Omlouváme se za clickbait titulek, ale přesně o tom je tento článek. Po té, co Praha 1 oznámila, že od 26.4. skutečně omezí cyklisty v bezmotorových ulicích v centru Prahy, cyklistické sociální sítě naplnil hněv. Není se čemu divit. Praha 1 totiž zamítla všechny připomínky včetně těch navrhujících „jemnější“ formu omezení, a někdy s argumenty, které naštvanost oprávněně vzbuzují. Posuďte sami, vybrali jsme několik opravdových perel:
„Cyklistické spojení mezi městskými částmi není předmětem tohoto opatření.“
(v reakci na stížnost, že se komplikuje spojení mezi různými částmi Prahy)„Opatření nemůže mít významný negativní dopad na bezpečnost cyklistů, protože jejich bezpečnost je zajištěna příslušnými ustanoveními zákona č. 361/2000 Sb., nikoli konkrétními dopravními opatřeními.“
(v reakci na stížnost, že se omezuje bezpečnost jízdy na kole)„Návrh na zobousměrnění ul. Široké v úseku Žatecká – Pařížská, Praha 1 nesouvisí s navrženým opatřením.“
(v reakci na návrh zobousměrnit tento blok pro zkrácení průjezdu od Mánesova mostu. Takže v Široké zůstane jeden protisměrný blok a legálně se má jezdit podle mapky výše.)A to nejlepší nakonec:
„Dopravní obslužnost cyklistickou dopravou je skutečně omezena bez náhrady, neboť omezení cyklistické dopravy v centrálních pěších zónách je cílem tohoto opatření.“
(v reakci na stížnost, že se omezuje dopravní obslužnost)
(Pouze profíci, nebo ti, kdo v lednu podali připomínku.) Sice je to rada jen pro velmi zainteresované nebo právně vzdělané. Ale jestliže jste v lednu návrh stanovení připomínkovali, a zpět jste dostali stejné výmluvy jako my, případně máte-li na to znalostmi (a i finančně, ehm), můžete opatření zažalovat. Náš spolek to aktuálně s právníky konzultuje a věcné záležitosti kolem vypořádání připomínek ze strany Prahy 1 už řešíme v širším týmu i mimo spolek. Takže se nám ozvěte, během několika dnů budeme schopni případné úvahy o žalobách konzultovat (pište na mail vratislav.filler@auto-mat.cz).
„Malé“ cyklojízdy jezdí od 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Jízdy jsou spontánní a dá se na nich či po nich probrat, co se dá dělat dál. Malá cyklojízda bude končit před osmou hodinou v Bike Jesus v žižkovské Orebitské ulici.
Setkání se konají zpravidla poslední úterý v měsíci. Téma pro dubnovou schůzku je jasné: Praha 1 a co s tím dál. Setkání je šikovně dva dny před jednáním zastupitelstva, takže se ideální na poradu. Schůzka se koná v kanceláři Auto*Matu, Vodičkova 36 (Lucerna, vchod od tramvají, vlevo za hospodou),
Ve stejný den pozdě odpoledne se bude na pražském zastupitelstvu projednávat druhá petice našeho spolku (plné znění petice zde), ve které požadujeme:
Občan Prahy se k tomu může vystoupit na počátku projednávání daného bodu, pokud se přihlásí do diskuse.
Upřesňujeme čas: Velmi pravděpodobně bude čas stanoven projednání na 18 hodinu s tím, že vyčerpá-li zastupitelstvo svůj program dříve, může se projednání bodu uspíšit. Velká šance je, že se začne někdy mezi 16 a 18 hodinou. Při příchodu je třeba vyplnit k danému bodu přihlášku do diskuse. V zasedacím sále lze případně strávit i pracovní den, jsou zde stoly s zásuvkami a volným připojením k internetu.
Událost zde, ale v případě vážného zájmu prosím pište na mail vratislav.filler@auto-mat.cz.
Cyklojízda je skvělým vyjádřením toho, že kolo ve městě je veřejným zájmem. Čím větší cyklojízda bude, tím lépe. Centrum Prahy si nenecháme vzít, trasa jízdy se proto připravuje tak, aby částečně vedla i pěšími zónami (mapa celé jízdy zde). Jste zkušenšější městský cyklista? Pro organizaci jízdy také sháníme špuntaře. Zájemci se prosíme hlaste přes tento formulář.
Proč čekat až na květen? Auto*Mat přece není jediný, kdo může protestovat. Teď se několik dní musíme věnovat právním krokům, které ještě mohou stanovení zvrátit. Za pár dnů možná něco vyhlásíme, ale klidně buďte rychlejší. Bude-li váš nápad na protest či happening smysluplný, rádi jej podpoříme tím, že o něm informujeme a pozveme na něj lidi.
Znáte osobně politika některé z koaličních stran na Praze 1 (TOP09, ODS, ČSSD), který působí celopražsky či celorepublikově? Případně jste aktivním příznivcem či členem některé z těchto stran? Napište politikovi (slušně) mailem, nebo je oslovte přes sociální sítě. Omezení nemá v tuto chvíli podporu ani u některých výše postavených politiků zmíněných stran, například u předsedy TOP09 Jiřího Pospíšila. Vnitrostranický tlak je zajímavá věc, a zvlášť postoje aktivnějších příznivců konkrétních stran jsou brány velmi vážně.
Jestli nemůžete udělat nic z výše uvedeného, najděte si něco jiného, co můžete udělat pro zlepšení podmínek pro jízdu na kole v Praze. Cokoliv od zaslání podnětu přes zmente.to, přes schůzku s vaším místním radním pro dopravu, apelem na politické strany před volbami, účast v kampani Do práce na kole až po cykloguerillu.
Nejezděte přes ten zákaz jako blázni. Takové chování totiž zřízení zákazu pouze potvrzuje.
Zastavte se na kávu a podpis petice v našem obýváku u magistrály (https://mapy.cz/s/gehomohara). Na místě budeme 8:30-11:00.
Přijměte Zářijovou výzvu a zkuste to 2 týdny co nejvíc bez motoru - na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem.
Spolu s MČ Praha 6 jsme připravili komentovanou cyklovyjížďku pro zdatnější cyklisty a cyklistky z P6 zaměřenou na jízdu v provozu. Start v 17: 00 na Petřinách u metra. Účast je zdarma po předchozí registraci.
Více než 140 lokalit po celé republice. www.zazitmestojinak.cz
Od 19:00 předfilm: The Place Man (19 min., USA 2023, režisér: Guillermo Bernal), hlavní film: A Concrete Cinema (78 min., Argentina, 2017, režisérka: Luz Ruciello)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!