně připravovat návazná opatření na otevření tunelu Blanka. Jejich seznam (navržený Auto*Matem) si můžete přečíst zde. Klíčovým opatřením je zabránění tranzitu historickým centrem města. Tranzit tu zásadně škodí byznysu, obyvatelům, návštěvníkům města, ale i řidičům, co do centra musí jet. Auto*Mat se zásadně staví proti dalšímu omezování dostupnosti centra města pro jeho rezidenty, jinak z něj zmizí i poslední zbytky Pražanů a stane se z něj skanzen pro turisty. Řidiči prostě musí vědět, že s objízdnou trasou podél Vltavy nemohou počítat, jinak ji budou pravidelně zahlcovat. Lidé pohybující se po Praze 1 se tak mohou při jakýchkoliv problémech v tunelu Blanka dočkat nemilých překvapení v podobě totálního dopravního kolapsu. Pokud se po otevření tunelu Blanka nic nestane, bude to rána do tváře všem obyvatelům Prahy 1, kteří tak definitivně ztratí naději na jakékoliv budoucí zlepšení skandálního stavu dopravy v historickém jádru.
Pokud byste chtěli konečně zlepšit stav dopravy ve svém okolí, neváhejte se na nás obrátit či si pojďte zkusit vzít na triko jedno z opatření, které chceme prosadit pro to, aby měla Blanka smysl. Chcete-li jakkoli pomoci, kontaktujte iniciativu Auto*Mat na adrese vratislav.filler@auto-mat.cz.
Děkujeme!
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!