Do práce na kole pojedou bankéři, ajťáci i velvyslanci. Hlásí se stovky lidí.

PRAHA – Manažer si po ránu uvaří kávu, ze skříně vytáhne jarní oblek a ze stolu bere klíčky od auta. Pak chvíli váhá, klíčky odloží a sáhne po cyklistické přilbě. Tak vypadá jeden z klipů (1), které chtějí nalákat Pražany do sedel bicyklů. Kampaň iniciativy Auto*mat „Do práce na kole“ (2) zaštítil primátor hlavního města Bohuslav Svoboda a vedle velvyslanců Nizozemska, Spojených států a Dánska ji podporuje řada osobností veřejného života (3). Své týmy už připravují divadla, banky i mobilní operátoři. V metropolích západní Evropy se stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá (4).

„Zaměstnanci si mohou vyzkoušet, jak rychlá a pohodlná je cesta na kole. Vyhnou se dopravním zácpám a před celodenním sezením v kanceláři udělají něco pro své tělo. Ze sedla bicyklu je příjemné se kochat okolím a potkávat kolegy,“ vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole“ z iniciativy Auto*Mat Iva Nevečeřalová. Účastníci navíc přispějí ke zlepšení ovzduší. Podle statistik EU pochází 70 % zátěže životního prostředí ve městech z automobilové dopravy.

V západní Evropě je jízdní kolo jako dopravní prostředek pro cesty po městě stále populárnější a zdaleka se netýká jen nízkopříjmových skupin nebo sportovců. Živým důkazem je velvyslanec Nizozemského království v ČR Jan C. Henneman, který přijel na tiskovou konferenci k zahájení kampaně v prostoru Creative Gate na svém skládacím kole (5).

„Kampaň podporujeme, protože ježdění na kole je zdravé. Navíc to dobře ladí s tím, na co jsme zvyklí z domova. Zaměstnanci naší ambasády jezdí na kole do práce pravidelně,“ vysvětluje velvyslanec, proč bude letos nizozemský tým soutěžit (6).

Kampaň finančně podpořila i ambasáda Spojených států, a také její zaměstnanci sestavují cyklotým. „Po loňském úspěchu se Velvyslanectví USA s radostí letos znovu zúčastní kampaně. Je důležité podporovat dopravu šetrnou k městu a životnímu prostředí obecně,“ říká Greg Gaede, zástupce rady pro kulturní a tiskové záležitosti.

Kampaň se koná pod záštitou primátora hlavního města Bohuslava Svobody. Vedle diplomatů a politiků ji podporují osobnosti kulturního a společenského života. Herec Kryštof Hádek vnímá jízdní kolo jako klíč k proměně města. „Po Praze jezdím na kole už pět let. Je to nejrychlejší a nejpříjemnější způsob dopravy a navíc zažívám město i jinak než přes okno auta v zácpě. Prosazovat cyklistickou dopravu je to nejlepší, co pro sebe a město můžeme udělat. Stojany na kolo by měly být před každým divadlem, kinem, školou či restaurací. Jízda na kole by mohla být skvělou součástí života jako třeba v Amsterdamu,“ říká Kryštof Hádek.

Po loňském úspěchu probíhá letos kampaň „Do práce na kole“ celostátně. Vedle Prahy se bude jezdit v Brně, Liberci a v Pardubicích. Přestože registrace běží necelé dva týdny, přihlásily se už tři stovky týmů. Další zaměstnanci se mohou hlásit až do 30. dubna. Firemní týmy i jednotlivci pak budou od 2. do 31. května soutěžit o pravidelnost dojížďky i počet ujetých kilometrů. Každý účastník dostane originální tričko s motivem kampaně od internetového obchodu Čoromoro. Do soutěže láká kurýrní služba Messenger, jejíž poslíčci na kolech rozdávají pozvánky zákazníkům.

Hlavním mediálním partnerem je Radio City. Jeho moderátoři budou každé pondělí losovat z týmů, které jely do práce na kole aspoň po dvě třetiny soutěžních dní. Na výherce čekají vstupenky do divadel, na koncerty a festivaly, poukázky restaurací a sportovních center nebo dárky od výrobců cyklistického vybavení a doplňků.

Velvyslanectví Nizozemského království vyhlašuje na svém facebookovém profilu soutěž o nejoblíbenější fotku z kampaně. Dva výherci získají hodnotnou cenu od společnosti KLM. Odměna čeká také na „Cyklozaměstnavatele roku“. Titul a k němu dámské městské kolo Anita Bruschetta Donna 3V v ceně 15 tisíc Kč od firmy Cyklospeciality.cz (6) získá společnost, která nejvíce podpoří dojížďku svých zaměstnanců do práce na kole. Firma E-kolo nabízí po dobu soutěže prvním deseti zájemcům z firemních týmů zapůjčení dvou bicyklů ze své flotily elektrokol.

Ve čtvrtek 19. dubna projede centrem Prahy Velká jarní cyklojízda a po severojižní magistrále zamíří do Holešovic. V tamním Prager Kabarettu bude připraven večerní kulturní program.

Pražanům, kteří se na kole bojí jezdit nebo potřebují poradit s výběrem nejvhodnější trasy, pomůže sever Prahounakole.cz s podrobnou cyklistickou mapou a plánovačem cest. Redakční tým zájemcům poskytuje také individuální konzultace.

V loňském prvním ročníku kampaně „Do práce na kole“ sestavilo v Praze své týmy 9 bank, 4 ministerstva, 2 mobilní operátoři, 2 pojišťovny a řada dalších firem a institucí různé velikosti včetně divadel nebo akademie věd. Do kampaně se zapojilo 1 025 zaměstnanců rozdělených do 274 týmu ze 181 firem a institucí. Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, ušetřili 35 tun oxidu uhličitého, jenž způsobuje změny klimatu. Jízdou na kole uspořili více než jeden a půl milionu korun za benzín, opotřebení aut a poplatky. Za soutěžní měsíc ujeli 318 tisíc kilometrů a objeli by tak osmkrát zeměkouli. Při jízdě do práce na kole spálili celkem 6 gigakalorií. Vedle příjemného pocitu z volného pohybu ulicemi tak všichni udělali hodně i pro své zdraví. Letos očekávají organizátoři z iniciativy Auto*Mat nejméně tři tisíce účastníků.

Titul „Cyklozaměstnavatel roku“ loni získal tvůrce webových stránek Et Netera, na druhém místě skončil výrobce map Žaket, a na třetím provozovatel stravenek Sodexho Pass. Tyto firmy udělaly nejvýraznější opatření, aby svým zaměstnancům usnadnily dojížďku do práce na kole (7).

Jezděte do práce na kole, soutěžte a vyhrajte!
www.dopracenakole.net

Přílohy:

1) Videoklipy ke kampani

Dánský velvyslanec Ole E. Moesby jede do práce na kole

Ranní vstávaní – do práce na kole

2) Web kampaně „Do práce na kole“
http://dopracenakole.net

3) Kampaň „Do práce na kole“ podporují osobnosti

4) Statistiky a informace o cyklistice a kampani „Do práce na kole“

5) „V Nizozemsku je kolo nejdůležitějším dopravním prostředkem. Vláda motivuje úředníky, aby při cestování z práce a do práce jezdili na kole, zvláštním příspěvkem. Jedná se asi o 15 centů na kilometr a maximálně lze za jednu cestu deklarovat až 52 km,“ vysvětluje nizozemský velvyslanec Jan C. Henneman.

„Po Praze jezdím rád. Mám skládací kolo, které každodenně používám při cestě do práce, ale občas na něm jezdím i na diplomatické recepce. Jen si musím dávat pozor na nerovnosti na cestě. Líbí se mi, že u mé rezidence byla zavedena cyklostezka v protisměru jednosměrné ulice, nebo jak byla opravena křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše, kde je nyní přejezd pro cyklisty. Hodilo by se mi, kdyby na schodech do metra byly plošiny pro kola, abych ho nemusel nosit. Mile mě překvapilo, kolik je cyklostezek mimo Prahu,“ říká diplomat.

6) Cenou pro „Cyklozaměstnavatele roku“ je dámské městské kolo Anita Bruschetta Donna 3V v hodnotě 15 tisíc korun od firmy Cyklospeciality.cz.

7) Podrobnosti o loňském ročníku kampaně „Do práce na kole“
[g3client item=10836]

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře