Prahou pojede jarní cyklojízda za přívětivější tvář města

PRAHA – Ve čtvrtek projede centrem Prahy jarní cyklojízda. Jejím cílem je ukázat město z netradičního pohledu a připomenout, že kvalita života v české metropoli by mohla být snadno vyšší. Pražský magistrát by měl podle organizátorů následovat příklad jiných měst zavést účinná a levná opatření (1) pro cyklistickou dopravu. To by zklidnilo ulice, snížilo hluk a zlepšilo ovzduší. Cyklojízdy se konají už sedmým rokem. Jde o barvitou společenskou událost, kterou podporuje řada známých osobností (2) a umělců. Podle průzkumů by každý třetí Pražan rád používal jízdní kolo na cestách do práce, do školy a za nákupy, kdyby k tomu byly podmínky.

Jarní jízda startuje ve čtvrtek v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad, projede centrem Prahy a skončí v trójské Loděnici. Mezi účastníky pojedou David Matásek, Michal Viewegh, Vladimír Merta a Jaroslav Kořán, kteří iniciativu podporují, zahájení se zúčastní také Jana Koubková. Půjde o barvitou společenskou událost. V průběhu i v cíli jízdy mohou účastníci sledovat originální módní přehlídku oděvních doplňků z reflexních materiálů návrhářské dvojice Kolouchův sen. V Loděnici je připraven koncert tělesa Tamutua, vystoupení žonglérů a hudební produkce Radia 1. Hlavním partnerem akce je prodejna městských kol Citybikes.cz.

„Jízdní kolo patří k modernímu městu. Jezdit na kole je rychlé, zdravé a ohleduplné k životnímu prostředí. K cyklistickým městům jako jsou Amsterdam nebo Kodaň se v posledních letech přidávají desítky evropských metropolí, mezi nimi Berlín, Mnichov, Vídeň nebo Paříž. Všude se potvrzuje, že rozvoj cyklistické dopravy zvyšuje kvalitu života a přívětivost ulic. Přáli bychom si, aby k těmto městům co nejdříve přibyla i Praha,“ říká mluvčí Oživení Magdalena Kýnová Učíková.

Účastníci jízdy mohou podepsat výzvu Pět bodů pro Prahu (2), kterou Auto*Mat a Oživení zveřejnili loni v září. Výzva požaduje změnu dopravní politiky města a zastavení jednostranné preference individuálního automobilismu. Ulice mají sloužit především chodcům. Jako důležitou součást městské dopravy by měl magistrát podporovat jízdní kola. Výzvu dosud podpořilo přes 2.700 lidí. Na podzim organizátoři vyhodnotí, nakolik vedení města konkrétní požadavky splnilo.

„Zatímco na okrajích města vznikají drahé rekreační stezky, v centru je jízda na kole stále jen pro odvážné. Zkušenost řady měst ukazuje, že pohyb na kole ulehčují především levná a jednoduchá opatření. Samostatné cyklostezky jsou nákladné, a proto mají jen doplňkovou funkci. Důležitější je dopravní značení, kterým dostává jízdní kolo své místo na ulici,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. „Zásadní význam má vyznačování cyklistických pruhů, předsazené prostory na křižovatkách pro bezpečný průjezd kol, a obousměrný průjezd cyklistů jednosměrkami.“

Praha v tomto směru nevyvíjí téměř žádnou aktivitu. Za posledního půl roku se cyklistické pruhy objevily pouze na kritizovaném Štefánikově mostě a v Pobřežní ulici. V centru, kde je zavádění cyklistické dopravy do ulic přetížených automobily nejpotřebnější, se nezměnilo nic. „Magistrát stále vnímá kolo jako sportovní náčiní a ne jako dopravní prostředek. Cyklistická infrastruktura ale není úlitbou sportovcům, je to příležitost k ozdravění města a služba všem jeho obyvatelům i návštěvníkům,“ dodává Křivohlávek.

