Nová analýza Evropské cyklistické federace (ECF) potvrdila očividné: Počet lidí na kole přímo souvisí s mírou ochrany cyklistů na hlavních ulicích. Výsledky nejsou pro většinu cyklistů překvapením, ale dávají aktivistům a urbanistům pádné argumenty pro to, aby mohli prosazovat lepší cyklistickou infrastrukturu ve městech po celém světě.
Kromě tohoto hlavního výsledku výzkum ukázal, že obyvatelé lépe hodnotí veřejná prostranství ve městech s vysokým podílem cyklistické infrastruktury. což dokazuje, že více cyklostezek znamená města příjemnější pro všechny, dokonce i pro ty, kdo nejezdí na kole.
Výzkum spojil rozsáhlý průzkum kvality života od Evropské komise s daty o rozsahu cyklistické infrastruktury od ECF. Průzkum Evropské komise oslovil více než 70 000 lidí z měst po celé Evropě a zkoumal faktory, které ovlivňují kvalitu života. Zahrnoval 83 měst v zemích EU i mimo EU, včetně Spojeného království, Turecka, Ukrajiny, západního Balkánu a Skandinávie.
V okruhu otázek, které se týkaly všeho možného od bezpečnosti po finance a kulturu, byla i otázka na cyklistiku. 70 000 respondentů průzkumu bylo dotázáno, zda běžně používají jízdu na kole jako svůj hlavní způsob dopravy.
ECF spojila data Evropské komise s vlastními daty ze své zprávy Kvantifikace evropské cyklistické infrastruktury pomocí OpenStreetMap, která porovnávala množství cyklistické infrastruktury mezi městy v celé Evropě. ECF porovnávala města tak, že v nich spočítala podíl hlavních ulic a silnic s oddělenou cyklistickou infrastrukturou. Mohla tak seřadit každé město podle úrovně cyklistické infrastruktury. S jasnou představou o tom, jak moc jsou cyklisté na hlavních ulicích každého města odděleni od aut, zbývalo tyto výsledky porovnat s průzkumem kvality života a hledat korelace.
Více o výzkumu a jeho zjištěních řekl serveru globalcyclingnetwork.com šéf datového oddělení ECF Holger Haubold. Nejjasnějším zjištěním a pro roli ECF jako zastánce cyklistiky také tím nejdůležitějším, bylo, že existuje silná korelace mezi množstvím cyklistické infrastruktury ve městě a množstvím lidí, kteří říkají, že používají cyklistiku jako svůj hlavní způsob dopravy. dopravy. „Takže pokud máte hodně cyklistické infrastruktury, lidé budou také více jezdit na kole. Výhody, které to přináší, se týkají veřejného zdraví prostřednictvím fyzické aktivity a snížení počtu motorizovaných cest, což je samozřejmě podstatné z hlediska změny klimatu,” říká.
Pro mnohé z nás to jistě není překvapení. Díky vyhrazeným cyklostezkám, které nás chrání před auty, se cyklisté cítí bezpečněji a výzkum ukázal, že obavy o vlastní bezpečnost jsou důvodem číslo jedna, proč lidé nesednou na kolo. Tento výzkum mění selský předpoklad ve statistický fakt. Zastáncům cyklistické infrastruktury nebo projektantům silnic dává k dispozici silný argument pro to, proč je navrhovat pro cyklisty.
Data z průzkumu také odhalila, že cyklistická infrastruktura zlepšuje vnímání veřejných prostranství, což dokazuje, že cyklostezky zpříjemňují města všem. „V průzkumu kvality života byla konkrétní otázka, jak jsou lidé spokojeni s veřejnými prostory ve svém městě,“ vysvětluje Holger. A města, která v této otázce dosáhla dobrého skóre, byla města s nejvyšším podílem cyklostezek. „Existuje jasná korelace mezi tím, jak jsou lidé spokojeni s veřejnými prostory ve městě, a existencí cyklistické infrastruktury.“ Toto zjištění také vyvrací oblíbené obvinění, že budováním drahé cyklistické infrastruktury dávají úřady přednost menšině lidí, kteří jezdí na kole. Ve skutečnosti tato infrastruktura zlepšuje veřejný prostor pro všechny.
Proč ale větší počet kilometrů cyklostezek vede ke zlepšení vnímání veřejných prostranství? Na to zmíněná studie neodpovídá. Ve skutečnosti jde o vztah, který si podle Holgera zaslouží další výzkum. „Vlastně nevíme, jaké tam jsou kauzální vztahy. Například, jestli díky cyklistické infrastruktuře vypadají města příjemnější, nebo jestli jde o důsledek zklidnění dopravy, méně aut, emisí a hluku,“ vysvětluje. Zdravý rozum napovídá, že pravděpodobně jde o kombinaci obojího. Města, která staví cyklostezky spíše než víceproudé vozovky, mohou obecně najít více prostoru pro zelené plochy. A města s bohatší cyklistickou infrastrukturou zaznamenávají vyšší úroveň cyklistiky, což znamená, že jsou tišší, bezpečnější a méně znečištěná.
Nyní máme konečně k dispozici data, která dokazují to, co mnozí z nás intuitivně tušili. Naše města se musí posunout směrem k aktivnímu cestování, ale bez absolutního důkazu, že více cyklostezek je dobrá věc, to mnohá z nich zvládají jen velmi pomalu. Tato zjištění dávají urbanistům a vládám empirické důkazy, které mohou využít k podpoře další cyklistické infrastruktury. Doufejme, že výsledky dodají všem zodpovědným odvahu činit rozhodnutí, která povedou ke zdravějším, méně znečištěným a příjemnějším městům.
Líbí se vám co v AutoMatu děláme a chcete podpořit rozvoj městské cyklistiky? Přidejte se k našim dárcům a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!