Transformace Nákladového nádraží Žižkov se blíží. Výbor pro územní rozvoj hlavního města Prahy doporučil podepsat připravované plánovací a kontribuční smlouvy s investory a schválit pro území bývalého nádraží změnu územního plánu (Z 2600/00). Tento proces začal už v roce 2009. Díky aktivitě občanských spolků, místních obyvatel a MČ Praha 3 se podařilo do procesu v roce 2021 zapojit veřejnost, řadu požadavků vzít na vědomí a podpořit je.
Pro změnu územního plánu byla zpracovaná podkladová studie, která se následně transformovala do podkladové studie s regulačními prvky pro smlouvy s investory – ty nyní mohou výstupy studie udělat závazné. Začátkem roku 2021 měla veřejnost možnost se vyjádřit k obojímu.
Této příležitosti jsme spolu s dalšími spolky a veřejností využili. Na základě našich připomínek se do změny územního plánu mj. propsal požadavek na umístění veřejné vybavenosti – i když jen ve formě pevných značek s požadavkem na vybavenost o výměře max. 2 500 m2 v rámci jiných ploch. Územní plán by měl dle textové části garantovat vznik minimálně tří školských zařízení a dvou zařízení zdravotnických či sociálních služeb. Ale plánovací smlouvy s investory obsahují i další veřejnou vybavenost, která by měla vzniknout díky metodice kontribucí, tedy příspěvkům od investorů. Podepsání těchto smluv je pak podmínkou pro schválení změny zastupitelstvem.
K urbanistické studii s prvky regulačního plánu, která je smluvním podkladem, jsme sepsali celkem 22 připomínek. Upravená verze byla schválena Radou HMP v roce 2022. Naše připomínky byly ve velké míře zapracovány a společně s ostatními zástupci spolků a veřejnosti jsme tak přispěli k udržitelné budoucnosti tohoto území, které nebude z okolí jen těžit, ale měl by mu také výrazně přispět.
A) Došlo ke zrušení 70 m věžové dominanty, kterou jsme požadovali prověřit dálkovými pohledy
B) Regulativy byly zpřesněny dle terminologie Pražských stavebních předpisů
C) Výšková regulace počtem nadzemních podlaží byla doplněna absolutními výškami
D) Požadavky na veřejnou vybavenost byly upraveny na základě dohody MČ, HMP a investorů a prověřeny prognózou vývoje potřeb a skladby obyvatel
E) Studie nově stanovuje požadavek na tzv. procento zahrad ve stavebním bloku a další požadavky na modrozelenou infrastrukturu.
F) Do hlavního regulačního výkresu se propsaly požadavky i pro veřejná prostranství:
a) Studie potvrzuje Jarovskou třídu jako městskou ulici se stromořadím.
b) Skrze zastavitelné pozemky i veřejná prostranství je nově ve většině případů stanovena prostupnost jako požadovaná, nikoli doporučená.
c) Cyklistická doprava by měla být dle studie vedena ve chráněném standardu jak v ulici Jana Želivského, tak po obou stranách budovy bývalého nádraží i podél zdi Olšanských hřbitovů. Stanoveny jsou také důležité návaznosti. Z připravovaného projektu Jarovské třídy se do studie propsal požadavek na dánské pásy.
G) Studie nově stanovuje minimální podíly bydlení v jednotlivých územích.
H) V rámci širších vztahů zahrnuje i území připravovaných sousedních projektů a dává tak ucelený pohled na rozvoj území.
I) V území by dle studie měly proběhnout minimálně 3 veřejné soutěže nebo samostatné projekty – na přestavbu historické budovy Nákladového nádraží; na základní školu a parková prostranství
V rámci připravovaných smluv s investory, které doporučil Výbor pro územní rozvoj představitelům hlavního města podepsat, se podaří studii pro soukromé investice učinit závaznou. Dle připravených smluv je možné se od ní v návazných řízeních odchýlit pouze v případě, že s tím budou všichni souhlasit. Město díky nim získá 250 bytů a dalších 110 dostane do pronájmu na využití pro podporované bydlení. Z připravovaných 11 000 bytů je to pouhých 3,2 % (my jsme požadovali 10–15 %), ale i to lze považovat za úspěch. Finanční plnění investorů bude použito především na výstavbu veřejné vybavenosti.
Bohužel se zatím nedaří projednávané studie a podobné koncepční dokumenty naplňovat i ve veřejných prostranstvích. Pokud je investorem veřejná instituce, žádné smlouvy se neuzavírají. A vstup do koordinace stavebních projektů je dle zákona umožněn jen pár vyvoleným.
Nebudeme se ale zabývat možnými kdyby a co se všechno i přes budoucí zasmluvnění může stát. Koordinace na Nákladovém nádraží a spolupráce s veřejností (kterou ve velkém táhly spolky Arnika a AutoMat, za podpory Prahy 3) je ojedinělá a my pevně věříme, že i výstupy budou za tuto snahu spíše odměnou a dobrou inspirací. Díky všem, kteří k tomu za celou historii přípravy přispěli.
Další odkazy k tématu:
https://iprpraha.cz/projekt/120/nakladove-nadrazi-zizkov
Foto: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!