Kola městská, kola horská, skládačky, elektrokola, koloběžky či oprášené bicykly po prarodičích,vyrazí společně v sobotu 26. 4. z náměstí Jiřího z Poděbrad. Tisíce účastníků se na Velké jarní cyklojízdě chystají připomenout, že Praha oproti moderním evropským městům o dosud nevyužitém potenciálu využití kola pro pohyb městem v lepším případě pouze mluví, sotva kdy však reálně koná.
Netradiční společenská událost v pohybu na kolech, pohodové tempo, bezpečí v bublině tvořené ostatními cyklisty, hudba z vlastního kazeťáku na nosiči i večerní koncert, vzájemná ohleduplnost. Setkávání s přáteli, prolínání generací, národností či politických orientací. Pravidelná společná jízda Pražanů vlastními ulicemi na kolech zase připomene, že zdaleka ne všude a vždy musíme všichni jet autem. Opak je pravdou. Často je zejména ve městě volba jiných forem dopravy všestranně výhodnější, jen se na to často, od dopravního zpravodajství až po plánování nových investic do ulic a veřejných prostranství, zapomíná.
Letošní Velká jarní cyklojízda povede z náměstí Jiřího z Poděbrad, odkud se vyjíždí v 15 hodin, do parku Stromovka, kde bude zakončena tradičním rituálem společného zvedání kol nad hlavu (přesnou trasu najdete na www.cyklojizdy.cz). Norští meteorologové (tradičně nejspolehlivější v Evropě) čekají teploty kolem 19 stupňů s možným deštěm. Je tedy rozumné přibalit pláštěnku. Jak říkají Dánové, špatné počasí na kole neexistuje, to jen člověk se může špatně obléct. O vše ostatní bude postaráno. Očekávány jsou jako obvykle tisíce jezdců.
Cyklojízdy se v Praze jezdí více než deset let a postupně se prosazují i do dalších měst. Pomáhají tak zodpovědným úředníkům názorně ukázat, že poptávka po lepších možnostech pro pohyb na kole městem roste. Zjevný rozpor mezi (nízkou) podporou cyklistické dopravy a (rostoucím) množstvím jejích každodenních uživatelů je nadále neudržitelný. Obvyklý argument, že Praha není město pro kola, nemůže ve srovnání s cyklojízdou obstát. V Praze se jen mezi lety 2010 a 2011 zvýšil počet uživatel kol o 46%. Uživatelé a potenciální zájemci tu tedy jsou. Podpoří jejich k městu šetrnou a finančně nenáročnou volbu politici?
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!