Ověřili jsme, že při srážkách s motorovými vozidly činí podíl zavinění ze strany cyklistů zhruba 41 %, u elektrokol ještě méně. Podíl zavinění při srážkách s chodci je u cyklistů nadpoloviční, celkově činí cca 68 %, u elektrokol a elektrokoloběžek 74, resp. 75 %. Srážky cyklistů s chodci jsou nicméně zhruba 13× méně četné než srážky s motorovými vozidly, podobně jako srážky mezi cyklisty navzájem.
Nehody s těžkými následky tvoří v průměru 7 % evidovaných nehod s účastí cyklisty. Vyšší je podíl u elektrokol (11 %). Těžké následky nehod jsou také častější u starších cyklistů (9 % ve skupině nad 50 let). Podíl nošení přilby na elektrokolech se prakticky shoduje s hodnotou pro nemotorová kola (41 %). Zřetelně vyšší než u nepoháněných kol je u elektrokol podíl samonehod (51 %). Vyšší podíl těžkých nehod a samonehod u elektrokol může potvrzovat tezi, že cyklisté na elektrokolech se účastní nehod ve vyšších rychlostech, případně jezdí více vystaveni provozu a tudíž havarují s těžšími následky.
Elektrokoloběžky se vyznačují nejvyšším podílem samonehod (62 %), vyšším podílem srážek s chodci (zhruba 1/7 vůči počtu srážek s motorovými vozidly oproti 1/15). Dvakrát četnější než u jiných bezmotorových vozidel jsou také srážky, ke kterým dojde na chodníku nebo ostrůvku. Pokusili jsme se odhalit podíl bikesharingových vozidel na těchto nehodách, evidence naznačuje, že jezdci na sdílených elektrokoloběžkách se účastní každé dvanácté nehody s elektrokoloběžkou. Z čísel není možné rozlišit, zda jsou četnější srážky s chodci a další faktory pouze příznakem toho, že elektrokoloběžky jezdí spíše v centrech měst než kdekoliv jinde, nebo zda jde o systematický dopad odlišného způsobu jízdy. Nižší podíl nošení přileb v kombinaci s vysokým podílem samonehod nicméně stále nevede ke zvýšení podílu evidovaných nehod s těžkými následky nad úroveň odpovídající ostatním kolům.
Přilbu má při nehodě zhruba 41 % cyklistů. Výrazně nižší podíl nošení přileb panuje na koloběžkách (28 %) a elektrokoloběžkách (22 %). Starší lidé (50+) nosí přilbu méně často na běžných kolech (36 %), na elektrokolech naopak častěji (44 %). Těžké následky nehod jsou zřetelně častější u starších cyklistů, ať mají přilbu nebo ne. Odhalili jsme překvapivě srovnatelný podíl těžkých následků u nehod s přilbami (7,4 %) a bez přilby (6,7 %). Taktéž podíl nošení přilby je poněkud vyšší u nehod s těžkými následky, výrazněji u bezmotorových kol.
Na základě výše uvedených zjištění apelujeme na ohleduplnost „silnějších“ účastníků provozu vůči těm slabším, a to jak při chování řidičů vůči cyklistům, tak při chování cyklistů vůči chodcům. Dále konstatujeme mírně častější těžké následky u nehod, při kterých měl cyklista přilbu a též mírně vyšší podíl nošení přileb u nehod s těžkými následky než u nehod lehčích, což je vzhledem k předpokladům o pozitivním vlivu cyklistických přileb na následky nehod paradoxní. Zjištění ohledně mírně těžších následků u nehod na elektrokolech, jakož i vyšší četnost nehod s chodci u elektrokoloběžek, si pak žádají podrobnější výzkum a posouzení závažnosti.
Přečtěte si celou analýzu Kola, elektrokola a elektrokoloběžky:
Analýza evidovaných nehod za rok 2023.
Analýza je výstupem projektu Zvyšování bezpečnosti cyklodopravy na základě pozorování a dat. Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
v Kavárně na Boršově od 18 h
Otevíráme registrace do Květnové výzvy 2025 za nejvýhodnější startovné
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!