Jarní jízda za přívětivější Prahu se koná ve čtvrtek 17. dubna 2008. Účastníci se začnou shromažïovat v 17 hodin na Náměstí Jiřího z Poděbrad, start je v 18 hodin. Cyklojízda projede centrem města (4). Rychlost jízdy je mírná, trasa není příliš dlouhá a akce je bezpečná – vhodná i pro děti, starší lidi a nesportovce.

Organizátoři připomínají účastníkům, aby dbali na dobré osvětlení svých kol, nebo» cyklojízda bude končit až po soumraku.

Účastníci si mohou vyhledat nejlepší způsob, jak se s kolem na místo zahájení cyklojízdy dostat (na kole i MHD) v příloze pražské cyklomapy PrahouNaKole: http://www.prahounakole.cz/najizdu. K přepravě kol je možné využít bezplatného servisu Dopravního podniku, který platí na všech trasách pražského metra.

Cyklojízda je součástí kampaně Ministerstva životního prostředí Jaro pro Zemi, jejímž cílem je podporovat zájem veřejnosti o ochranu životního prostředí (5).

Vše o pražských cyklojízdách: http://www.cyklojizdy.cz/

Kontakt:
Michal Křivohlávek (Auto*Mat): 776 237 562, michal.krivohlavek@automat.cz
Magdalena Kýnová Učíková (Oživení): 776 619 373, Magdalena.Kynova@oziveni.cz

Aktivity Auto*Matu a Oživení jsou podpořeny grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.


Poznámky:

(1) V polovině roku 2007 připravila Komise pro cyklistickou dopravu Rady hlavního města Prahy seznam komunikací, která jsou vhodná pro realizaci rychlých a levných opatření umožňujících rozmach cyklistické dopravy. Jedná se o zhruba 70 úseků silnic určených k vyznačení cyklistických pruhů včetně křižovatek a asi 50 jednosměrek, ve kterých je vhodné zřídit protisměrný pruh pro cyklisty. Bohužel město zatím nezahájilo k realizaci těchto prvků ani první krok – vypracování zadávacích karet k jednotlivým úsekům. Podle nich potom oslovené firmy, které městu dodávají dopravní značení, připravují detailní projekty a posléze značení provádějí. Cena těchto opatření je nesrovnatelně nižší, než investice do výstavby komunikací. Cena kilometrového úseku dopravního značení se pohybuje jen v řádech desítek tisíc korun.

(2) Text výzvy Pět bodů pro Prahu
Vyjádření osobností podporujících cyklojízdy

(3) Trasa: jak vypadá magistrála plná lidí namísto aut? Peloton se v 18 hodin vydá z náměstí Jiřího z Poděbrad Slezskou ulicí směrem na Náměstí míru. V Anglické ulici zahne doprava na magistrálu a Pražané budou moci v předstihu zažít, jak by měla vypadat u Národního muzea po svém zklidnění v roce 2011. Historickou budova Hlavního nádraží je nejlépe vidět právě z jízdních pruhů. Účastníci si ji budou moci mimořádně v klidu vychutnat. Ostrov Štvanice je zelenou oázou, je však velmi špatně dostupný. Proto se plánuje výstavba pěší a cyklistické lávky přes ostrov, která propojí Holešovice s Karlínem. Cyklojízda projede Holešovicemi a přes Libeňský most dorazí do Libně. Málokdo ví, že pod mostem vede páteřní pražská cyklostezka A2, po které se bez aut lze dopravit ze samotného centra od Rudolfina až na hranice města. Jízda povede kousek po této trase, aby po pravém břehu Vltavy dorazila do cíle v Loděnici v Tróji.

Zakončení cyklojízdy se koná v areálu Loděnice v Tróji u sportovního kanálu s divokou vodou. Na ty, kdo vydrží do konce, čeká všechno potřebné ke strávení pěkného jarního večera. Občerstvení bude připraveno ve třech barech pod širým nebem, o hudební kulisu se postará DJ Radia 1. Nejen cyklistické fintily potěší módní přehlídka reflexních oblečků z dílny formace Kolouchův sen. No a nakonec živá hudba.

(4) Kampaň Jaro pro Zemi

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře