I na nejnovějších dopravních stavbách Praha stále diskriminuje jízdu na kole. Rozpačitá řešení na novém Trojském mostě nebo u Prašného mostu přitom mohou být lehce zkvalitněna, návrhy přinášejí sami cyklisté.
V souvislosti s Blankou byla přestavěna řada křižovatek a vzniklo několik nových staveb. Přes zjevnou snahu doplnit je o opatření pro pohyb na kole působí konečný výsledek velmi rozpačitě. Pro Prahu, která by se jednou svou přívětivostí mohla vyrovnat Vídni nebo Berlínu, je podobné zpátečnictví zahanbující.
Zároveň zkvalitnění podmínek pro jízdu na kole v centru Prahy je jedním z kroků, které mohou dát smysl jinak zbytečnému tunelu Blanka.
Pokud se rozhodnete jet na kole, na problémy narazíte například na Trojském mostě. Můžete si vybrat mezi nesouvislým legalizovaným chodníkem nebo minimálně chránícími piktogramy, které navíc na několika místech zcela chybí. Přitom na mostě mohly bez nákladů navíc vzniknout klasické vyvýšené „dánské pásy“ (viz foto „Kodaň“). Stačilo by jen počítat s koly od začátku.
Ani křižovatku Prašný most neprojedete v klidu. Zbrzdí vás naprosto zbytečné nedostatky jako zapomenuté vysoké obrubníky, chybějící propojení a nelegální úseky.
Na ulici Povltavské – kde se kvůli Blance zesílí provoz asi dvakrát – je cyklopruh historicky vyznačen přímo na komunikaci s povolenou 70 kilometrovou rychlostí. Svodidla, která by v takové situaci měla oddělovat auta od pěších a cyklistů, nikoho nenapadlo posunout.
Ještě před pěti lety se tvrdilo, že s auty v Blance nastane pro pražské cyklisty učiněný ráj. Výsledek rájem není. Ve stresu se projet dá, komfortně nikoli. Jen v okolí Trojského mostu Auto*Mat eviduje na třicet problémů pro kola. Sami cyklisté na stránkách www.cyklistesobe.cz navrhují v souvislosti s Blankou na dvacet jednoduchých a rychlých úprav, která by umožnila některá nedotažená řešení posunout alespoň na přijatelnou úroveň (zde a zde).
Aby měl tunel Blanka smysl, musí se po jeho zprovoznění zlepšit podmínky pro život ve městě všem, ne jen motoristům.
Na našem webu Dejme Blance smysl navrhujeme padesát řešení, která k tomu přispějí. Netýkají se jen kol, ale především veřejného prostoru, automobilové, veřejné a pěší dopravy.
Srovnejme cyklopruh přes most v
Kodani:
Amsterodamu:
a v Praze (Trojský most):
Kudy byste jeli nejraději?
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!