Médii poslední dobou rezonuje výsledek květnové tiskové zprávy BESIPu, podle které zavinili cyklisté v roce 2019 tři čtvrtiny smrtelných nehod, kterých se účastnili. Tento údaj je ale v rozporu s dlouhodobými výsledky (za roky 2007-2019), kde cyklisté při srážkách s jinými účastníky provozu způsobují zpravidla kolem 40 % nehod. Na stránkách nehody.cdv.cz je naštěstí možné čísla citovaná BESIPem relativně snadno ověřit. A jak to dopadlo? BESIP ve své tiskové zprávě zveřejnil číslo, které je sice formálně správně, nicméně naprosto zavádějící.
Chyba první: Zavádějící metodika
Kde se BESIP dopustil chyby? Chcete-li určit něčí podíl zavinění na nehodách, je to zdánlivě snadné – stačí podělit počet zaviněných nehod jejich celkovým počtem. U závažných nehod s účastí cyklisty ale existuje nezanedbatelný počet nehod, které se obešly bez jiného účastníka nehody: pády, nárazy do překážek, srážky se zvířetem. Tyto nehody tvoří u cyklistů více než třetinu ze všech případů. Když data o samonehody očistíme, podíl zavinění samozřejmě výrazně klesne, konkrétně u smrtelných nehod za loňský rok 2019 ze 75 % na 64 %. Tento očištěný údaj se již po upozornění spolku AutoMat objevil i médiích, konkrétně v reportáži Událostí České televize.
Chyba druhá: Vyvozování statistiky z pouhých desítek nehod
Nebyl to ale jediný nedostatek analýzy. BESIP ohlásil tříčtvrtinový podíl zavinění cyklistů při smrtelných nehodách na základě datové sady pouhých 36 případů v roce 2019. Po odečtení samonehod se dostaneme dokonce na číslo 25. To je číslo nesmírně malé k tomu, aby z něj bylo možné vyvozovat dlouhodobější trendy. Především proto, že nemáme data za celý rok 2020, abychom mohli dále srovnávat.
Pokud k nehodám s následkem smrti přidáme i těžká zranění (tzv. Koeficient KSI), získáme podstatně spolehlivější datovou sadu 197 nehod za rok 2019. Podíl zavinění cyklistů v těchto případech činil 42 % za loňský rok a dlouhodobě dokonce 40 % .
Když navíc odečteme nehody s tramvajemi, vlaky a chodci a soustředíme se výhradně na závažné nehody cyklistů a motorových vozidel, vychází dlouhodobý podíl zavinění cyklistou na 38 %. Motoristé mají tedy na svědomí 62 % nehod. To je pravý opak toho, jak se závěr zprávy BESIPu obvykle interpretuje.
Uvádí BESIP veřejnost v omyl?
Do značné míry ano. Podle zjištění spolku AutoMat neprovedl BESIP důkladnou analýzu dat, neočistil podíl zavinění o nehody bez dalšího účastníka a vydal tiskovou zprávu se zavádějícími údaji na základě pouhých 36 nehod. Navíc bez doplnění kontextu statistik z minulých let. V důsledku toho se může část veřejnosti domnívat, že cyklisté si za srážky s auty můžou převážně sami. Přitom skutečnost je přesně opačná.
„Potřebnost takového výstupu je proto více než sporná. BESIP tím nepřispěl k větší bezpečnosti provozu a namísto toho prohlubuje příkop mezi cyklisty a motoristy. Přitom by jeho hlavním cílem měla být snaha napětí zahlazovat, neboť strašení špatně interpretovanými daty do budoucna nepomůže opravdu nikomu,“ dodává Vratislav Filler ze spolku AutoMat.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!