„Je to výsledek naší funkce hlídacího psa pražské dopravní a územně rozvojové politiky. Některé úspěchy nepřicházejí hned, ale o to větší radost máme, když nám úřady či politici dají za pravdu. Tato systematická a dlouhodobá práce je možná především díky našim pravidelným podporovatelům a podporovatelkám,“ říká Michal Kalina, vedoucí Laboratoře udržitelného urbanismu s AutoMatu.
V březnu roku 2022 měla veřejnost možnost v rámci připomínkového řízení ovlivnit budoucí podobu transformačního území poblíž budované stanice metra na Nových Dvorech. Naše Laboratoř udržitelného urbanismu neváhala a své připomínky Odboru územního rozvoje pražského magistrátu zaslala, následně k tomu vyzvala i veřejnost. I díky tlaku občanů se podařilo hlavní neduhy odstranit (viz Závěrečný protokol).
Nejproblematičtěji se nám jevil přespříliš široký profil (2+2 jízdní pruhy v mezikřižovatkovém úseku) silnice navazující na stávající Chýnovskou ulici spojující Vídeňskou a Libušskou ulici (Nová Chýnovská). Ubrání jednoho pruhu v každém směru (tj. celkem 8 m) ve výsledku pomohlo daleko menšímu záboru zeleně (až o cca 3 600 m2), než bylo původně v plánu.
Naddimenzovaná šířka vozovky by také přinesla efekt dopravní indukce objevující se v místech, kde se najednou skokově zvýší kapacita infrastruktury. Širší silnice zkrátka znamená příliv i těch aut, která by jinak jela oklikou, nebo by vůbec nevyjela.
Kromě šířky Nové Chýnovské byla také drobně upravena její trasa, která vytvořila prostor pro další zelené veřejné prostranství. Původně měla vést souběžně s ulicí Jalodvorskou a k jejich spojení mělo dojít až v polovině celé trasy. Je však nutné podotknout, že zrušení původně navrženého stavebního bloku za Novou Chýnovskou uzavřeného mezi dvě silnice bude znamenat zvýšení intenzity využití území v centrální části řešené oblasti. Toto řešení má však smysl, protože zástavba bude lépe napojena na veřejnou dopravu a občanskou vybavenost.
Pozitiva bude mít upravená a schválená verze územní studie také pro ty, kteří se tudy rozhodnout jet na kole. Do dopravních výkresů se dostalo jasné vyznačení cyklo koridorů skrz Jalodvorskou louku, respektive park. Často zmiňovaná prostupnost územím tak bude nejen zachována, ale ještě zkvalitněna. Cyklisty dále potěší zbudování veřejné kolárny, tedy B+R parkoviště, v blízkosti stanice metra, která v původní verzi také chyběla.
Některým dalším návrhům jako zneprůjezdnění rezidenční ulice Ve Štíhlách či překlad cyklotrasy A 215 (kvůli ztracenému výškovému spádu) bohužel vyhověno nebylo. Přesto vítáme, že je magistrát ochoten vyslechnout názory veřejnosti a zapracovat je do městských strategických dokumentů.
Tohoto úspěchu bychom nikdy nemohli dosáhnout nebýt lidí, kteří stojí za námi a pravidelně nás podporují. Na to, abychom mohli dlouhodobě a systematicky kontrolovat práci politiků a úředníků, nám téměř nikdo granty nedá. A právě proto jsou pro nás dárci z řad občanů tak důležití – srdce naší činnosti je na nich závislé. Pokud již nejste mezi nimi, prosíme, zamyslete se nad tím, jak moc je pro vás udržitelný rozvoj měst důležitý – pokud tomu opravdu tak je a pokud také chcete vidět více podobných úspěchů, neváhejte, zabere vám to jen minutu.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!