PRAHA – Auta nebudou jezdit Letenskými sady, jak původně zamýšleli magistrát s Metrostavem. To je výsledek měsíc trvající kampaně devíti nevládních organizací proti výstavbě provizorní silnice, která měla vzniknout kvůli budování tunelů Městského okruhu. Parku se zastala také Praha 7 a Česká inspekce životního prostředí. Plán vyvolal masivní negativní reakci Pražanů. Ti všichni mohou mít radost z vítězství. Podle Auto*Matu ale hrozí, že se podobná situace bude opakovat.
„Máme radost z toho, že auta nebudou jezdit skrz jeden z nejdůležitějších pražských parků. Devastačnímu záměru se podařilo zabránit v poslední chvíli,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. Podle něj ale hrozí, že se podobná situace bude opakovat. „Tato zkušenost je poučná a zároveň zneklidňující. O provizorní silnici v Letenských sadech se při přípravě projektu vůbec nemluvilo. Magistrát se pokusil prosadit kontroverzní záměr až po zahájení stavby a v co největší tajnosti. Občané neměli žádnou možnost se k tomu vyjádřit,“ doplnil Křivohlávek.
Jak vyplývá dostupných informací, Metrostav od plánu budovat náhradní silnici ustoupil. Doprava z ulice Milady Horákové povede během budování tunelu pod Stromovkou jinudy. Poprvé o tom přinesly zprávu Lidové noviny. Původně chtěl Metrostav prorazit silnici napříč parkem, vykácet se mělo šestnáct stromů. Proti tomu se postavila Městská část Praha 7 a souhlasila s pokácením maximálně čtyř stromů. Česká inspekce životního prostředí pak zahájila správní řízení o úplném zastavení škodlivého projektu. Metrostav nakonec přistoupil na to, že vybuduje náhradní silnici za plotem svého staveniště a tedy mimo park.
Podle nevládních organizací, které se proti záměru postavili, jde o jednoznačný úspěch. „Je ale potřeba si uvědomit, že ani kompromisní řešení není zcela v pořádku, i když je z hlediska veřejného prostoru přijatelné. Toto vedení dopravy je nicméně v rozporu s vydaným stavebním povolením,“ řekl Michal Křivohlávek.
Iniciativa kritizuje také demagogickou kampaň, kterou kolem Městského okruhu vede pražský magistrát. „Magistrát nejprve tvrdil, že silnici není možné postavit jinde, než v Letenských sadech. Už po pár týdnech se ukázalo, že to není pravda. Teï zas město tvrdí, že automobilový okruh zlepší životní prostředí v Praze, sníží počet aut v ulicích a přispěje k výsadě nových stromů. Tato tvrzení považujeme za stejně nepravdivá, jako byly argumenty o nutnosti zavádět auta do parku na Letné. Než se to ukáže, město bohužel utratí desítky miliard,“ uzavřel Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Více o projektu silnice přes Letnou se můžete dozvědět z tiskové zprávy nevládních organizací ze 14. 2. 2008 a z výzvy pro občany.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!