Dva týdny do práce, ale i jinam po městě, na kole, koloběžce, na bruslích, pěšky nebo poklusem – prostě na vlastní pohon. K tomuto „závazku” se přihlásili účastníci a účastnice Zářijové výzvy Do práce na kole z celé republiky. Své trasy si zapisovali do systému Do práce na kole. Účastnili se tak hlavní výzvové kategorie – pravidelnosti jednotlivců – a také svými daty o trasách pomohli městům získat podklady pro plánování bezpečné a funkční infrastruktury. Účastníci a účastnice výzvy si do systému letos zapsali celkem 114 000 zelených kilometrů, což představuje ušetřených 15 tun CO2. Největší zastoupení ve výzvě motivující k udržitelné dopravě hlásí Praha, Plzeň, Brno, Zlín nebo Ostrava.
„Zářijová výzva nevyřeší komplikovanou dopravu ve městech, ale připomíná, že kolo, chůze a běh jsou nejpraktičtější a nejekologičtější dopravní prostředky na kratší městské vzdálenosti. Např. pětina cest autem po Praze je kratší než 2 km. Kdyby se nám podařilo nechat auto doma alespoň v těchto případech, pomohli bychom výrazně nejen svému zdraví, ale i ovzduší a atmosféře měst,” říká Anna Kociánová ze spolku AutoMat.
Zářijová výzva Do práce na kole se koná v rámci Evropského týdne mobility, který již od roku 2002 vyhlašuje Evropská komise. Jeho cílem je městům a obcím připomínat význam udržitelné mobility. A totéž dělá i Zářijová výzva. A jízdní kolo vyhlásila „nástrojem boje s klimatickou změnou” ve své loňské rezoluci i OSN.
Už v květnu odpovídaly tisíce účastníků a účastnic výzvy Do práce na kole na to, jak se jim jezdí po jejich městě na kole, jak bezpečně se cítí a jak vnímají pokrok v rozvoji infrastruktury a podmínek pro cyklisty ve městě. K výsledkům ankety se přidalo hodnocení metodiky CykloRank Česko. Cykloměsto a Cykloskokana Do práce na kole vyhlašuje AutoMat na podzim v rámci zářijového Evropského týdne mobility.
„Letos jsme hodnocení Cykloměsta rozšířili o unikátní, úplně novou metriku, která dokáže porovnat vybavenost měst z pohledu cykloinfrasktury. Jde o původní metodiku CycloRank, která pracuje na bázi OpenStreetMap a porovnává velká evropská města,” vysvětluje Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole ze spolku AutoMat.
„Upravili jsme ji na míru podmínkám v Česku, bude dostupná pro všechna města nad 10 000 obyvatel a také menší města, která se účastní Květnové výzvy. Právě CykloRank Česko má v hodnocení Cykloměsta Do práce na kole velkou váhu a napjatě jsme čekali, jak zamíchá s výsledky,” vysvětluje Lenthárová.
Otrokovice si udržely své prvenství, díky pravidlům však ještě letos zůstávají v Síni slávy a titul putuje celkově druhému Hradci Králové. Historicky druhým vítězem titulu Cykloskokan Do práce na kole se stala Ostrava. AutoMat a respondenti ankety tu hodnotili míru pokroku v oblasti podpory cyklodopravy za poslední rok až dva.
Spolek AutoMat již teď aktivně pracuje na přípravě Lednové i Květnové výzvy Do práce na kole, chystá nový vizuál a oblíbená trička. A chystat se mohou i zaměstnavatelé.
„Teď je ten nejlepší čas domluvit se s vedením firmy, aby v rozpočtu na příští rok počítalo se startovným do Květnové výzvy pro své zaměstnance. Právě tak to dělají zaměstnavatelé 73 % těch účastníků a účastnic, kteří se Květnové výzvy účastní pravidelně.” dodává Lenthárová. Poukazy na startovné je možné zakoupit už teď v benefičním e-shopu spolku AutoMat. Firmy a instituce si tak mohou odškrtnout třeba smysluplný vánoční dárek pro své zaměstnance.
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!