Dvanáct levných skládacích židlí dnes na pár hodin oživilo pěší zónu ve spodní části Václavského náměstí. Díky akci Auto*Matu sestoupili kolemjdoucí z chodníků a začali se procházet i po středu náměstí a plně tak využívat veřejný prostor. Bez záchytného bodu v podobě židlí se lidé instinktivně drží mimo pustou plochu vozovky. Místo lákalo kolemjdoucí alespoň do chvíle, než celý nápad po dvou hodinách pohřbila městská policie. Chtěli jsme ukázat, že pro oživení pěší zóny není nutné čekat na složité přestavby. Je možné začít levně a hned. Inspirací nám bylo doporučení z úst radní pro dopravu New York City, Janette Sadik-Khan.
Václavské náměstí je již několik měsíců částečně pěší zónou. Většina chodců ale stále používá pouze chodníky a spodní část náměstí je proto prázdná a nežije. „Pěší zóny jsou pro moderní centra důležitým prvkem pro zlepšení kvality života a podporu podnikání,“ říká Jan Krčmář z iniciativy Auto*Mat. „Chceme ukázat, že má-li pěší zóna plně fungovat, musí být každému chodci zaprvé jednoduše opticky sděleno, že se nejedná o silnici, a člověk si musí mít kde příjemně sednout a odpočinout.“
Proto jsme dnes, 13. června, sebrali ráno v kanceláři dvanáct levných židlí a vyrazili na pěší zónu Václavského náměstí, abychom provedli náš experiment. Začnou chodci pro své cesty používat nejen chodníky, ale i bývalou vozovku? Zapůsobí na ně nějak přítomnost levných židlí? Když jsme kolem desaté hodiny dorazili, pohyboval se středem pěší zóny zhruba jeden chodec za minutu. Již o hodinu později po bývalé silnici chodily desítky chodců.
Inspirace pro tuto akci přišla ze Spojených států. Během festivalu reSITE jsme se v květnu projeli po Praze na kole s radní pro dopravu New York City Janette Sadik-Khan. Tato uznávaná politička nám dala tip oživit pěší zónu na Václavském náměstí prostým umístěním levných skládacích židlí, které si každý může posunout a natočit dle svého gusta. Když to funguje na Times Square, proč by to nešlo i v Praze? (víc zde). Podobný nápad zrealizoval na univerzitě v Kansasu i tehdejší student architektury František Roztočil. Aby oživil pusté náměstí před univerzitou, rozmístil tam několik židlí a zdokumentoval, jak najednou studenti začali náměstí plnit.
Podle iniciativy Auto*Mat není důvod čekat až na kompletní rekonstrukci Václavského náměstí, naopak je nutné začít podnikat jednoduché kroky co nejdříve. Ideálním řešením je právě dočasný městský mobiliář. „Rekonstrukce je určitě nutná a podporujeme záměr Prahy 1 změnit tvář Václavského náměstí k lepšímu. Podle nás by ale městská část měla učinit některé rychlé kroky ihned,“ říká Jan Krčmář z Auto*Matu.
Výhody pěších zón v centrech měst spočívají nejen v bezpečnosti chodců – převážně turistů –, ale i v podpoře místního podníkání. Když mají lidé důvod zdržovat se v prostoru a nejen procházat, mají větší motivaci utrácet peníze. Silněji vnímají výlohy obchodů a popíjejí v zahrádkách místních kaváren a restaurací. Poté, co na slavném Time Square v New Yorku vznikla pěší zóna, zaznamenali místni podnikatelé více než 70% nárůst tržeb. Kromě toho vzrostly ceny okolních nemovitostí.
V Praze celou akci ukončilo po dvou hodinách přispěchavší auto městské policie s vysvětlením, že na to, aby si člověk sedl na pěší zóně na židli, potřebuje povolení k záboru veřejného prostranství. Naše skládací židle přitom zabraly méně místa než kterékoli z několika aut, které stále v pěší zóně parkují. Nechtěli jsme přijít o příjemný pocit z posezení na Václaváku, sedli jsme si tedy vedle židlí přímo na vozovku. Asfalt byl krásně teplý a příjemně nás hřál.
Zajímalo by nás, co podobně musel dělat například student umění, který dostal za úkol namalovat Václavské náměstí a přinese si stoličku…
Už pět minut po interveci strážníků, poté co židle zmizely, vypadala scéna náměstí opět takto:
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!