Cykloobousměrková sága pokračuje. Městský soud v Praze v pátek 24. ledna 2020 opět zrušil rozhodnutí Městské části Prahy 8, které omezovalo pohyb cyklistů a chodců v Karlíně. Jedná se v pořadí již o čtvrté rozhodnutí soudu ve prospěch AutoMatu.
Spory se vedou od roku 2016, kdy se státní správa na Praze 8 v rámci zavádění zóny placeného stání pokusila zrušit část cykloobousměrek zřízených v roce 2012 (na mapce červené a modré). Poslední snaha městské části o záplatování problémových rozhodnutí z let 2016-2018 doplnila obousměrný provoz v okolí Lyčkova náměstí, část ulic obousměrných pro kola po roce 2012 byla ale stále navržena jako jednosměrná (v mapce červeně).
Základním argumentem Policie ČR, o který se při zamítání cykloobousměrek opírá i úřad městské části, je údajná nebezpečnost cykloobousměrek. Data z Belgie, kde jsou cykloobousměrky nejvíce užívané, Česka i samotného Karlína tomuto tvrzení ovšem odporují. V Belgii bourají cyklisté v cykloobousměrkách více při jízdě po směru než proti směru aut. Zřízení cykloobousměrek v Karlíně v roce 2012 pak k měřitelnému zvýšení nehodovosti nevedlo.
„Cykloobousměrky jsou bezpečné a dovolují cyklistům vyhnout se při jízdě na kole frekventovaným ulicím, kde by byli více ohroženi. V klidných ulicích stačí, když cyklista řidiči uhne mezi zaparkovaná auta, problémem tak nejsou ani stísněné poměry. Není proto žádný racionální důvod cykloobousměrky rušit,” komentuje důvody sporu Vratislav Filler.
Rozhodnutí městské části zrušil soud opět z procesních důvodů. Jinými slovy úřad opět nedokázal postupovat korektně, čemuž se vzhledem k historii předchozích pokusů není co divit.
„Cyklistická doprava je fungující součástí běžného života téměř v každé metropoli světa. Měli bychom ji podporovat a ne potlačovat, jak chce Městská část Praha 8,“ řekl Štěpán Holub, právní zástupce spolku AutoMat z kanceláře Holubová advokáti, který nesouhlasí s omezováním cyklistů v Karlíně. K navrhovatelům dále patří aktivista Tomáš Hnyk.
Rozhodnutí soudu dává městské části 90 dnů na nápravu, tedy vydání nového stanovení.
A co bude dál? Praze 8 nabízíme a AutoMatem veškeré své know-how k tomu, aby se to v další iteraci stanovení dopravního značení už konečně povedlo a cykloobousměrky v Karlíně i nadále existovaly v rozsahu, který zde byl mezi roky 2012 a 2016.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!