Po šesté jsme vyhráli v soudním sporu o zachování cykloobousměrek v Karlíně

21. 10. 2021, Cyklodoprava

Už je to skoro samozřejmost, ale vyhráli jsme již šestý soud v řadě s úřadem MČ Praha 8, která se od roku 2016 v rámci zavádění modrých parkovacích zón opakovaně snaží nelegálně rušit fungující karlínské cyklo-obousměrky. Praha 8 v průběhu let vydala šest opatření obecné povahy zneplatňující místní cykloobousměrky. Všechna z nich jsme soudně napadli a všechny soudy vyhráli. Soud vždy nařídil zrušení těchto opatření pro jejich nezákonnost.

Aktuální, šesté opatření (z června 2021) má být zrušeno 90 dní od právní moci rozsudku. Důvodem pro zrušení je v tomto případě zejména to, že Městská část Praha 8 neposoudila, zda její úředníci nejsou podjatí, tedy zda byli schopni nezaujatě ve věci na pošesté rozhodnout. Opatření bude zrušeno 90 dní od právní moci rozsudku.

Děkujeme za pomoc advokátu Štěpánu Holubovi z Holubová advokáti!

Přestože naším cílem je pouze zrušení omezování cyklistů a chodců, zrušeny musí být vždy také tzv. modré zóny, které jsou nedílnou součástí těchto nelegálních opatření.

V roce 2012 byly v Karlíně zavedeny cyklo-obousměrky v jinak jednosměrných ulicích v rámci zóny 30. Tehdy šlo o revoluční počin v plánování městské dopravy. Celá koncepce je založena na tom, že chodce a cyklisty, kteří zabírají málo místa, není třeba při pohybu ve městě omezovat. Proto byla v jednosměrkách umožněna cyklistům jízda i v protisměru a kvůli bezpečnosti byla omezena rychlost na 30 km/h. Pouze automobilům, coby objemnějším dopravním prostředkům, je nutno obousměrnou průjezdnost v některých případech zakázat.

Jak vyplývá z mezinárodních studií, setkání cyklisty a automobilu v protisměru je přitom paradoxně bezpečnější než předjíždění cyklisty automobilem ve stejném směru, neboť v protisměru vzájemné vyhýbání kontroluje jak řidič automobilu, tak i cyklista, tedy „4 oči“. Pokud automobil předjíždí cyklistu jedoucího ve stejném směru, situaci kontroluje pouze řidič předjíždějícího automobilu, tedy oči dvě.

V soudních sporech ale nejde jen o cyklo-opatření. Praha 8 nebyla doposud schopna vypořádat se ani s návrhy na zavedení krátkodobého zastavení pro dodávky kurýrních služeb, které z nedostatku místa jinak parkují často na chodnících a přechodech pro chodce „na blikačky“ nebo s návrhy na zřízení parkování pro sdílená kola a koloběžky, o které chodci jinak zakopávají na chodnících. Nevyslyšeny zůstávají také žádosti o odstranění zábradlí uprostřed Karlínského náměstí, které brání vystupování z parkujícího auta na přilehlý chodník, anebo návrhy na přesunutí parkovacích míst zřízených na chodnících do vozovky.

 

foto: Václav Kříž

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře