PRAHA – Praha 1 chystá pod záminkou boje proti sdíleným elektrokoloběžkám zákaz jízdy všech elektrokol v širokém okolí Staroměstského náměstí. Původně prezentovaný návrh radnice tiše zpřísnila. V době koronavirové krize, kdy elektrokoloběžky turisté nepoužívají, dopadne opatření výhradně na Pražany, kteří se rozhodli vypořádat se s kopcovitostí metropole pořízením vlastní elektrokoloběžky nebo elektrokola. A také na rozvážkové služby. Spolek AutoMat žádá v otevřeném dopisu radnici Prahy 1, aby opatření přepracovala. Apeluje také na Prahu 1 i magistrát, aby podobné zásahy do podmínek pro jízdu na kole vzájemně projednávaly.
Značení, které má v širokém okolí Staroměstského náměstí zakázat jízdu všech elektrokol, chce Praha 1 realizovat v dubnu nebo květnu. Původní omezení se nemělo vztahovat na elektrokola s pedály, připravovaná varianta se ale dotkne všech elektrokol. Opatření tak dopadne i na Pražany s vlastními elektrokoly a provozovatele rozvážky na ekologických nákladních elektrokolech.
Radní Richard Bureš (ODS) v novinách městské části napsal: „Ti, kdo pro přepravu po Praze 1 používají klasická elektrokola, mohou tyto pěší zóny snadno objet vedlejší ulicí.“ Realita je ale jiná. „Celetnou nejde objet, protože zákaz zasahuje i Železnou. A Železnou nejde rozumně objet, protože Husova není cykloobousměrka. Dochází tak k neúměrné diskriminaci cyklistů volících pro Prahu vhodnější typ kola,“ doplňuje Vratislav Filler z AutoMatu.
Tím, že nová radnice nechala bez veřejné diskuze schválit podstatně tvrdší zákaz, než jaký v lednu předchozí vedení veřejně vyhlásilo, veřejnost fakticky podvedla. Staronový radní Bureš představil veřejně rozšíření zákazu až ve chvíli, kdy byl návrh již stažený z úřední desky. Zřejmě z obavy, aby proti tomu nezakročili Pražané, kteří v kopcovité Praze elektrokolo používají.
Byl tedy návrh alespoň projednaný s magistrátem? Z toho, co se AutoMatu podařilo zjistit, je zřejmé, že ani na magistrátu neměli úplné informace o připravovaném rozsahu a charakteru akce. Chápeme, že magistrát a Praha 1 nejsou aktuálně v názorech na dopravu zrovna ve shodě. To ale neznamená, že spolu musí přestat mluvit. Pokud mají být v hlavním městě budována kvalitní a funkční dopravní řešení, je naprosto nezbytné, aby městská část a magistrát své kroky konzultovaly.
„Elektrokoloběžky v kombinaci s přebujelým turismem představují pro centrum města skutečný problém, který pak negativně dopadá i na běžnou cyklodopravu. Nelze ale s vaničkou vylévat i dítě, “ dodává Vratislav Filler z AutoMatu.
Více informací a detailů najdete v článku na webu AutoMatu.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!