Původní studie se zabývala revitalizací veřejných prostranství v rámci celého sídliště a především zapojila do svého vzniku veškeré dotčené instituce (vč. Městské části Prahy 6) i místní veřejnost. Přesto v roce 2023 zadal Odbor územního rozvoje Prahy 6 zpracování studie nové, shodou okolností u stejné společnosti, která navrhovala stavbu na jednom ze sousedních pozemků. O její existenci se veřejnost dozvěděla jenom díky místním, kteří zaznamenali objednávku v registru smluv.
Spolek AutoMat sleduje tuto kauzu především z důvodů formálních a procesních, kdy MČ Praha 6 v lokalitě s veřejnými pozemky postupuje v rozporu s dokumentem hlavního města. Navíc s despektem vůči času občanů, kteří se její participace v minulosti zúčastnili. Koncepční studie sice připouští z pozice Prahy 6 následnou koordinaci záměrů v území především s ohledem na investory, ale jednoznačně uvádí, že „Koncepční studie revitalizace sídliště Baba (…) v této lokalitě slouží pouze jako vstupní podklad do zadání studie koordinační“. Odbor územního rozvoje si nicméně objednal studii nikoli „koordinační“, ale „zastavovací” a Koncepční studie sídliště Baba mezi vstupními podklady chybí.
Domníváme se, že zveřejněná studie nesplňuje ani zadání Odboru územního rozvoje, ani cíle, které si sama vytyčila. Dále nesplňuje potřebné kvality podkladu, který má koordinovat stávající záměry a regulovat záměry nové.
Obr. 1: Regulační výstup zastavovací studie. Ta je dle informací z Komise územního rozvoje nedokončená. Zakázka byla však zaplacena již na konci předchozího roku.
Nově zveřejněná studie nerespektuje ani dopravní řešení, které v současnosti projektuje TSK a se kterým Praha 6 v Koncepční studii souhlasila. Namísto zúžené křižovatky tvaru T, která poskytuje prostor pro komfortní aktivní pohyb lokalitou, navrhuje rozlehlou okružní křižovatku.
Územím vede hlavní cyklotrasa A162, na kterou lze dle schválených Standardů aktivní mobility aplikovat základní nebo tzv. vyšší standard infrastruktury, tedy některé z těchto druhů:
→ stezka pro cyklisty (obousměrný cyklistický pás v přidruženém prostoru podél komunikace)
→ dánský pás
→ vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty
→ ochranné pruhy pro cyklisty a zároveň možnost jízdy cyklistů po chodníku (stezka pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů).
V regulaci není vyobrazen jakýkoli požadavek na řešení infrastruktury pro jízdu na kole i přesto, že jedním z bodů zadání studie bylo zapracování cyklostezky. Z té zbyl v jednom z výkresů (nikoli v tom regulačním) cyklopiktokoridor ve vozovce podél zastávek autobusu. Autoři studie navíc vpravují cyklistům do cesty velmi náročnou okružní křižovatku velkých rozměrů. Ta je kvůli jízdě trolejbusů asymetricky vybočená tak, že dle našeho názoru nedojde k přirozenému snížení rychlosti projíždějících automobilů ve směru z kopce, se kterou se místní pravidelně setkávají.
Obr. 2: Výkres 2. NP přístupného úrovňově od křižovatky Šárecká x Natanaelka se zapracováním zeleně a piktokoridoru, které v regulačním výkrese chybí
Dále bychom rádi upozornili na nedostatečné řešení bezbariérové prostupnosti územím pro pěší. Maximální zastavěností pozemků a rozšířením křižovatky vznikne možnost vjezdu pro pár automobilů k usedlosti Kodymka, na druhé straně, kudy je vedena cyklotrasa, však zbývá mezi 15 m vysokou fasádou a vozovkou kruhového objezdu prostor zhruba 2,5 metrů široký (v obrázku výše zabraný pruhem zeleně). Možnost projít kratší cestou než po obvodu plně zastavěného prostoru je pak komplikována schodištěm a rampou.
Obr. 3: Výřez lokality U Matěje z Koncepční studie Revitalizace Sídliště Baba a okolí (Archum architekti, zadání IPR Praha)
Domníváme se, že participovaná koncepční studie stanovila díky zapojení občanů a všech dotčených institucí rozumné limity (viz obrázek) pro udržitelný rozvoj lokality. Podrobnější podklad by měl být s těmito limity v souladu a městská část by měla zajistit, aby byly dodrženy i v dalších stupních povolovacích procesů.
úvodní foto: Ivan Procházka
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!