Vráťa: První pluh se začal připravovat na zimu 2021/2022, takže tohle je jeho třetí zima. Kromě darů našich podporovatelů a podporovatelek jsme na konstrukci pluhu využili také prostředky vyhrazené z grantu od pražského magistrátu. Nakonec jsme si díky zájmu veřejnosti mohli dovolit pluhy dva a také cyklokartáč.
Jirka: V Hradci máme více typů, ale v Praze používáme šípový pluh, protože je skládací. Měli jsme takovou vizi, že na stejnou přírubu půjde namontovat i zmiňovaný cyklokartáč.
Vráťa: Kartáč je skoro připravený, finišujeme jeho vývoj.
Jirka: My jsme si říkali, že když už se něco pluhuje, tak by bylo dobré tu stezku předtím ještě uklidit od listí a dalšího nepořádku. Zkoušeli jsme to na cyklostezce A22, což se sice povedlo, ale všechno to listí skončilo na mně, protože jsem neměl blatník.
Vráťa: Takže už víme, že rotační kartáč se zpětným chodem bez krytu není věc, kterou byste chtěli používat.
Jirka: Blatník už máme a teď bychom ten kartáč chtěli u nás v Hradci vyzkoušet i na sněhu. Abychom viděli, co to udělá. Kartáč funguje nejen na listí, ale i bahno a takový ten odpad, který se po zimě hromadí v cyklopruzích na silnicích.
Vráťa: Ty zůstávají až do čištění komunikací zanesené, což může být i několik měsíců, kdy už je pěkné počasí. Komplikují tak využití nejen těm nejskalnějším cyklistům. Cyklopluh má samozřejmě také svoje limity, ale když ten sníh není tři dny starý a ušlapaný, tak funguje dobře.
Jirka: Skenovali jsme samozřejmě internet, ale myslím, že po světě fungují spíš nadšenci jako jsme my..
Jirka: Z komunikace v královéhradecké cykloskupině (kde byl i primátor) vyplynulo, že město nemůže od sněhu uklízet některé úseky páteřní stezky, protože není vlastníkem všech pozemků, přes které vede. Takže jsme dospěli k závěru, že jedinou cestou, jak to rychle uklidit, je udělat to sami. Nějaké pluhy už v té době existovaly, tak jsme je začali zkoušet…
Vráťa: V Praze je ta vlastnická situace v podstatě stejná. Šlo nám hlavně o úklid těchto problematických míst. Také jsme chtěli poukázat na to, že i tam, kde město uklízet může, je potřeba v zimě cyklostezky udržovat. Že ten omezený rozsah, ve kterém zimní údržba cyklotras probíhá, prostě nestačí. A obecně v tom není žádný systém. V Praze je téměř 150 kilometrů cyklostezek, které se někdy uklízí, někdy ne. Na Nuselském mostě se uklízí jen jeden chodník, na Barrandovském žádný. A to jsou i významné pěší trasy. Takže jsme se rozhodli uklidit to za město a vyzvat k akci i naše dobrovolníky.
Vráťa: Plán údržby má Technická správa komunikací a je potřeba tam tyto důležité trasy zařadit. Náš cyklopluh vykrývá prostor, který systémově někdy není dost dobře možné pokrýt. Čištění chodníků má mechanizaci zvládnutou, ale na cyklostezku se někdy nic jiného než cyklopluh prostě nevejde. Další věc jsou ty vlastnické poměry. Takže to není snadná věc. Souvisí s tím i převládající náhled na cyklodopravu jako na rekreační aktivitu, která nutně nemusí fungovat celoročně.
Vráťa: Jeden pluh je k dispozici na kole AutoMatu v severní části Prahy a budou s ním jezdit převážně Cargo-Bajkeři koordinovaní Jirkou. Druhý je u mě doma na Jižním Městě připojený k mému kolu a jezdím s ním já a lidé, kteří mohou naopak pluhovat na jihu Prahu. Určitě chceme držet čistou trasu A22 z Jižního Města do Braníka a na severu se budeme snažit udržovat A2 z centra přes Karlín. Další rozsah se ještě uvidí. Příští týden se očekává velké sněžení, tak jsme zvědaví.
Jirka: Pro Cargo-Bajkery je samozřejmě výhodné mít čisté cyklostezky, protože pokud nejsou uklizené, musí si strašně zajíždět nebo jet nějakou frekventovanou silnicí, což není moc příjemné. Cargo-Bajkeři jezdí celoročně s garantovanou spolehlivostí vůči významným klientům a každý výpadek může mít za následek zvýhodnění automobilové alternativy.
Vráťa: Ano. Máme dokonce i vyhrazené nějaké drobné finance na uhrazení brigádnických hodin. Klidně ať se obrátí na mě (vratislav.filler@auto-mat.cz) nebo na Jirku, podle toho, kterou část Prahy by chtěl pomoci uklidit.
Jirka: Pluh je skládací a vejde se do skládací přepravky. Je to vymyšlené na AutoMatí Tern GSD, ale dá se to nastavit i na jiné elektrokolo. Do zatáčky to můžete i naklopit a celkově je to oproti tomu prvnímu prototypu dost inovované. Normální kolo má s těžkým sněhem dost potíže. Kdo má zkušenosti s naloženým dopravním kolem, měl by to zvládnout.
Vráťa: Důležitá je hlavně ta rychlá reakce, uklidit to dřív, než se to zašlape, namrzne a v takovém stavu pak může setrvat poměrně dlouho.
Jirka: Dlouhodobě projevuje zájem Liberec, který ale stojí hlavně o kartáč a pak teprve až o pluh. Podstatné ale také mít dost lidí, kteří mohou tu techniku obsluhovat.
Vráťa: Je to asi takové, jako když jste jezdili po Praze na kole před dvaceti lety, kdy nebyla žádná infrastruktura. Cyklopruhy mohou být nesjízdné, zanesené a vy jedete ve stejném pruhu s auty. Kdo je zvyklý na tohle, zvládne to bez problémů. Pokud není moc neuklizeného sněhu a v něm vyjeté špinavé koleje. I na ledu se dá naučit jezdit, jen je potřeba být opatrný a vědět, co máte dělat, když to podklouzne. A taky je potřeba být dobře oblečený a viditelný.
Tipy pro bezpečnou jízdu na kole v zimních podmínkách najdete v článku na webu výzvy Do práce na kole. Přijměte naši Lednovou výzvu a zkuste to i v zimě týden na vlastní pohon.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!